spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Dirk
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2018, 20:43
Contacteer:

spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door Dirk » 20 sep 2018, 21:26

Goedenavond,
Als newbie ben ik nog zoekende naar de beste resultaten, en dat begint bij het printerbed. Ik heb een cr10s met verwarmd printerbed. Nu zijn de meningen divers, sommigen zeggen geen printbed verwarming te gebruiken voor PLA, anderen beginnen op 80° en verminderen dan naar 50°, ook wordt haarlak of een stift gebruikt en wordt de raad gegeven om een spiegel te gebruiken. Maar waarom een spiegel? Is dat omdat die vlak is? Mijn alu printbed is nl niet 100 procent vlak, in het midden zakt die toch een beetje, de glasplaat welke er origineel bij zit is ook niet 100 procent vlak dus mooi levelen zit er volgens mij niet in. Maar hoe dik moet dat spiegelglas dan zijn? En als het niet perfect aansluit, dan warmt het toch niet gelijkmatig op?
Veel vragen na een eerste week testen en uitproberen
Creality cr10 S, Simplify 3D, modeltreinen H0, RC modelbouw

3drob
Berichten: 794
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door 3drob » 20 sep 2018, 21:56

Hallo Dirk,

Ik heb mijn bed met glasplaat op 54° staan en gebruik 3Dlac.
Mijn glasplaat is wat ik er van weet vlak!

viewtopic.php?f=56&t=2411&p=4186&hilit=heated+bed#p4186

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

kaphaak
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door kaphaak » 20 sep 2018, 22:27

Hier heb ik een verwarmd bed en voor PLA gebruik ik zelf 70 graden simpelweg omdat het me dan net iets beter blijft hechten.
Hoe dan ook je moet er een beetje mee spelen totdat je iets hebt wat voor je werkt.

Grtz. Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

3Dwim
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door 3Dwim » 21 sep 2018, 12:15

Spiegeltegel is gewoon makkelijk omdat die vaak op maat is.
3mm dacht ik en zit vast met vier papierklemmen.
Afhankelijk van wat je ervaring is kan je op het glas dan wel achterzijde (ruwer) printen. Glas en spiegel is alleen omdat ze vlak zijn.

MAAR als je verwarmde heatbed niet vlak is dan werken ze beide natuurlijk ook maar beperkt. Ten eerste is de warmte overdracht dus k@t en ten 2e niet vlak dus.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

3D Wens Shop
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2018, 14:10
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door 3D Wens Shop » 12 nov 2018, 23:07

Zelf print ik al jaren op een verwarmd printbed op 60 graden met daarop een 300x300mm spiegel van de Ikea en op de spiegel smeer ik een dun laagje lijm met een pritt stift (géén ander merk).

Een verwarmd printbed zorgt ervoor dat het temp. verschil tussen de filament en het bed kleiner wordt. PLA kan redelijk goed tegen dit temp. verschil en zal dan ook minder last hebben van krimpen. ABS kan veel slechter tegen dit verschil, dus een verwarmd printbed is voor ABS noodzakelijk.

Een printbed van kunststof of metaal is nooit helemaal vlak en wil zelfs nog wel eens "krom" trekken tijdens het verwarmen. Glas of een spiegel heeft hier veel minder last van en is dus altijd vlak.

Ik gebruik een pritt stift om mijn object als het ware vast te lijmen op mn printbed, want ik heb in het verleden al vaak genoeg meegemaakt dat mn object losschoot van het bed...
Schilderstape is waardeloos, duur en laat blauwe resten achter op je object.
Kaptontape werkt beter dan schilderstape maar is belachelijk duur.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12
https://3dwensshop.nl/

Relicaddict
Berichten: 292
Lid geworden op: 31 mar 2018, 11:13
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door Relicaddict » 12 nov 2018, 23:53

Ik plak mijn glasplaat vast met Tesa schilderstape en dat werkt voorbeeldig met pla. Soms kastig las te krijgen zeks. Bed temp met pla meestal 50 soms 60c. Abs gebruik ik dat 3dlac. Volgens mijn is het het zelfde als haarlak overigens.
Gr, Ton.

hardy
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door hardy » 13 nov 2018, 09:53

Ook dit is weer proef ondervinderlijk volgens mij, ben ooit begonnen met een borosilicaat glas plaatje(20x20) van reprapworld, werkte perfect met PLA op 60 graden, zat muurvast en na afkoeling zat het gewoon los, maar na een tijdje sprongen er spontaan keine stukje glas met de print mee uit, overigens het reprap world plaatje was heel erg ruw afgewerkt, geen geslepen kanten en slecht gesneden ook.

Toen heb ik normaal glasplaatje genomen, maar moest de temp verhogen naar 70 graden, en PLA zat dan nog steeds niet erg vast, nu gebruik ik een spiegeltje (action €1.80), maar dat werkt hetzelfde als gewoon glas, ziet er wel veel mooier uit 8-) , ik spuit er nu tevens haarlak (ook action) op en dan werkt het goed zelf met ABS, waarbij het bed natuurlijk wel naar 100 graden moet.
Voor ABS werkt verdunde houtlijm (met 1 op 1 water) ook erg goed.

Hardy

speedster2001
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 nov 2018, 12:47
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door speedster2001 » 13 nov 2018, 10:12

Ik gebruik de Velleman glasplaat met 3DLac en dat houd als een malle. Heatbed op 50 graden met PLA (real filament). Ik krijg echt met moeite het werkstuk van de plaat.

Van de week ga ik de AnyCubic Ultrabase met heatbed installeren.
Anet A6, Marlin 1.1.9 / Arduino, div upgrades (o.a Mosfets, geprint spul), Cura 3.5.1, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase.
http://www.hmr-audio.nl

3drob
Berichten: 794
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door 3drob » 13 nov 2018, 10:23

Hallo allemaal,

Ik had mijn verhaal al gedaan maar was toch weer aan het kijken voor iets anders.
Zouden ze die spiegels nog hebben bij de Action? Ga ik daar ook ff kijken (had al rond gekken maar…)

Nogmaals mijn verhaal is het zelfde als het bovenste deel van Hardy 20 X 20
Maar ik zou ook wel eens willen kijken voor 220 X 220 en dan met de hoekjes er schuin afgesneden.
Voor de schroefjes van het bed die daar zitten.

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: spiegel, haarlak, verwarmd of koud?

Bericht door hardy » 13 nov 2018, 11:06

Hoi Rob, dat spiegeltje v/d action is zo'n fantasie ding met allemaal kraaltjes eromheen, die kun je er zo af plukken en dan hou je een heel mooi strak ding over.

Hardy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast