glasplaat

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
pzwebdesign
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2018, 00:11
Contacteer:

glasplaat

Bericht door pzwebdesign » 13 nov 2018, 23:54

hallo forumvrienden
ik heb iets ontdekt en wil dat met jullie delen
ik print met een anet a6
eigenlijk doet de printer er niet toe
ik heb een glasplaat op mijn printer liggen en ik gebruik 3dlac en verwarm op 60 graden
als er iets geprint word zit dit dus muurvast op de plaat
nu had ik het idee om die plaat eventjes eraf te nemen en in de koelkast te leggen na het printen
na 5 min haal ik deze eruit en mijn 3d object valt er bijna zowaar vanaf
dus geen gepruts meer met een mes of zo
moet je maar eens proberen
het lukt echt
grt

speedster2001
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2018, 12:47
Contacteer:

Re: glasplaat

Bericht door speedster2001 » 14 nov 2018, 00:46

Ik las dat ergens anders ook idd. Ik loop ook zo te klooien met grote werkstukken op glas en 3Dlac.

Ik krijg morgen de AnyCubic Ultrabase binnen, die schijnt dit loslaten te doen op kamertemperatuur.
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
http://www.hmr-audio.nl

vincent1971
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Contacteer:

Re: glasplaat

Bericht door vincent1971 » 14 nov 2018, 10:29

Print altijd op een glasplaat op mijn Ender-2. Als het printen klaar is hou ik de glasplaat onder de kraan. Eerst paar druppels en daarna steeds iets meer water..spoel je het er zo vanaf. Daarna klein beetje zeep gebruiken om schoon te maken en leg ik het na het drogen weer op de ender-2. Vlak voor het printen nog even 70% alcohol oplossing er op...

3D Wens Shop
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 nov 2018, 14:10
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: glasplaat

Bericht door 3D Wens Shop » 14 nov 2018, 14:23

Ik zou wel oppassen met het versneld laten afkoelen van een glazen plaat. Vanaf 60 graden afkoelen wil het wel goed gaan, maar ga je je bed verwarmen tot 90-100 graden voor ABS en dan afkoelen in de koelkast of kraan dan ligt je glasplaat aan diggelen. Borosilicaat glas kan veel hebben, maar ik zou het er niet op wagen.
Gewoon rustig je plaat laten afkoelen en dan met je handen of plamuurmesje je object eraf halen
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder
https://3dwensshop.nl/

pzwebdesign
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2018, 00:11
Contacteer:

Re: glasplaat

Bericht door pzwebdesign » 14 nov 2018, 16:36

ja idd die temp verschillen zijn niet zo goed
ik wacht altijd eventjes voor ik het in de koelkast leg
daarna maak ik het glas ook zuiver met water want als er teveel 3dlac op zit hecht hij niet meer zo goed
zo is mijn object niet nat van dat water
weet je er zijn verschillende mogelijkheden maar deze vind ik persoonlijk het best

3Dwim
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden
Contacteer:

Re: glasplaat

Bericht door 3Dwim » 14 nov 2018, 18:00

Misschien eens zonder 3Dlac proberen ?
Dan zit ie misschien minder vast ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

3D Wens Shop
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 nov 2018, 14:10
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: glasplaat

Bericht door 3D Wens Shop » 14 nov 2018, 22:57

In plaats van dat 3DLac , wat gewoon een veredelde haarlak is , gebruik eens een Pritt stift. Ik gebruik het al 3 jaar voor het printen en werkt uitstekend. Is eenvoudig met lauw warm water schoon te maken, kost 2 euro, is overal te koop en je doet er maanden mee.

Ik heb ook andere merken lijmstiften gebruikt. Die van de Action droogt te snel uit en van Lyreco smeert niet lekker uit en laat resten achter.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder
https://3dwensshop.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Robbel2005 en 1 gast