Afwerken van PLA print

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Patrick1307
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2019, 14:44
Contacteer:

Afwerken van PLA print

Bericht door Patrick1307 » 13 aug 2019, 16:36

Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste een 3d print van PLA kan afwerken, zodat hij mooi glad is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rob52
Berichten: 959
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Afwerken van PLA print

Bericht door Rob52 » 13 aug 2019, 16:53

Staat wel het e.e.a. over op het www. Maar aangezien de oplosmiddelen gevaarlijker zijn voor PLA dan voor ABS (aceton) wordt het vaak glad geschuurd, indien mogelijk door de vorm, en daarna gelakt. Maar google is your best friend en dat had je uiteraard ook zelf kunnen vinden.

Klik

Klik 2

Klik 3

En zo zijn er nog wel een paar.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Robbel2005
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2018, 07:47
Locatie: De Panne - Belgie
Contacteer:

Re: Afwerken van PLA print

Bericht door Robbel2005 » 13 aug 2019, 16:56

Je hebt de optie "ironing" in cura, maar volgens mij werkt dat niet spectaculair...
Gebruik geen te grote layer hoogte, dan wordt de print mooier.
Wat je ook kan doen als je op glas print, zorg ervoor dat de meest zichtbare kant van het te printen voorwerp onderaan ligt bij het printen, op glasplaat krijg je dan een mooie blinkende onderkant.
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Rob52
Berichten: 959
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Afwerken van PLA print

Bericht door Rob52 » 13 aug 2019, 17:02

Ironing heb ik een paar keer uitgeprobeerd, maar ik vond het meestal zelfs een slechter resultaat dan beter. Ligt ook een beetje aan de gebruikte nozzle temperatuur.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Caved
Berichten: 291
Lid geworden op: 24 dec 2017, 12:17
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afwerken van PLA print

Bericht door Caved » 13 aug 2019, 17:43

Met een Modify3D kan je een print ook gladstrijken maar dat dat nou echt heel mooi werkt..
Vereist wat oefening blijkbaar. Beetje als in Cura. Glas werkt t mooiste. Je kan je instellingen
zo goed krijgen dat je met PLA geen lijnen ziet in het eindresultaat. PLA schuren is een slecht
plan het word dan warm en gaat klonteren leert de ervaring.

my 2cp
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Bobby
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2017, 23:22
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Afwerken van PLA print

Bericht door Bobby » 13 aug 2019, 19:06

Ironing heeft alleen een effect op platte oppervlakken aan de bovenkant van een model. Het werkt redelijk goed als je de parameters optimaal instelt.
Schuren, primen, schuren, dit eventueel herhalen met steeds fijnere korrel en daarna lakken/verven is een goede optie maar vereist veel handwerk (oppassen met machinaal schuren want dat verhoogt de kans op problemen met warmte) en is lastig met complexere modellen.
Ik print veelal functionele modellen en geen artistieke dus laat het zelf vaak bij een kleinere layerhoogte, eventueel ironing van de toplaag en soms een schuurbeurt.

Patrick1307
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2019, 14:44
Contacteer:

Re: Afwerken van PLA print

Bericht door Patrick1307 » 15 aug 2019, 09:45

Dank jullie wel, ik ga eens het een en ander uitproberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten