PLA Glad krijgen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
justinnp
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2020, 08:59
Contacteer:

PLA Glad krijgen

Bericht door justinnp » 14 jan 2020, 14:06

Beste,

Ik heb een vraag of jullie je PLA prints glad maken? En zo ja hoe precies? Dit omdat ik een print heb met reliëf erin dus opschuren zal heel lang gaan duren en op internet zie ik allerlei middelen staan dus mijn vraag voor ik iets ga kopen welke jullie gebruiken en welke volgens jullie het beste werkt?

Rob52
Berichten: 1217
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door Rob52 » 14 jan 2020, 14:09

Is al tig keer gevraagd en beantwoord op het forum. PLA is moeilijk bewerkbaar. Beste resultaat wordt bereikt met schuren, maar daar is niet iedereen erg blij mee omdat het een rot klus is en mechanisch kan niet want dan wordt het te warm. En dan is er nog het opvullen met vloeibare, spuitbare vulmiddelen en afwerklakken. Heleboel gedoe dus.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

3Dwim
Berichten: 692
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door 3Dwim » 14 jan 2020, 16:42

Zoals Rob al aangeeft, even de zoekfunctie gebruiken, bewerken, nabewerken, etc.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

PrintEngineer
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door PrintEngineer » 14 jan 2020, 20:31

Ik heb laatst een klein werkstukje met schuurpapier bewerkt.
Uiteindelijk is het resultaat wel glad maar verhoudingsgewijs kost het zoveel tijd dat ik heb besloten om de kwaliteit van de prints te accepteren voor wat het is.
Je zou ook ABS kunnen nemen die zich dan wel weer vrij eenvoudig met Aceton laat bewerken

3Dwim
Berichten: 692
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door 3Dwim » 14 jan 2020, 22:02

Wat ook handig is is om te melden met wat voor resolutie je print. En wat vind jij glad of juist niet.
Ik heb retegladde voorwerpen geprint maar je blijft de lijnen zien. En met je nagel voel je ze ook nog.
Maar gewoon in de hand is het glad.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Zappa
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 nov 2019, 16:29
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door Zappa » 14 jan 2020, 23:23

Ik heb daar ook eens naar gespeurd op Internet. Ik heb vorig jaar eens geexperimenteerd met MEK en nog iets anders (Ethyl... zou de fles er bij moeten pakken). Dat kun je op een vergelijkbare manier gebruiken als dat je aceton gebruikt bij ABS. Maar...

1. MEK (en ook dat andere spul) zijn behoorlijk giftige chemicaliën en zeer vluchtig. Overal wordt afgeraden om hiermee aan de slag te gaan om PLA op die wijze te 'smoothen'. En ik kan dat na mijn experiment beamen.
2. Het PLA wordt er wel gladder door (maar niet zoals bij ABS/aceton), maar het PLA wordt er meer door beïnvloed dan je wilt. Het PLA wordt blijvend zachter en brozer. Hierdoor verliest het zijn sterkte en worden de printjes uiteindelijk best fragiel. Daar waar aceton bij ABS op een gegeven moment helemaal vervlogen is en het effect van aceton uitgewerkt is, gebeurd dat bij PLA en deze chemicaliën niet. Deze blijven in het PLA zitten door de chemische reactie die ze ermee aan gaan.

Mijn conclusie is dat die chemicaliën voor het glad maken van PLA niet opwegen tegen de nadelen, zowel voor het materiaal als voor je gezondheid. Dus pak maar liever toch dat schuurpapier.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Die is er niet meer...
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

Patrick M
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2020, 17:42
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door Patrick M » 15 jan 2020, 18:38

Ik gebruik in Cura enable ironing. Geeft de bovenkant van uw print een gladde afwerking. Misschien een tip.

Rob52
Berichten: 1217
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door Rob52 » 15 jan 2020, 18:51

Dat zal dan wel per situatie verschillen. Ik heb er geen echte verbetering in kunnen ontdekken, ik vond het zelfs slechter worden. Maar misschien ligt het ook wel aan het merk PLA en mogelijk dat de temperatuur het ook nog positief of negatief beïnvloedt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

justinnp
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2020, 08:59
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door justinnp » 16 jan 2020, 07:26

Goedemorge,

Heb een stuk redelijk glad gekregen met schuren. Is alleen redelijk onhandig voor kleine prints die lastigere vormen hebben. Dus als er nog iemand is die een iets makkelijkere manier heeft en iets minder giftig laat maar weten :). Iemand ervaring met petg toevallig? is dat op dezelfde manier glad te krijgen of reageert die wel op aceton?

Die ironing optie ga ik zeker eens bekijken :)

Ik zag toevallig iets voorbij komen om PLA zoals acetone met abs te verwerken doormiddel van: Dichloromethane.
Iemand ervaring?

Groetjes,
Justinn

justinnp
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2020, 08:59
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door justinnp » 16 jan 2020, 09:55

justinnp schreef:
16 jan 2020, 07:26
Goedemorge,

Heb een stuk redelijk glad gekregen met schuren. Is alleen redelijk onhandig voor kleine prints die lastigere vormen hebben. Dus als er nog iemand is die een iets makkelijkere manier heeft en iets minder giftig laat maar weten :). Iemand ervaring met petg toevallig? is dat op dezelfde manier glad te krijgen of reageert die wel op aceton?

Die ironing optie ga ik zeker eens bekijken :)

Ik zag toevallig iets voorbij komen om PLA zoals acetone met abs te verwerken doormiddel van: Dichloromethane.
Iemand ervaring?

Groetjes,
Justinn
Over: Dichloromethane hier ben ik nu al klaar mee na de MSDS gelezen te hebben :P
Zag deze voorbij komen en is al vele stukken minder schadelijk: ethyl acetate

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten