print gevraagd voor .stl

Vraag en aanbod van filament, prints, 3D-scans, 3D-tekenaars, bestanden etc.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 762
Lid geworden op: 25 mei 2020, 15:07
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: print gevraagd voor .stl

Bericht door Frits » 16 feb 2021, 06:58

PLA buigt slecht op kleine afstanden, misschien gaat het wel met TPU. ;)
DesignSparkM 5.0, Blender 2.83.0
Cura 4.8, Pronterface 1.6.0
Artillery Sidewinder X-1 v5 (0,4 mm nozzle)
Artillery Genius (0,2 mm nozzle)

sdvnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:48
Contacteer:

Re: print gevraagd voor .stl

Bericht door sdvnl » 16 feb 2021, 18:34

dag Rob, super bedankt voor deze feedback. Ja hij is geoptimaliseerd voor SWF (strong white flexible) op Shapeways dus hopelijk is er een ander materiaal/printer waarbij hetzelfde model ook op een thuisprinter is te printen. dank in ieder geval voor de moeite en excuses voor de verloren filament ;)

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 2912
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: print gevraagd voor .stl

Bericht door Rob52 » 16 feb 2021, 19:07

Maak je geen zorgen over die ene gram filament :D , Ik ga het nog een keertje proberen met TPU. Of met PLA flex. Ik verwacht er niet heel veel van maar wie weet. Het was trouwens een schaling van 10.000 naar 1000%. Ik ga ervan uit dat de maten dus 13,8 x 11 mm zijn.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 2912
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: print gevraagd voor .stl

Bericht door Rob52 » 16 feb 2021, 20:14

Nog eentje gemaakt met PLA flex en nu met support onder de rand (op z'n kop geprint). De rand was veel mooier, maar het support was er nauwelijks af te krijgen. En ook hier braken de pootjes meteen af. Al met al zal er best een beetje verbetering te behalen zijn met wat andere instellingen, ander filament en misschien een kleinere nozzle.

Maar het is gewoon niet de juiste manier om z'n klein ding te maken met de bijbehorende specificaties. Waarschijnlijk bereik je een beter resultaat met een resinprinter, maar ook daar zal het afhangen van het materiaal dat gebruikt wordt. Het afbreken wordt bij mij voornamelijk veroorzaakt door de stugheid van het materiaal in samenhang met de breukvlakkracht door de geprinte "schijfjes". Ik zou dit niet zelf voor dit doel willen gaan printen.

Nu was dit in verhouding nog iets flexibeler materiaal. Maar dat brengt ook weer met zich mee dat het als het ware wat stroperiger print wat weer terug te vinden is in moeilijker te printen detail. En temperatuur kan eigenlijk niet omhoog omdat het object daar weer te klein voor is. En ondanks het meer flexibel zijn van het PLA flex breekt het toch omdat de pootjes te dun zijn.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Gebruikersavatar
3Dwim
Berichten: 1626
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: print gevraagd voor .stl

Bericht door 3Dwim » 16 feb 2021, 20:52

Ik denk dat de U-vormige doorsnede van die pootjes, die moeten bewegen, niet optimaal is.
Door de vorm alleen al zijn ze niet buigzaam, voeg daarbij de kleine afmetingen en het breekt af.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Hairman
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 apr 2020, 11:38
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: print gevraagd voor .stl

Bericht door Hairman » 18 feb 2021, 08:30

Gisteren ook even geprobeerd, maar breekt al bij het losmaken van het bed..
Wat zou kunnen is de binnendiameter hetzelfde laten maar de buitendiameter groter en de gaten ook groter maken.
Op die manier wordt de doorsnede van de pinnetjes groter en daarmee iets sterker.

Verstuurd vanaf mijn Armor_3 met Tapatalk


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast