Printbed voor PLA

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
CoronaFPV
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:21
Contacteer:

Printbed voor PLA

Bericht door CoronaFPV » 28 nov 2015, 12:43

Hallo iedereen,

Ik ben nu al een tijdje aan het experimenteren met verschillende soorten oppervlaktes om op te printen. Ik heb verschillende soorten tape geprobeerd, haarlak, stikkers, glas en nog veel meer maar ik denk dat ik nu wel een redelijk goed materiaal heb gevonden om op te printen zonder veel onderhoud.

Gewoon een licht geschuurd stuk plexiglas werkt voor mij het beste. De print blijft er veel beter op zitten dan met al die dure tapes en stikkers en heeft bijna geen onderhoud nodig. Ik ben nu al 2 weken lang elke dag aan het printen op hetzelfde stuk plexiglas en heb hem nog niet schoon hoeven maken of moeten vervangen. Nog een voordeel van plexiglas is dat de onderkant van de print mooi glad word, in tegenstelling tot het printen op tape waarbij de onderkant naar mijn ervaring meestal een beetje ruw word.

Mijn setup:
-Koud printbed (geen 'hot-plate')
-Licht geschuurd plexiglas printbed (200x200mm)
-PLA (195C)
-Kleine ventilator

Zwartkijker
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2015, 10:33
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door Zwartkijker » 12 dec 2015, 11:15

Dat ga ik proberen...

Wat bedoel je met licht geschuurd ?
Met zeer fijn schuurpapier de glanzende laag verwijderen ?
Of met groffer schuurpapier de plexy opruwen ?

Hoe dik is je plexy-glas ?

by ctrl design
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:23
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door by ctrl design » 03 jan 2016, 12:18

Kan je ergens een foto plaatsen met het resultaat van de print aan de onderzijde? ben heel benieuwd hoe deze er uit ziet.
Zelf print ik met lijm als hechting. Blijft dit ook bij grotere en smalle prints goed zitten of gebruik je daar oortjes bij om het hecht oppervlak te vergroten?

CoronaFPV
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:21
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door CoronaFPV » 16 jan 2016, 23:36

Ik gebruik een plexiglas plaat van 2mm dik en schuur hem af en toe aan met schuurpapier
(korrel 255, om de ~10 prints).
Ik print er voortdurend grote objecten mee en heb nooit last van randen die omhoog staan.
De onderkant van de print is zo glad als maar kan, heb met andere materialen nog niet zo'n gladde onderkant kunnen krijgen met zo'n goede hechting.
Ben nu al een maand op hetzelfde stuk plexiglas aan het printen en heb hem nog niet hoeven vervangen.

Ben momenteel bezig met een vrij groot project, een 'Fixed-Wing drone' van 110x150cm. Alle onderdelen zijn er tot nu toe goed uitgekomen, geen randen die omhoog gaan staan, geen prints die omvallen tijdens het printen (daar kon ik mij zo aan ergeren toen ik nog op tape printte ;) )

(Ik zal wel wat foto's plaatsen van dingen die ik geprint heb met mijn printer)

CoronaFPV
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:21
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door CoronaFPV » 16 jan 2016, 23:48

Afbeelding

Afbeelding

westcoastam
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 sep 2017, 23:57
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door westcoastam » 15 nov 2017, 17:35

Na het lezen van dit topic , ben ik ook gaan printen op Plexiglas met bijna dezelfde instellingen zoals Corona beschrijft :
setup voor mijn Anet A8
-Koud printbed (geen 'hot-plate')
-Licht geschuurd plexiglas printbed (200x200mm x 2mm) vastgezet met zelfgeprinte klemmetjes.
-PLA (200 graden )
-Kleine ventilator (heb de mijne op 50 % max gezet)
ik heb getest met een niet geschuurde plexi plaat , dit gaf een zeer glad/glimmend resultaat magv. dat het werkstuk (een logo ) bijna niet los te krijgen was (uiteindelijk wel gelukt onder warmwaterkraan)
hierna plexiglas opgeschuurd met korrelfactor 400 ,zelfde logo nog een keer geprint , hiermee is het resultaat ook een mooie vlakke onderkant en het werkstuk is gemakkelijk te verwijderen .
ook had ik een paar zekeringhouders geprint op tape en nog een keer op plexiglas, ook wilde ik testen met een lang voorwerp dat werd dus de U boot , ook hier geen krullen op uiteinde en mooie bodem (wel wat stringing op kleine delen)) , alle delen op plexiglas zijn dus geprint zonder verwarming en ook geen hechtspray en ook geen brim .
ik ga zeker door met plexiglas zonder verwarmd heaterbed (maakt de printer ook zuiniger in gebruik) Het plexiglas slijt niet hard .
zie de verschillen op bijgevoegde fotolink : https://myalbum.com/album/lL3fkBB4rVSw

Gdk3dfilamenten
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 sep 2017, 22:56
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door Gdk3dfilamenten » 24 nov 2017, 10:02

Hee Corona,

Er zijn zeer veel methodes om te gebruiken als oppervlak. Ik weet dat de Ultimaker original ook prexiflas gebruikte, maar eigenlijk iedereen daat blauw tape overheen plakte, omdat ze bang waren met de nozzle in het plexiglas te schuiven...
Leuk te horen dat het zo goed werkt wanneer licht op geschuurd!

Zelf gebruik ik glazen platen met 3D lac. (haarlak+ :p ) hierdoor blijven ze ook zeer goed plakken, echter heb ik soms nog wel eens dat een grote print zo goed plakt dat er een stukje glas los chipt :(

Als ik op de foto's kijk lijkt het wel een klein beetje alsof het alsof het mooi glad, maar nog wel enigzins dof van kleur is, klopt dit? omdat ik met glas gewend ben dat het echt als een spiegeltje eruit komt.

in ieder geval leuk weer een nieuwe optie te horen:) dank voor het delen ervan,

Groetjes, Ewoud

http://www.goedkope3dfilamenten.nl

westcoastam
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 sep 2017, 23:57
Contacteer:

Re: Printbed voor PLA

Bericht door westcoastam » 25 nov 2017, 07:37

het klopt dat met licht schuren het oppervlak licht dof wordt maar wel glad , maar voorweerp i goed verwijderbaar , helemaal glad ging dus niet zoal ik schreef , nl. voorwerk zat muurvast , nadat ik het voorwerp en plexiglas onder de warme kraan gehouden had liet hij wel los.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast