WELKE PRINTER EN..........

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
3drob
Contacteer:

WELKE PRINTER EN..........

Bericht door 3drob » 23 aug 2017, 20:58

Hallo iedereen,
Ik merk dat er toch steeds meer en meer mensen geïnteresseerd raken in 3D printen.
Maar net zoals ook ik, weet je in het begin helemaal NIKS!!!
Je hebt leuke filmpjes op Y.T. gezien van mensen die ff hatsaaflatsaaaaa een 3D print uit hun printer spugen.
En nu wil jij dat eigenlijk ook wel, want jahaaaa dat ziet er hartstikke leuk uit!!!
En ja het is ook leuk, maar wat nu? Je weet er zoals ik eerder schreef misschien helemaal niets van.
Vraag is natuurlijk ook, WAT, wat wil je?
Ben je wel een zelfbouwer? Of kant en klaar thuis gestuurd? Heb je geld er voor over? (wat kost het al bij al?)
In de hoop dat dit jullie een beetje helpt wat TIPS.
Kijk nog meer YouTube filmpjes!..... Filmpjes van en over:
1 Verschillende soorten 3D printers die te koop zijn. (zijn er inmiddels HEEL veel!)
2 een DIY KIT of kant en klaar. (blijft de vraag wat zijn de goeie en welke de slechte)
3 de software. (er is ZO veel software, online, Free, enz…)
.
Ik zelf heb twee Prusa I3 gebouwd, geen KIT maar wel rond om spulletjes gekocht en geleend.(van de zaak )
Maar nu de laatste tijd zijn de DIY KITs zo goedkoop dat ik denk dat je dat nu beter doet........kopen.
En JA, aan alle KITs en kant en klare printers zitten voor en nadelen! (blijf je houden!)
.
LET OP!!!
Ik ben nergens verantwoordelijk voor!
Als je naar aanleiding van mijn schrijven iets koopt is dat alles JOU beslissing en verantwoordelijkheid!
.

Tot zo ver….
VrGr Rob.
Laatst gewijzigd door 3drob op 04 sep 2017, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

3drob
Contacteer:

Re: WELKE PRINTER EN..........

Bericht door 3drob » 27 aug 2017, 20:07

Er werd elders gevraagd naar waar je op zou moet letten,
en dus:
Let op mechanische stevigheid.
De Z assen welke soort draad die heeft.
(ik heb zelf M draad end maar tegenwoordig hebben de meeste printers iets anders)
Welke filament de printer gebruikt of kan gebruiken,
de soort en dikte, veel mensen gebruiken PLA en 1,75MM dik,( maar er is meer dan alleen dat! )

ATENTIE!!!
Hier onder ook in verband met brandgevaar,
van alles word heet op en aan de printer:
Welke sturing van de printer, de PCB die de motoren stuurt.
(de schroefblokjes zijn soms erg gevaarlijk!)
Ook de voeding of deze voldoet en sterk genoeg is.
Als het een KIT is LET OP met de: doe het zelf bedrading!!!

Heel veel succes met………ja wat heb je eigenlijk gekocht?
Geef je alsjeblieft nog feedback hier op het forum?

VrGr Rob.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 06 sep 2017, 16:41

Hallo lezers,
Ik zie de laatste tijd hoe langer hoe meer onder het mom van raad geven (sluik)reclame verschijnen!
Ook hier op het forum zie ik het geburen en het is hier niet verboden om dit te doen.
Dus bij deze ik hoop dat jullie er op letten en zien wat het verschil is tussen raad en reclame.

VrGr Rob.

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Bericht door Gdk3dfilamenten » 10 sep 2017, 23:36

Hallo Rob,

Goed idee om eens een introductie te geven aan de mensen die nog niks van 3D printen afweten, en wellicht overwegen om er een aan te schaffen.

Ikzelf heb inmiddels gewerkt voor mijn studie (werktuigbouwkunde aan TU Delft), en 2 eigen bedrijven in de 3D print wereld, met meer dan 10 printer merken regelmatig gewerkt. Graag vertel ik jullie ook eens wat mijn ervaringen met de verschillende printers zijn.

De eerste keuze die in mijn ogen gemaakt moet worden, is de reden waarom een printer wordt aangeschaft, en zie ik drie opties:
1 Omdat het leuk is om in mekaar te zetten, als hobbyproject
2 Omdat ik objecten wil hebben, maar het mag niet al teveel kosten
3 Omdat ik stelselmatig voor mijn hobby of proffesioneel wil printen.

1. Voor de mensen welke het doen voor de ervaring, adviseer ik een KIT te kopen, of het nu een kossel/prusa/annet of Ultimaker original is. Het is een hele ervaring zon mechanisch ding in elkaar te zetten. Een hobby opzich! uiteindelijk als dan je 1e printje eruit komt is het altijd een enorm trots gevoel:)

2. Voor de mensen die wel geinteresseerd zijn in 3D geprinte modellen en producten, maar zich niet aangetrokken voelen tot de technische kant van het verhaal, adviseer ik om een budget printer te kopen, maar wel een geassembleerde! Dit scheelt simpelweg veel tijd, (en soms ook frustratie), indien je alleen geinteresseerd bent in de producten. Wel is het met een budget model zoals een UP-Kant/ m3d/ davinci/flashforge, altijd iets meer uitzoeken hoe het werkt, en ook soms nog wel de nodige ervaring nodig, wees dan ook niet teleurgesteld als het 1e printje mislukt, dit gebeurd vaker, maar zal altijd binnen enkele iteraties tot een redelijk goed product zijn.

3. Voor de mensen die slechts de Prototypes, de sieraden, marquettes of andere producten willen printen, en ook niet de tijd willen nemen (of financieel uitkan) om af en toe zelf met de printer te spelen, adviseer ik een high-end geassembleerde 3D printer. Dit kan een makerbot/dremel/ hp/polaroid/ Ultimaker of dergelijks zijn. Deze printers zijn duurder dan de vorige 2 categorieen, maar betaald zich vaak terug in tijd, en consistentie over de printopdrachten. Zeker voor bedrijven kan het al snel niet uit om af en toe te moeten calibreren, firmware upgraden oid, en al helememaal niet om er zelf 1 in elkaar te zetten.

Wat filamenten betreft, is mijn ervaring dat 90% van de tijd PLA voldoet voor het gewenste object.
PLA print naar mijn ervaring makkelijker dan ABS, heeft een kleinere waarschijnlijkheid om niet wenselijke dampen vrij te laten komen, en behoeft vaak niet de 10% extra sterkte die ABS geeft.

Tegenwoordig zijn er ook PLA fabrikanten, die een zelfde, en soms nog wel hogere tensile strength hebben, en hogere temperatuursweerstand(HDT) dan ABS!

Ook veel andere speciale filamenten zijn leuk om uit te proberen, maar zullen vaak lastiger zijn te printen, en alleen in zeer specifieke gevallen wenselijk zijn.

Vaak geven printers aan welke materialen ze kunnen printen, DIT IS ONZIN!
Het hangt namelijk alleen van enkele factoren af of een matieraal geprint kan worden: MAX temperatuur van Nozzle, of, en wat de max temp is van het printbed, en of er een gesloten kamer omheen zit.
Uiteraard zit er kwaliteit verschil in, en zal het bij de ene makkelijker zijn dan de ander, en mischien wel iets hogere snelheden halen zonder dat de extruder afkoelt, maar laat u zich hierdoor niet overhalen voor een bepaalde printer te kiezen;)

Mocht iemand nog vragen hebben over de aanschaf van een printer, of andere vragen hebben, vind ik het altijd leuk daarop te antwoorden:)

Groetjes, Ewoud

Plaats reactie