spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
vincent1971
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door vincent1971 » 28 nov 2018, 11:57

Print zelf op een glasplaat van 2mm dik. Die plaat is zo'n 30 jaar oud ( kwam uit een sloopdeur ). Moet zeggen t.o.v. het aluminum bed print het zeer goed. Vooral het eraf halen van PETG bevalt me goed. Even klein beetje alcohol er weer op en gaan met de printer.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 28 nov 2018, 12:19

Las laatst een stukje over glasplaatjes.
Schijnt dat je met dunnere mooiere prints maakt.
Had ermee te maken met de krachten dat het heen en weer geschud word.
NIet goed vast kan het schuiven en door het gewicht kan hij soms een step doorschuiven als je je belt niet strak genoeg heb.
Heb even gezocht nog om het te vinden, maar weet me niet te herinneren waar ik het las, was wel verhelderend dat artikeltje ook.
Daar werdt ook besproken over de soms exotische vormen van de x carriages hoe dat de boel beinvloed.
Gr, Ton.

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 28 nov 2018, 13:07

Hoe dunner de glasplaat / spiegel des te minder massa er verplaatst hoeft te worden, wat resulteert in minder rimpels in je object.
Daarnaast een dunne glasplaat vervoert de warmte beter naar het oppervlak dan een dik glasplaat. Je bed sensor kan dan wel aangeven dat 60 graden is, maar het oppervlak van de glasplaat kan maar zo 45 graden zijn.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
https://3dwensshop.nl/

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 28 nov 2018, 19:38

Ik heb net de glasplaat gemonteerd want het alu bed is licht hol, dus aan de hoeken staat hij goed afgesteld en in het midden te ver weg. Dus de glasplaat is meteen in gebruik genomen. Temperatuur voor de zekerheid gemeten en die is exact 60 graden, dus totaal geen temperatuurverlies. De plaat is 3 mm dik/dun.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 28 nov 2018, 21:33

Relicaddict schreef:
28 nov 2018, 12:19
NIet goed vast kan het schuiven en door het gewicht kan hij soms een step doorschuiven als je je belt niet strak genoeg heb.
Heb even gezocht nog om het te vinden, maar weet me niet te herinneren waar ik het las, was wel verhelderend dat artikeltje ook.
Daar werdt ook besproken over de soms exotische vormen van de x carriages hoe dat de boel beinvloed.
Dat is dus ook de redenen dat ik mijn tweede printer met een staand bed gebouwd heb, dus alleen verplaatsing in Z richting, print mooier(gladder) door geen massa vertraging en ook minder kans dat kleine hoge objecten loslaten tijden het printen.

Hardy

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 30 nov 2018, 10:20

hardy schreef:
28 nov 2018, 21:33
Relicaddict schreef:
28 nov 2018, 12:19
Dat is dus ook de redenen dat ik mijn tweede printer met een staand bed gebouwd heb, dus alleen verplaatsing in Z richting, print mooier(gladder) door geen massa vertraging en ook minder kans dat kleine hoge objecten loslaten tijden het printen.

Hardy
Heeft zeker voordelen ook, heb er over na gedacht een te maken, maar moest perse een am8 bouwen.
Misschien een volgende eens doen.
Gr, Ton.

Plaats reactie