3D printer werkt al ff niet

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
3drob
Contacteer:

3D printer werkt al ff niet

Bericht door 3drob » 28 dec 2018, 19:30

Hallo allemaal,
Al een tijdje geleden had ik al eens verteld dat mijn printer niet wou printen.
Om wat duidelijker te zijn alle assen doen het maar de extruder motor deed vervelend,
De motor ging trillen in plaats van draaien.
Nu kan dat zijn omdat, tja ik weet het niet precies omdat:
De stepper motor niet lekker is? Maar die had ik verwisseld.
Stepstickje(A4988) niet 100%? Maar die had ik ook al verwisseld (voor ook een A4988)
Ik moet als ik de kans krijg ook nog even verwisselen voor een DRV8825 (dus das nog een optie!)
Maar het kan misschien ook nog zijn dat het aandrijf systeem niet goed is (is allemaal nieuw/expirimenteel!)
OF dat mijn Nozzle te dicht op het Heated bed staat?

Die tweede motor, ik weet het niet zeker maar twijfel daar ook nog aan of die wel goed is/was.

Een heel verhaal allemaal, maar mensen die mij hier kennen zo langzamerhand weten nu wel –
Ik heb in het begin al zoveel tegenslag gehad dat ik er zo langzamerhand immuun voor ben geworden,
En de onderdelen waar deze printer het goed mee deed heb ik nog netjes op de plank liggen.
(een soort van SM) LOL ;)
Maar goed verder met het verhaaltje,
Ik kan eventueel een nieuw motortje gaan ophalen bij R.R.W. als dat nodig zou zijn!
Maar wat ik ook gedaan heb nu net is ik heb die nieuwe Stepstick besteld:
https://www.123-3d.nl/123-3D-RAPS128-st ... -t332.html
volgens de specificaties zou dit een wat stillere(waar het mij niet om gaat!)
MAAR ook sterkere motor driver zijn! (heb ik het mis? Ik dacht/hoop van niet!)
https://reprapworld.nl/products/elektro ... ansturing/
Of het wat is??? Ik moet even kijken, we zien wel.

Ik dacht ik deel dit verhaaltje met jullie,
ook om gelijk die nieuwe stepstick aan jullie te laten zien! Waarom?
Omdat ik een pest hekel heb aan dat onzinnige gedoe met die andere stepstickjes!
Niet lelijk bedoelt voor de rest maar vind het van de gekke wat je er allemaal mee moet doen,
Nu moet ik uitkijken natuurlijk, want HEEL eerlijk gezegd weet ik van dit stepstickje ook niet erg veel!
Ik hoop domweg dat ik hem er zo in kan prikken en er mee weg kom.(heb er nog niet veel over gelezen!) :mrgreen:

Iedereen vriendelijke groetjes!
Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Rob52
Contacteer:

Re: 3D printer werkt al ff niet

Bericht door Rob52 » 28 dec 2018, 23:36

Nu ben ik natuurlijk nog geen oude rot in het vak op het gebied van 3D printen, maar ik heb me er de laatste maand wel zo'n 12 tot 14 uur per dag in verdiept. Maar dat terzijde, het is deels, denk ik, ook logisch denken.

Ik zou denken dat als je al 2 andere step drivers hebt geprobeerd dat het daar niet aan ligt. Of je zou enorme pech moeten hebben en dat nu net die 2 kapot zouden zijn. Maar dat lijkt me de ultieme wet van Murphy. Kun je dus bijna wel uitsluiten.

E-motor heb je ook al uitgewisseld, dus aan de motor ligt het waarschijnlijk ook niet. Je kunt de motor natuurlijk altijd uitproberen buiten de printer. (Je hebt volgens mij al een bowden systeem) Dan kun je er ook onbelast en belast (weerstand bieden) filament door sturen en kijken of dat werkt.

Nozzle te dicht op het heater bed zal misschien de eerste laag tegenhouden, maar de volgende lagen zouden er dan toch gewoon uit moeten rollen. Verstopte nozzle? Die is natuurlijk snel te verwisselen voor een nieuwe als je daar niet zeker van bent.

Dan je, volgens mij onnodige, keuze om een andere onbekende driver te bestellen. Ik zou eerst toch even goed gelezen hebben wat er bij staat. Heel belangrijk is wat voor controller gebruik je. Er staat namelijk expliciet bij vermeld dat dit er eentje is die erg veel processorkracht vereist en dat je minimaal voor een Arduino duo moet gaan. Staat ook uitdrukkelijk op de RepRap website. (Note that 1/128 stepresolution requires an enourmous amount of CPU power, so normal electronics may not be able to give the best results. We recommend using an arduino due based solution.) Nu weet ik niet welk board jij hebt, maar aangezien de meesten van ons amateurs niet meteen met een 32 bits systeem aan de slag gaan denk ik (misschien een verkeerde aanname?) dat je ook "gewoon" een Arduino Mega (gebaseerd) board toepast. En dan zou je weleens niks aan dat ding kunnen hebben. Misschien heb je geluk en werkt het wel als je er maar ééntje van op het board hebt geprikt, maar het levert je eigenlijk niks extra's op. En je probleem lost het naar alle waarschijnlijkheid ook niet op want dat hadden die A4988 en DVR8825 dan al wel gedaan. En krachtiger??? Tja, als je er een motor met 2,2 Amp mee wilt sturen, maar dat kan een DVR8825 ook.

En snap eigenlijk niet wat je bedoelt met "Omdat ik een pest hekel heb aan dat onzinnige gedoe met die andere stepstickjes!
Niet lelijk bedoelt voor de rest maar vind het van de gekke wat je er allemaal mee moet doen"
Enig dat je hoeft te doen is de juiste jumpers prikken en de Vref spanning in te stellen. Dus dat valt allemaal reuze mee, of je moet daarmee maar blijven experimenteren terwijl dat niet nodig is.

Begin gewoon bij de basis als je dingen hebt verbouwd en voeg telkens weer 1 ding bij en test dan. Kom je vanzelf de oorzaak tegen waarom het niet werkt.
Groeten, Rob.

Anet A8.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 29 dec 2018, 01:23

Hallo Rob,

Dat oude rot zijn zegt in mijn ogen niks want ik dacht eigenlijk ook dat ik de printer wel ff zou ombouwen maar dat loopt dus even wat anders.
Omdat de extruder motor eerst draaide en er toen mee stopte en is gaan trillen wist ik even niet waar het aan lag en sterker nog nu nog niet.
En inderdaad ik heb die RAPS128 eigenlijk blindelings gekocht inderdaad, en ja in de hoop dat die sterker zou zijn dan die andere zonder omslachtig te hoeven doen.
Die andere stepstickjes hebben (vind ik) een te omslachtig behandeling nodig (nogmaals vind ik)
En die dingen raken zo’n beetje in de mode maar geloof er heilig in dat daar een betere oplossing voor zou moeten zijn of kommen. (misschien een ander moederbordje waar je ze op kunt steken zonder extra draadjes naar links en rechts)
Terug naar het probleem ik weet eerlijk nog niet wat nu het probleem is.
Ik heb inderdaad bowden en als ik met de hand help dan draait het nog niet helemaal goed dan lijkt het of de motor zelf niet wil draaien.
Het is apart maar ik ben er echt nog niet achter waarvoor het niet wil werken.

De oude opstelling werkte vrij goed maar daar kom ik het filament niet makkelijk mee verwisselen –
Dus ik heb een andere extruder aandrijving geprint in de hoop makkelijker te kunnen wisselen.
https://www.thingiverse.com/thing:1764551

en ja ik kan als het goed is terug naar de oude opstelling maar omdat ik niet op een schopstoel zit –
rommel ik op het gemak nog even verder!
(ik heb inderdaad Arduino met ramps) Ik heb het gelezen nu inderdaad! (foutje van mij!) :mrgreen:
Jammer wel als die RAPS128 het niet zou willen doen dat is dan wel weer een misser inderdaad.
Maar ik dacht ook doe die wat aandacht geven wie weet hebben andere mensen er dan ook nog wat aan.

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 dec 2018, 11:29

In plaats van het "zomaar" wisselen van stepper drivers kun je natuurlijk ook eerst testen of de driver het nog doet met een testopstelling. Aangezien ik van de week het e.e.a. opblies door een verkeerde plaatsing :x van de DVR8825 wilde ik toch wel weten welke nog werkte en welke de kliko in kan/kunnen. M'n Arduino Mega heeft de geest gegeven, die kan ik niet meer met de USB aansluiten en is met zekerheid overleden. Maar voor de test kun je ook een Uno of andere versie gebruiken. Zoek ergens op het www even een algemene sketch voor het aansturen van een stepper motor, dan hoef je het zelf niet te dichten. En upload die naar je Arduino. Vergeet de juiste Library niet te installeren want anders krijg je een compilatiefout. Maar die kun je ook "overal" downloaden. Maak dan een proefopstelling volgens Pololu.

Prik erop en kijken of het werkt. Bij mij bleek er dus eentje niet goed meer te werken en kan dus de kliko in. (Milieubewust wegbrengen dus 8-) )

Afbeelding
Groeten, Rob.

Anet A8.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 29 dec 2018, 15:44

Hallo Rob,

Ja dat is zonde he, als je de boel opblaast, MAAR je bent niet de enige hoor!
Ik heb ook een arduino mega de lucht in geblazen en een stuk of 4…5 stepstickjes A4988.
Die Mega maakte ik stuk door EN de laptop(via USB) EN de geschakelde voeding aan te sluiten op de printer,
En hoe ik het gedaan heb precies ik weet het niet maar de voeding van de laptop en de geschakelde voeding van de printer kregen ruzie met de Mega er tussen en zodoende…..
De stepstickjes daar was ik mee aan het sollen en,…mjaa ik vroeg er om zeg maar.
Ik heb uit wat radar bollen stappenmotoren maar die zijn twee keer zo groot als die we normaal gebruiken (ik geloof dat er 2A op staat of dat ze gebruiken, kweet het niet meer zeker)
Maar ik heb dus inderdaad ook die test opstelling gedaan maar dan met die grotere motortjes,
En dom maar bleef het proberen want in het begin deden ze het wel en dus…… tot vier keer toe!
Ja ja ik weet het….eigenwijs… ik heb nu van die grote printjes en die deden het prima!
Ik wil met de tijd nog eens kijken voor een CNC (maar dat komt nog wel eens!)
:?: :!: :arrow:
Je zult het niet geloven, ik zit aan jou (natuurlijk ook aan de rest!) te schrijven en er werd gebeld!
DHL met het pakketje van 123-3D,
HEEL netjes in een doosje met twee reclame pennetjes een notitie kladblokje de rekening en uiteraard het stepstickje.
Het stepstikje ziet er wat robuuster uit, netjes de koeling er op ook.
Ik vind het HEEL erg snel afgeleverd, gisteren avond voor ik schreef dat ik hem besteld heb en nu al in huis!
Petje af vind ik! :thumbsup:

Nu moet ik nog even de tijd er voor hebben om de boel tevoorschijn te halen en te testen -
ALS, dat kan? En zo ja ook de vraag hoe moet ik heb op het ramps bordje moet prikken.
Maar ik kom er nu nog niet aan toe want ik heb de printer even weggezet,
Je weet hoe dat gaat vrouwen, kerst, (ik, sukkel en slijmbal!) MAAR, ik doe het naar schijnt wel goed!
Want ik was het een beetje vergeten maar de verkering schijnt weer helemaal aan te zijn! LOL ;)
Dussss dat loopt allemaal niet weg!

Rob groetjes van hier! En ja jullie, de rest van dat 3D tuig natuuuuurlijk ook! :)
VrGr Rob.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 dec 2018, 17:23

Hoe je hem erop moet prikken is niet zo'n puzzel. Zorg dat de GND en Dir pin op de driver overeenstemmen met de pinnen op je Ramps board dan zit je goed.

De RAPS128 is 32 bits, maar 8 bits compatibel, dus dat is geen probleem. Zet hem met de instelling van de jumpers niet hoger dan 1/32ste want hoger kan snel problemen met de rekenkracht van de Mega geven. En voor je E motor heb je dat sowieso niet nodig.

Dus jumpers:
Step MS3 MS2 MS1
1/16 on off off
1/32 on off on

Let er ook op dat de pins weliswaar compatibel zijn met de A4988 maar dat bij de RAPS128 de enable pin omgekeerd werkt. Die moet bij de Raps128 Non Inverting staan oftewel "1". Dit kun je in Marlin aanpassen.

Er zitten ook 2 potmeters op i.p.v. ééntje. (Dat hebben ze speciaal voor jou gedaan omdat je zo graag aan die dingen afstelt ..... :mrgreen: ) De ene is voor Vref de andere voor Decay. Die laatste weet ik even niet hoe die moet worden afgesteld, maar die is voor het instellen van de spanningsafbouw in de motorspoelen. Ik zou die voorlopig even gewoon laten zoals hij staat of anders in het midden.

Afbeelding
Groeten, Rob.

Anet A8.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 29 dec 2018, 20:39

Hallo Rob,

Ik heb dus WEER met mijn neus zitten kijken en te snel gedacht ik wissel hem zo om.
Dus ik moet nu toch met de jumpers (denk ik) een combinatie maken wat ik nu van jou begrijp,
En als ik het goed heb om die 1/32ste te krijgen moet ik de twee buitenste jumpers plaatsen.
De middelste moet ik zonder jumper houden.
En Marlin aanpassen niet te vergeten.
Het is maar goed dat jij me er op wijst want anders…..
Die Vref en Decay daar zal ik eventueel nog even naar moeten zoeken.

:idea: :arrow: De trimpotmetertjes moeten wat ik er van kan maken aan de kant van de voeding connector,
Dit zie ik af aan 1A, 1B 2A, 2B die naar de motortjes moeten (GND kon ik 1 2 3 niet zien)
Ik draag een brilletje en ben dus zo scheel als een okkeloen! :ugeek:

Achter af,
Het was dus gewoon dom van mij om aan te nemen dat ik ongestraft zomaar kan verwisselen.

MAAR voor nu nog heel even pauze Rob, Wel fijn dat je jou kennis ook deelt bedankt daarvoor!:thumbsup:
Laten we zeggen tot deel zoveel van de even nog niet werkende printer ( LOL )

VrGr Rob.
komt het vandaag niet dan komt het misschien morgen wel ;)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 dec 2018, 20:55

3drob schreef:
29 dec 2018, 20:39

(GND kon ik 1 2 3 niet zien)
GND en Dir pennen. Maar als jij het met de motoraansluiting positioneert is dat uiteraard ook goed.

Afbeelding
Groeten, Rob.

Anet A8.

Plaats reactie