3D voedsel printen, wat wil jij dat er mogelijk wordt?

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
FionaWUR
Contacteer:

3D voedsel printen, wat wil jij dat er mogelijk wordt?

Bericht door FionaWUR » 23 dec 2017, 18:15

Het is al een paar keer in het nieuws geweest: 3D printen van voedsel is de toekomst. Maar het blijft nog een beetje vaag hoe het nou precies allemaal werkt en wat je ermee kan. Voor mijn scriptie aan de universiteit van Wageningen wil ik graag weten wat jij zou willen of zou kunnen met het 3D printen van voedsel.

Even een korte uitleg over het 3D printen voedsel. Het is het opbouwen van een product laagje op laagje, waarbij je er dus voor kunt zorgen dat elk laagje zijn eigen smaak, kleur of textuur heeft. Hierdoor kun je producten personaliseren en dit kan vooral handig zijn voor mensen met specifieke behoeftes.

Vragen:
1. Welk soort voedsel zou jij willen 3D printen en waarom?
2. Hoeveel en wat wil jij zelf doen bij het voorbereiden van het eten en wat juist niet?
3. Wat is de belangrijkste reden waarom jij wel of niet zou willen 3D printen van voedsel? En wat zou er veranderd moeten worden om wel voedsel te willen 3D printen?

kaphaak
Contacteer:

Re: 3D voedsel printen, wat wil jij dat er mogelijk wordt?

Bericht door kaphaak » 23 dec 2017, 20:36

Ik persoonlijk zie er eigenlijk niks in, voedsel is wat mij betreft traditioneel en biedt meer dan genoeg mogelijkheden om mee te variëren zonder het te printen. Maar dat is mijn two cents.

Groet Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 24 dec 2017, 00:16

.
Sorry maar ik ga met Ronald mee in deze!
Wat ik dan wel leuk of mooi vind dat is dat je tegenwoordig foto’s/plaatjes op taart.
Ik dacht op marsepein maar hoe dat gedaan word, en is ook geen 3D trouwens.
in een fabriek misschien interessant maar voor thuis ik denk het niet.(nog niet!)

Ook van mij heel veel succes!
Rob.

Ballegooijen
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 24 dec 2017, 10:11

Voor mij geldt ook het bovenstaande; ik zie er helemaal niets in. En wat te denken van voedselveiligheid als iedereen hier mee gaat knoeien?

FionaWUR
Contacteer:

Bericht door FionaWUR » 24 dec 2017, 22:50

Wat zou er volgens jullie mogelijk moeten zijn om wel 3D voedsel printen te overwegen? Wat is bijvoorbeeld het belangrijkste voordeel of het meest negatieve aan 3D voedsel printen?

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 24 dec 2017, 23:05

Wat mij betreft moet er niets mogelijk zijn om voedsel te printen. Op de vraag van grootste voor of nadeel. Het grootste nadeel is dat voedsel eerst voorbewerkt moet worden om te kunnen printen, daardoor ontstaat er een industrie die zich hier mee gaat bezig houden en daaruit ontstaat weer dat er gemanipuleerd wordt aan ons voedsel omdat dit dan weer meer geld oplevert. Als ik al spruitjes eet dan graag gewone en niet op allerlei manieren gemanipuleerd om de spruitjes er uiteindelijk uit te laten zien als een kerstboom of weet ik wat. Succes met je studie trouwens en fijne feestdagen :).

Ik weet ik ben negatief maar ik zie eenvoudig weg helemaal geen voordelen aan het 3D printen van voedsel.

Groet Ronald.

westcoastam
Contacteer:

Bericht door westcoastam » 25 dec 2017, 13:10

Ach , ja , dan maar Frikandellen printen , zal even kijken of er een ,,Food Update,, is voor de A8 :lol:

Plaats reactie