Filament test

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Filament test

Bericht door Admin » 19 apr 2018, 15:29

HansieHansie67 schreef:
19 apr 2018, 12:10
<- Admin edit: website link verwijderd - > Misschien kan eigenaar Malcolm je verder helpen. Zijn tel.nr. is 06 - ########. Succes!
Bedankt voor je bijdrage maar voor een forum is het leuker als Malcolm zelf zijn ervaring deelt met de forumleden door in dit topic te reageren. Daarbij is het niet nodig om ongevraagd telefoonnummers te plaatsen. Dat kan je per PB doorgeven als het nodig is.

Copy+paste reacties in meerdere topics zijn ook ongewenst op dit forum.
Persona non grata

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 19 apr 2018, 16:36

Ik zie dat mijn bericht over de eerste resultaten helaas is verwijderd.

Maar goed, ik ben weer een stuk verder met testen. Na (bijna) alle filament getest te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat je voor elk filament wat moet spelen met je instellingen om een goed/beter resultaat te krijgen.

Uiteindelijk is met zowel de goedkopere als de duurdere filamenten een erg goed resultaat te bereiken. Filament van Reprapworld en Filamentenmeer (beide rond de 20 euro per kilo incl verzendkosten) print je beter op een wat hogere temperatuur dan de goedkopere filamenten. (210 graden ipv 200 graden) en een iets lagere snelheid (40 tot 50 mm/s). Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de duurdere filamenten wat meer massa hebben,. Ze voelen ook stugger en zwaarder aan. Wel is het zo dat je ook ietwat minder meters per rol krijgt dan de goedkopere (minder massa) filamenten. (niet nagemeten maar je kunt duidelijk verschil zien in hoe vol de spoel zit)

Ik ben minder te spreken over de prijs van het filament van Elektor. Dit is in feite exact hetzelfde filament als dat van Fasttech alleen betaal je 24,95 voor een kilo. Toegegeven, de verzendkosten en invoer (btw/inklaringskosten) moet je uiteindelijk ook meerekenen.

Het filament wat ik via ebay besteld heb, is nog steeds niet binnen. Ik kan daar dus weinig over zeggen op dit moment.

Mijn conclusie is dat als ik moet kiezen welk filament voor mij de beste prijs/kwaliteit/levertijden verhouding heeft tussen het door mij geteste PLA filament, dan komen Reprapworld en Filamentenmeer bovenaan mijn lijstje te staan. Reprapworld levert een kilo voor € 16,49 bij Filamentenmeer kost een kilo € 17,50. Enig minpuntje zijn de verzendkosten die bij Filamentenmeer wat hoger zijn. Verzendkosten Filamentenmeer zijn: € 5,75 en bij Reprapworld € 3.99. Hier valt dus wel een paar euro te besparen. Beide shops leverden binnen 24 uur.

Ben je echter bereid om wat langer te wachten op je filament, dan kan ik het PLA filament van fasttech ook aanbevelen. Ik heb uiteindelijk geen verschil kunnen bemerken in de kwaliteit van de uiteindelijke prints. Print je met dit filament op +/- 200 graden en een wat hogere snelheid (50 tot 60 mm/s) , dan krijg je een mooi resultaat.

De slotconclusie is dus in feite dat er geen merkbaar verschil zit tussen de goedkope en duurdere filamenten. Er zijn shops die ruim boven de 20 euro zitten met hun prijzen, maar gezien mijn ervaringen betaal je dan te veel omdat met goedkoper filament het eindresultaat hetzelfde zal zijn. Met mijn printer (Anet A6), zal ik geen beter resultaat halen met een (nog) duurder filament.

Ik zal later nog wat foto's plaatsen van de prints en het filament. Deze staan op mijn telefoon en moet ik nog overzetten en uploaden.

Groet,
Theo
Groet,
Theo

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin » 19 apr 2018, 17:22

phtvs schreef:
19 apr 2018, 16:36
Niet dat ik weet? We zitten inmiddels op pagina 2. Is dat het misschien?
Persona non grata

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 19 apr 2018, 20:13

Admin schreef:
19 apr 2018, 17:22
phtvs schreef:
19 apr 2018, 16:36
Niet dat ik weet? We zitten inmiddels op pagina 2. Is dat het misschien?
Hoi hoi,

Nee dat is het niet, ik had een post gemaakt met een paar foto's van niet zo goed gelukte prints. Met een stukje tekst erbij dat ik nog wat moest veranderen aan de instellingen van de printer om te zien of ik een beter resultaat zou kunnen krijgen.
Misschien iets misgegaan bij het overgaan naar een andere layout voor het forum of misschien heb ik een verkeerd knopje ingedrukt en post verwijderd? geen idee...

Maar op zich geen probleem ik kan die post wel reproduceren denk ik.

Groet,
Theo
Groet,
Theo

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin » 19 apr 2018, 21:24

Hmm, dat zou niet handig zijn. We houden het in de gaten!

Misschien dat het topic is verplaats naar het nieuwe “3D print resultaten” subforum. Je zou ook even je eigen berichten kunnen checken of het daar niet tussen staat: viewforum.php?f=50

Bedankt iig voor je nuttige bijdrage!
Persona non grata

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 20 apr 2018, 16:32

Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat.
Verzendkosten of leveringstijd is daarbij onbelangrijk voor mij persoonlijk.
Mijn idee is ook, als je weet dat je iets nodig heb, bestel het dan ook tijdig met levertijden rekening houdend.
Zelf als winkelier heb ik bob ook regelmatig klanten die mailen of bellen op vrijdag om 17:00 van we hebben het morgen nodig.
En soms ook nog Duitsers of belgen.
Heel fijn voor hun, maar ik post alle bestellingen al om 16:00 en dan hebben ze gewoon pech.
Maakt dat een product minder goed, nee ik denk het niet.

Gr.Ton
Gr, Ton.

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 20 apr 2018, 16:35

Daar heb je gelijk in Ton.

De test toont voor mij aan dat de goedkopere filamenten net zo goed resultaat opleveren als de duurdere. Ik vind een bedrag tussen de 16 en 19 euro voor een kilo, een mooie prijs. Hogere bedragen betalen voor pla vind ik zonde van mijn centen ;-)

Groet,
Theo
Groet,
Theo

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 20 apr 2018, 17:12

Reprapworld: kijk ik wat het kost vergis ik me bijna staan er allemaal ex btw prijzen.
Als ik dan de incl prijs wil weten, als normale koper, dan moet in inloggen !???
Mooi niet.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 20 apr 2018, 17:20

3Dwim schreef:
20 apr 2018, 17:12
Reprapworld: kijk ik wat het kost vergis ik me bijna staan er allemaal ex btw prijzen.
Als ik dan de incl prijs wil weten, als normale koper, dan moet in inloggen !???
Mooi niet.
De prijzen inclusief staan erbij ;-)
Groet,
Theo

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 20 apr 2018, 17:54

phtvs schreef:
20 apr 2018, 17:20
3Dwim schreef:
20 apr 2018, 17:12
Mooi niet.
De prijzen inclusief staan erbij ;-)
Op de site niet hoor, net nog gekeken, voor duimwieltjes.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Plaats reactie