Stepper motor demper

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
3Dwim
Contacteer:

Re: Stepper motor demper

Bericht door 3Dwim » 04 jan 2019, 17:51

Er zal vast verschil zitten tussen de ene of andere motor.

Voor fans geld: het meeste geluid ontstaat doordat de uitlaat geknepen wordt door een slecht ontwerp van de "blaasmond".
Of toepassing van de verkeerde soort ventilator, massa , snelheid, druk.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 04 jan 2019, 19:41

Verschil tussen motoren zullen er zijn, maar voor alle duidelijkheid ik heb het over de electronica
Afbeelding
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 04 jan 2019, 20:34

Zoals ik al eerder beschreef is mijn kennis op dit gebied en op elektronica niet dermate hoog om helemaal te begrijpen wat ik in huis heb hier.

Ik heb dus gewoon een standaard CR20 van Creality. Werkt deze ook met een arduino? En zo ja hoe kan ik de software aanpassen dat de motoren beter aangestuurd kunnen worden?

Vwb de fans wilde ik de heatblok koeler vervangen voor een noctua ofzo, deze staan bekend om kwaliteit en stilte voor computers. Zijn hier nog dingen waar ik op moet letten of kan ik gewoon de draden van de oude doorknippen en deze er op solderen?

Voor de koeler van het werkstuk ga ik nog een andere mond printen die iets meer focus legt op het werkstuk en minder op de nozzle.

Gezien de prijs ga ik toch even de dempers proberen, mogelijk dat het net het verschil kan maken! Als ze er op zitten zal ik het laten weten.
CR-20 Noob

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 04 jan 2019, 20:35

SnelleD schreef:
04 jan 2019, 19:41
Verschil tussen motoren zullen er zijn, maar voor alle duidelijkheid ik heb het over de electronica
ha wachte even dan zat ik op het verkeerde spoor.
Ik dacht aan demping van trillingen en geluid.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 04 jan 2019, 20:37

Maar de topicstarter niet, die heeft het over de mechanica.
Groeten, Rob.

Anet A8.

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 04 jan 2019, 20:55

https://noctua.at/en/products/fan/nf-a4 ... ccessories deze ga ik ook gebruiken.

Men kan de draden doorknippen en voorzien van een stekkertje dat maakt het makkelijker om in de toekomst een ventilator te vervangen.
Hoeveel volt heeft de voeding? Als dit 12V is geen probleem voor de ventilator bij een 24V voeding moet men er nog een stukje electronica tussen plaatsen, meten is weten.
https://www.amazon.de/Ferrell-Spannung- ... ell+LM2596
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 05 jan 2019, 08:57

Het is een 24v voeding. Maar ik neem aan dat de fan welke er nu in zit ook niet op 24volt draait en er dus al een dergelijk tussenstukje tussen zit of denk ik dan te simpel?
CR-20 Noob

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 jan 2019, 09:47

Of het moederbord op basis is van Arduino weet ik niet, er staat hier en daar geschreven dat er een verbeterde chip op zit. Maar dat maakt ook niet uit. Het ligt eraan welke firmware je draait. Mogelijk is dat Marlin. Maar in de software zul je mogelijk wel aanpassingen kunnen doen, maar als die standaard is denk ik dat die redelijk optimaal zal zijn ingesteld. De steppermotor wordt aangestuurd door de stepperdriver. Die kan geïntegreerd zijn in het moederbord maar ze kunnen ook in de vorm van losse stepsticks op het moedermord zijn geprikt. In het eerste geval kun je er weinig in aanpassen. In het tweede geval kun je voor andere stepsticks kiezen met kleinere stepverdeling. Dat kan de motoren stiller maken.

Als de ventilatoren rechtstreeks op je moederbord zijn aangesloten dan kunnen de ventilatoren gerust 12 volt zijn. Veel borden kunnen 12 tot 24 volt aan. De spanning wordt dan bij binnenkomst geregeld en voor de elektronica op 12 volt gestabiliseerd en bijvoorbeeld voor het bed op 24 volt gehouden. (Dat gaat trouwens niet voor elke combinatie op. Een Ramps kan wel 24 volt aan, maar het Arduino bord vindt dat niet fijn en geeft snel de geest.) Maar op bijna elke ventilator staat op welke spanning hij draait.
Groeten, Rob.

Anet A8.

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 05 jan 2019, 10:25

Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik ga volgende week eens de fan cover er af halen en op de fan zelf kijken wat er op staat en als ik daar niet wijzer van word dat loop ik het draad even na en kijk even op het moederbord. Of ik met het even door, dat moet ik net kunnen denk ik :P

De dempers zijn in ieder geval besteld vanuit china, er zaten zelfs heatsinks bij voor de motors, weet niet of dit uberhuabt nodig is?
CR-20 Noob

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 07 jan 2019, 02:28

SnelleD schreef:https://noctua.at/en/products/fan/nf-a4 ... ccessories deze ga ik ook gebruiken.

Men kan de draden doorknippen en voorzien van een stekkertje dat maakt het makkelijker om in de toekomst een ventilator te vervangen.
Hoeveel volt heeft de voeding? Als dit 12V is geen probleem voor de ventilator bij een 24V voeding moet men er nog een stukje electronica tussen plaatsen, meten is weten.
https://www.amazon.de/Ferrell-Spannung- ... ell+LM2596
SnelleD, ik heb deze fan ook, maar deze vereisen een 5V Pwm signaal van 25khz op het blauwe draadje. Er zijn zelf speciale noctua regelaars voor. Overigens mag je op dit blauwe draadje wel 0v of 5v zetten om hem aan of uit te zetten (12v is Poef!)

https://noctua.at/en/na-fc1

Maar er zijn kleine printjes te koop die het ook kunnen voor twee pwm fans via I2C. Ik ga er een request voor indienen voor Marlin 2.0.

https://www.mikroe.com/fan-2-click

Deze printjes kunnen fans regelen met een temperatuur gevoelige weerstand of rechtstreek met I2C protocol op een snelheid gezet worden (het printje die stuurt dan die 25khz pwm signalen).

Andere fans zijn vaak 2 of 3 pens en kan je zien als oldschool fans. Als er een 3e pen is dan is dit vaak geel en het toerental pulsje. Deze 2 of 3 draads fans KAN je soms de snelheid regelen door 1 van de voedingdraden te pwm-en met een signaal van 30 Hz. In de standaard Bed fan van de Anet A6 is dat het heerlijke (not) piepen. Sommige fans gaat gewoon niet draaien op pwm ( uh ja op pwm 255 wel "alles hoog").

Vandaar mijn wens een echte 5V pwm aansturing vanuit een vrije pen (25khz) of een I2C aansturing van het mikroelectronics bordje.

Voor de rest is het mogelijk in je Marlin bepaalde pennen als stuursignaal te gebruiken om fans met bijv een 2n7000 fet aan en uit te zetten. In mijn geval D4 en D5 op mijn MKS gen 1.4 bord. Daarmee zet ik de steppermotordriver Fan aan als de motoren gaan draaien en de Extruderfan boven de 50 graden. En in mijn 12v 30A voeding zit een stille fan die onder de 40 graden ook stil staat.

Al met al een helemaal stille printer als je niks doet en als ie wel wat doet met stille fans.

Ik heb de steppermotor dempers die jij ook besteld heb ook liggen, maar nog niet ingezet omdat ik de motoren stil heb gekregen met 5x TMC2130 v1.1 drivers. De dempers zijn met superstug rubber ertussen overigens.

Gr.Ries

Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
http://www.hmr-audio.nl

Plaats reactie