Bootloader

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
René
Contacteer:

Bootloader

Bericht door René » 25 jun 2020, 19:29

Ik ben op dit moment voor mijn E3pro een ABL aan het ontwerpen.
Uiteindelijk zal hiervoor de firmware aangepast moeten worden.
Als ik het goed heb moet de huidige firmware/mainbord voorzien worden van een bootloader.
Nu dan mijn vraag;
Als ik de hardware voorzie van de bootloader,
blijft de huidige firmware gewoon werken of moet ik meteen een nieuwe firmware branden?

Alvast bedankt, René
Ender3P
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie
René

Rob52
Contacteer:

Re: Bootloader

Bericht door Rob52 » 25 jun 2020, 20:10

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet weet. Maar even logisch gedacht zou ik zeggen, aangezien het geheugen niet in partities is opgedeeld lijkt het me dat je bij het installeren van een bootloader de firmware ook opnieuw moet installeren.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 25 jun 2020, 21:02

Rob52 schreef:
25 jun 2020, 20:10
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet weet. Maar even logisch gedacht zou ik zeggen, aangezien het geheugen niet in partities is opgedeeld lijkt het me dat je bij het installeren van een bootloader de firmware ook opnieuw moet installeren.
Klopt helemaal, de chip moet eerst helemaal gewist worden, en dan alleen de bootloader flashen, waarna dan via de bootloader de firmware geflasht kan worden.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

Big Fat Mama
Contacteer:

Bericht door Big Fat Mama » 25 jun 2020, 21:03

Welke cpu zit er daarop? Overweeg ook om de vraag te lanceren op www.circuitsonline.net , daar is nogal wat ervaring aanwezig zowel met 3d-printers alsook met bootloaders en aanverwante pret.

nwpvr
Contacteer:

Bericht door nwpvr » 25 jun 2020, 21:33

Een bootloader is een heel klein stukje software dat het mogelijk maakt om via de USBpoort firmware op je bordje te flashen. Verder doet het helemaal niets. Het is ook echt heel klein. Het kan ook zonder bootloader maar dan kan dit flashen niet via de USBaansluiting gebeuren, maar moet het via In Serial Programming. Je bespaard dan wel enkele bytes aan kostbare ruimte op kleine bordjes. En dat kan soms net genoeg zijn.

Dat doe je dan met een USB Asp zoals bijvoorbeeld: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/comm ... -flatcable

Het programmeren via USB is natuurlijk een stuk gemakkelijker maar daarvoor moet dus wel een bootloader aanwezig zijn. Niet alle bordjes zijn hiermee voorzien en de enige manier om er achter te komen is simpelweg via USB nieuwe firmware te uploaden. Als dit mislukt door communicatiefouten is de kans heel groot dat de bootloader mist. Dan zul je alsnog de bootloader op het bordje moeten zetten en dat gaat enkel via eerder genoemde USBasp.

Zodra je de bootloader flasht zal ALLES van het bordje gewist worden en is NIET onomkeerbaar. Je MOET dan dus alsnog nieuwe firmware uploaden omdat je printer dus met enkel de bootloader niets kan.
Groeten,
Niels

Anet A8 Plus met modificaties
Cura
Octoprint

René
Contacteer:

Bericht door René » 25 jun 2020, 21:49

O.k bedankt voor de antwoorden.
Ben in het bezit van een USBasp en een Uno.
Voorbeeld wat ik tegen kwam op het web gaf niet aan dat na het plaatsen
van de bootloader de firmware verdwenen was.
Maar is me nu duidelijk.

René
Ender3P
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie
René

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 25 jun 2020, 23:24

Ik zou voor de bootloader de uno gebruiken. Kwestie van de icsp pinnen een op een doorverbinden. Wel nadeel als je een pro hebt. Dan moet de onderkant eraf. Bij mij gingen die schroeven vrij gemakkelijk uit de bodemplaat op 1 na. Let wel op dat de processor relatief weinig geheugen heeft. Kwestie van juiste opties selecteren om het passend te krijgen. Heb zelf 200 bytes aan flash over. Misschien een optie om over te schakelen op een 32 bits board?

Plaats reactie