groot bed verwarmen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Henk
Contacteer:

groot bed verwarmen

Bericht door Henk » 10 okt 2017, 21:11

Ik ben bezig met een grote printer welke met 2 extruder koppen direct met granulaat zou moeten kunnen printen.
De buiten afmetingen van de printer is nu 2 x 2 x 2 meter en het werkbare prinsbereik zou op 150 x 150 x 130 komen te liggen.
Ik heb voor de vloer/bodem een 8mm dikke aluminium plaat van 2 x 2 meter in 4 stukken van 1 x 1 meter laten snijden.
Hier overheen wil ik een glasplaat leggen van 1,5 x 1,5 meter en dit moet natuurlijk verwarmd worden.
De aluminium plaat wil ik gaan verwarmen alleen heb ik nog niet de juiste manier gevonden om dit te gaan doen.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee verder kunnen helpen.

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Re: groot bed verwarmen

Bericht door Gdk3dfilamenten » 11 okt 2017, 09:40

Haloo Henk,

Zo, een ambitieus project voor de doe het zelver!
Maakt het des te leuker uiteraard;)

Heb je ervaring met kleine printers? of is dit een je eerste ervaring met printen?

Ik heb zelf vaker gehoord van dusdanige formaten printers, wellicht zou hierbij even langsgaan je veel inpiratie en ideeen opdoen. De 1e die ik zou adviseren te gaan kijken is de Kamermaker. Deze heeft een xyz frame gemaakt in een zeecontainer op zijn zijkant. Deze is als museumstuk voor het maken van een 3D geprint kanaalhuis. Ik heb hierbij gehoord dat ze zelfs M8 bouten kapot hebben getrokken door krimp verschijnselen! Ik weet echter niet of ze een verwarmd bed (inmiddels) gebruiken.

Zelf zou ik eerst enkele korte berekeningen doen over de warmte capaciteit die je nodig hebt. Indien je het met meerdere standaard PCB zou opbouwen, deze hebben ongeveer 1+ W/cm2 , dus voor jou zou je bed dan 2.25m2=22500cm2 zijn en dit 22.5kw verbruiken...
Dit is vermoed ik de reden waarom er geen (extreem) grote printers zijn met verwarmde bedden zonder krachtstroom aansluitingen. Wat ik wel zie, en wellicht een betere optie is, is een goed geissoleerde/ controleerbare kast zoals: http://www.i3dinno.com/multi512x-p213248.html. Hierbij breng je de hele kast op een temperatuur, (wat dan niet uitmaakt hoe je deze verwarmd, maar altijd wel even duurt.

Ook is dit wellicht een interesante benadering: een 2e hands robotarm ombouwen;)
https://www.dirkvanderkooij.com/blogs/e ... an-it-span
Zelf vind ik dit een zeer intrigeren project, en willicht het bekijken waard(gebruikt ook pellets)

Wellicht kan je iets meer informatie over je project geven? zelf ben ik erg nieuwsgierig hoe je van plan bent aan te pakken/ waarvoor je wil gaan gebruiken/ wat je ervaring is etc;)

groetjes, Ewoud

http://www.goedkope3dfilamenten.nl

Henk
Contacteer:

Bericht door Henk » 11 okt 2017, 16:45

Beste Ewoud, Ik zelf heb nauwelijks ervaring in deze materie.
Wel heb ik hulp van iemand die er wel heel veel verstand van heb.
Anders was ik dit "dure" avontuur zeker niet aan gegaan.
Spindels, steppers, lineaire geleiders, sturing, voeding, etc, etc zijn al aangeschaft.
Op dit moment worden de extruders (2 stuks) in elkaar gezet.
Er staat al een aluminium raamwerk van 2 x 2 x 3 meter in een (kantoor) ruimte van 6 x 6 meter.
Stroom aanvoer 380 - 400 V en 3 x 50A afgezekerd is geen enkel probleem.
Het enige waar ik me zorgen om maak is of het bed wel op een normale manier op temperatuur te houden is en dat de lineaire geleiders wel "recht" blijven met de gewichten die eraan komen te hangen.
Ik zal zsm eens een paar plaatjes posten zodat je kan zien hoever we zijn.

iig ben ik al geholpen met het gegeven van 1 watt per cm2

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Bericht door Gdk3dfilamenten » 12 okt 2017, 20:12

Heej,

ohkeej, dat klinkt al wat serieuzer werk inderdaad;)

Misschien paar tips welke ik zelf zou overwegen:
-maak er een verwarmde ruimte om de printer heen, welke op 50-60 graden gehouden kan worden.
Dit zou ik doen door warmte elementen onder het bed, (geregeld op 60 graden) en dan een actieve afzuiging met temp sensor om in de kast dezelfde warmte te behouden. (22.5kw aan warmte zonder een kast, heb je binnen no-time een sauna, of enorme tochstromen met een open raam/deur).
- zorg dat in de software een active bed leveling zit. (deze meet dan het oppervlakte curve, en veranderd deze actief gedurende de print, dat eventuele doorbuigingen worden gecompenseerd, dit zit niet standaard in elke software, maar lijkt me het uitzoeken voor een frame van 2m wel waard (incluisief touch sensor).
-Zorg voor een goede grondstof/granulaat. Sommige varianten van plastic hebben nauwleijks krimpverschijnselen, andere soorten heel veel.

Groetjes, Ewoud

Henk
Contacteer:

Bericht door Henk » 13 okt 2017, 17:21

Het is ook zeer serieus.
Gisteren opdracht gegeven om 4 alu platen te laten watersnijden van 1 x 1 meter met de nodig vastzet gaten en uitgesneden hoeken voor de kolommen.
Ook een bedrijf gevonden die siliconen "heatbedden" maakt en hier ook maar 4 van besteld van 90 x 90 cm.
Deze zijn 2400 watt per stuk maar omdat deze direct onder de glasplaat komen heb ik (hoop ik) genoeg om het bed op temperatuur te krijgen en houden. Bijna 10kw voor het bed alleen :shock:
Dit werkt toch beter dan weerstandsdraad onder de aluminium platen.
De hele printer (ook boven en onderzijde) wil ik gaan isoleren en binnenin een aantal camera's ophangen voor bewaking.
De printer staat in een zgn archief ruimte wel geen ramen heeft en staat midden in een groot gebouw. van de bovenzijde zal de granulaat door een flexbuis aangevoerd worden.
Dit zal ongeveer 3 tot 4 meter boven het vloeroppervlak zijn.
Ik hoop binnenin de printer een constante temperatuur te creëren en buiten de printer het een beetje normaal te houden qwa temperatuur.
Volgende week een begin maken met aansturing van alle steppers en besturing van het geheel.
Het granulaat vermaal ik zelf van een product die ik zelf verkoop. Het is van een zuivere pp en heb en nu ongeveer 5000kg van staan. wordt toch tijd om hier iets mee te doen.
Op mijn facebook pagina staan een aantal foto's van het project: WeedaHenk

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Bericht door Gdk3dfilamenten » 13 okt 2017, 19:45

Ziet er allemaal vet uit!

Ben zeer beniewd hoe dit projet gaat vorderen.

Ikzelf heb er ook altijd over nagedacht dat met goedkoop granulaat zeker grotere objecten zoals meubels etc gemaakt moet kunnen worden. Maar altijd te druk geweest om er een keer flink in te stappen, maar krijg als ik dit allemaal zie tog weer kriebels om eraan te beginnen :p

Groetjes,
Ewoud

Henk
Contacteer:

Bericht door Henk » 14 okt 2017, 08:52

Ik heb een tijdje geleden van Noztec een kleine filament extruder gekocht. Deze wekt perfect maar is eigenlijk een stapje te veel. Daarom heb ik gekozen om direct met gemalen kunststof dit experiment aan te gaan. PP is nu niet het makkelijkste materiaal om mee te beginnen maar als dit lukt dan is al het andere peanuts:) Wordt vervolgd.

Plaats reactie