Glasplaat behendelen voor PLA

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
Henk B
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2016, 07:44
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk
Contacteer:

Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door Henk B » 06 dec 2016, 09:48

Hoi hoi,

Ik print wel grote vlakken met PLA.
Vaak begint het in de hoeken soms te krullen.
Diverse dingen geproberd en combinaties.
Blauwe tape, met en zonder Brim,verward en onverwarmd, Pritt stift.
Niets hielp. Totdat ik een bus haarlijk van mijn vrouw pakte en de glasplaat er mee inspoot.
Perfecte prints, geen opkrullen in de hoeken meer.
Een bus haarlak bij de action kost iets meer als twee euro, maar bespaard een hoop ellende met printe.
Ik wou de tip maar even dorgeven.

TieBie
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2016, 02:46
Contacteer:

Re: Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door TieBie » 10 dec 2016, 00:27

Haarlak werkte bij mij voor geen meter. Althans niet in verhouding tot lijmspray.

Ik ben nu na enkele weken zover dat ik kleine zaken rechtstreeks op het verwarmd glas kan printen. Voor grote ontwerpen print ik een ruime brim van 6-10 mm.

Het is wel belangrijk dat het bed goed geleveld is. De lijnen moeten aan elkaar kunnen plakken/uitsmeren en de temperatuur moet nagenoeg 'perfect' zijn. 2-3 graden te koud en het hecht niet, iets te warm en de eerste laag blijft te zacht waardoor de hoeken alsnog krullen.

In bijvoorbeeld slic3r heb je de mogelijkheid om de temperatuur te laten zakken, maar i.t.t. wat ik op het internet lees mag dat echt maar een paar graden zijn. Iets te ver afgekoeld en het stuk laat los (nu is dat uiteindelijk wel de bedoeling natuurlijk). Ik laat het tot nu toe op de starttemperatuur of laat het maximaal 2-3 graden zakken.

Ik weet niet zeker of het relevant is, maar de eerste week geprint met verkeerde instellingen van de thermistors waardoor ik behoorlijk koel printte. Nu alles gekalibreerd is en ik met veel hogere temperaturen print vloeit het plastic veel beter en trekt de kop het werkstuk niet los.

by ctrl design
Berichten: 109
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:23
Contacteer:

Re: Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door by ctrl design » 20 dec 2016, 13:48

Print hier op een glasplaat pla en pet op pritstift. voor groter objecten maak ik oortjes aan de hoeken zodat deze niet los kunnen laten. Tot nu toe gaat dat perfect.

Aloys
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2017, 16:32
Contacteer:

Re: Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door Aloys » 04 jan 2017, 16:40

Hoi! Ik gebruik ook altijd haarlak. Werkt perfect. Zowel voor PLA, ABS als PETG :D

3drob
Berichten: 471
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door 3drob » 08 apr 2017, 17:47

ik heb dan zogenaamd een speciaal goedje 3Dlac werkt uitstekend,
MAAR is naar mijn idee gewoon haarlak!
dus zou Aloys zijn advies volgen nee heb je en.........

succes!
Rob.

westcoastam
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 sep 2017, 23:57
Contacteer:

Re: Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door westcoastam » 12 sep 2017, 23:31

Haarlak werkt hier ook uitstekend , bijkomend voordeel is dat ik het zelf niet hoef te kopen ... ;)

Gdk3dfilamenten
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 sep 2017, 22:56
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Glasplaat behendelen voor PLA

Bericht door Gdk3dfilamenten » 13 sep 2017, 10:41

Heej,


Haarlak of 3D lac zijn praktisch hetzelfde, inderdaad, (sommige haarlakken kunnen iets minder werken is mijn ervaring)

De reden dat sommige printer fabrikanten (bijvoorbeeld Ultimaker) bij de printstif blijven, is omdat bij het gebruik van haarlak het soms kan gebeuren dat er een chipje van de glasplaat afbreekt, en je dan de glasplaat moet omdraaien en hopen dat het niet nog een keer gebeurd:) De printstif werkt dus als soort beschermed laagje hiertussen.

Zelf print ik altijd met 3D lac, en ook grote objecten zonder brim, en nooit last van opkrullen.

Wel probeer ik altijd voor te zorgen dat het object aan de onderkant niet een afronding heeft, dan heb ik nog wel eens last van warping.

Ook wanneer massievere (50% +) ,grote objecten met veel bottom layers, hebben meer kans om te gaan warpen.



http://www.goedkope3dfilamenten.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wim62 en 1 gast