Voorkomen loslaten PLA op glasplaat.

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
Henk B
Contacteer:

Voorkomen loslaten PLA op glasplaat.

Bericht door Henk B » 01 jul 2017, 11:51

Hoi allen,

Na diverse probeersels om warping tegen te gaan ben ik nu tegen de goedkoopste oplossing aangelopen in mijn toepassingen.
Ik wil het jullie even meedelen, of je er wat aan hebt mogen jullie zelf bepalen.
ten eerste heb ik de glasplaat met gewoon glasreiniger schoongemaakt, spiritus kan ook maar in Frankrijk moeilijker te krijgen.
Daarna wat gewone houtlijm met water gemengd tot een melkachtige substantie.
Het eerste probeersel daarmee mislukte.
Maar na toevoeging van een paar druppels afwasmiddel om de oppervlakte spanning weg te halen ging het goed.
Ik laat een paar flinke druppels op de glasplaat vallen en smeer het met een velletje keukenrol uit over het oppervlak.
Met een bed temperatuur van 60 graden geeft het een prima hechting en het is na gereedkomen ook goed te lossen.
Voor elke printrun laat ik weer even een paar druppels op de glasplaat vallen en smeer het weer uit.
Het werkt voortreffelijk.
Na verloop van tijd weer even de glasplaat reinigen en dan weer opnieuw uitsmeren.
En als modelbouwer/klusser heb ik altijd wel houtlijm in huis ( en afwasmiddel ook), dus ik zit nooit zonder.
Beoordeel voor jullie zelf maar of je wat heb aan deze tip, bij mij voldoet het;

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Re: Voorkomen loslaten PLA op glasplaat.

Bericht door Gdk3dfilamenten » 11 sep 2017, 00:19

Hallo Henk,

Leuk dat je deze tip met ons deelt!
Ik heb wel vaker gehoord dat er creatieve oplossingen bedacht worden voor het "warping probleem".
Wel ben ik benieuwd welke methodes je reeds al geprobeerd had voordat je aan de lijm ging,
Had je bijvoorbeeld al haarlak, pritstift, of andere huishoud items geprobeerd? dan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen hiermee;)

uiteraard zal ik je dit niet vragen dit te proberen, want als er eenmaal iets werkt, kan je dat het beste blijven gebruiken;)

groetjes, Ewoud

Plaats reactie