Hoelang en wat is het verschil "nozzle"

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
-Koi
Contacteer:

Hoelang en wat is het verschil "nozzle"

Bericht door -Koi » 21 dec 2018, 08:08

Ik heb sinds nog niet zolang de anet A6 nu mijn vraag hoelang gaat een nozzle mee ( de organelle die erin zit )

en je hebt er van messing, brons, staal en Rvs .
ik heb bv een setje van rvs 0.2 t/m 0,8 op voorraad . van alliex natuurlijk
en er zijn er van messing/brons onderweg

Wie kan mij misschien uitleggen waarom er van verschillende materialen zijn .

Bvd
Gr Ron .
Anet A6 prusa i3 -3D-printer ⏳

Rob52
Contacteer:

Re: Hoelang en wat is het verschil "nozzle"

Bericht door Rob52 » 21 dec 2018, 08:30

Slijtage door toegevoegde materialen. Puur PLA zal niet zo snel je nozzle laten slijten maar toevoeging van metalen bijvoorbeeld wel. Brons en messing geleiden warmte beter dan RVS, maar of dat verder invloed heeft betwijfel ik. En je nozzle hoeft niet direct versleten te zijn om te vervangen. Ik heb er al een nieuwe inzitten omdat de oude verstopt zat en ik niet goed schoon kreeg. Bij Ali kosten ze weinig, hier in Nederland vragen ze soms de hoofdprijs van 5-6 euro per stuk.

Interessant.

Ook interessant.
Groeten, Rob.

Anet A8.

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 21 dec 2018, 10:52

Koi, dat is hetzelfde als men vraagt hoelang gaan mijn autobanden mee voordat ik ze moet vervangen. Hangt natuurlijk van ontzettend veel factoren af. In het geval van je nozzle vervangen hangt het onder andere af van:
- materiaal van je nozzle (rvs, messing, koper, etc. )
- hoeveel uur je print; na een x aantal uren printen moet je gewoon je nozzle vervangen en dat zie je snel genoeg aan je geprinte objecten.
- met welk materiaal je print; als je print met pla, abs en petg zullen de nozzle veel langer meegaan dan wanneer je met zogenaamde blends gaat printen waar metaal of kalk deeltjes in verwerkt zitten.
- daarnaast je onkunde; het wil wel eens voorkomen dat je lekker met je nozzle in je aluminium heatbed loopt te boren of dat er een dikke klont filament om je nozzle heeft gevormd wat je op een creatieve manier wilt verwijderen.
- en zo zijn er vast nog wel meer factoren.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
https://3dwensshop.nl/

-Koi
Contacteer:

Bericht door -Koi » 21 dec 2018, 17:44

ten eerste bedankt voor jullie antwoordt , altijd leuk dat er mensen met mij willen praten :)

Maar bv ik print alleen met Pla gaat ie dan 1 rol van 1 kg mee of zijn er dat 20 kilo`s Pla
dan heb ik een beetje een idee , of kan je daar helemaal geen voorspelling mee maken .
De Nozzle wat er nu inzit is een originele wat met de printer mee kwam koper ,brons of messing geen idee .
Anet A6 prusa i3 -3D-printer ⏳

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 21 dec 2018, 18:05

Standaard is waarschijnlijk een messing 0,4 mm. Zoals al gezegd hangt het van meer af dan alleen het type filament. Maar aangenomen dat je geen enkele schade oploopt aan de nozzle door andere oorzaken dan kan hij wel een tijdje mee. Houd gewoon de printkwaliteit in de gaten zoals je in het voorbeeld kunt zien waar ik een linkje naartoe had gezet. In principe kan hij dus wel een aantal rollen mee, maar om er meteen een aantal kilo's of meters aan te hangen wordt wat moeilijk.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 21 dec 2018, 20:06

Heb haast een jaar met 1 nozzle gedaan, pla, abs, petg en hout fillament.
Hij was niet op, maar dacht laten we eens een nieuwe erop zetten.
Had een aardig rolletje erdoor gejaagd.
Gr, Ton.

Plaats reactie