ABS printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Venturi
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2018, 13:27
Contacteer:

ABS printen

Bericht door Venturi » 07 aug 2018, 13:01

Hallo forum,

Ik print nu al een tijdje met PLA en wil binnenkort printen met ABS (rolletje is al besteld). Ik hoorde dat PLA makkelijker is dan ABS dus daarom alvast wat advies inwinnen. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik dacht printen met een bed van 100 Celcius en met de extruder op 235 Celcius.

(ik print met I3/MK2 van Prusa)

Gr.
  • Prusa I3 zelfbouw MK2
  • Solidworks fanatic

hardy
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: ABS printen

Bericht door hardy » 07 aug 2018, 13:46

De temperatuur mag volgens mij wel nog wat hoger, ik print zelf met 250 graden en het bed op 110, dit is bij mijn printer nu zo, maar er zit nogal wat tolerantie in de meet sensoren, waardoor je vaak ook ziet dat twee dezelfde printers toch iets anders ingesteld moeten worden voor hetzelfde resultaat, dus dit blijft een beetje proefondervindelijk.
In ieder geval zorgen dat je print omgeving, dus de ruimte om het geprinte gedeelte, ook minstens 50 graden heeft, hierdoor koelt het reeds geprinte gedeelte van het object niet teveel af, en is de kans op krimpen/kromtrekken (warping) een heel stuk kleiner, vaak wordt dit gedaan door om de printer een huisje te bouwen die afgesloten kan worden.
Zijn er onderdelen (hotendhouder, extruder, x-as lagerhouders) van PLA gemaakt, dan krijg je wel weer een probleem, want die kunnen ook al zacht worden bij die temperaturen.
Bij voorkeur ook niet al te grote objecten printen en de infill ook zoveel mogelijk beperken, dan is de kans op warping ook minder groot.

Gr.Hardy

Robbel2005
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 apr 2018, 07:47
Contacteer:

Re: ABS printen

Bericht door Robbel2005 » 11 aug 2018, 12:15

Bij de vorige reactie nog een aanvulling:
In je slicer GEEN printcooling aanvinken!
De eerste abs print die ik deed was met cooling, en ik kon de lagen zo met de hand vaneen halen.

Je hebt meer last van kromtrekken van de onderste laag dan bij pla en daardoor loskomen van het bed, daarom kan je een wat grotere brim gebruiken.
Ook een raft kan je instellen, een laag onder je eigenlijke printvoorwerp dat je na de print verwijderd zoals een support, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Tot hiertoe heb het kromtrekken wat kunnen oplossen door het voorwerp te kantelen, zodat de kant die zeker heel recht moet zijn verticaal staat
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9 met autolevel/inductive probe
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast