Object makkelijk losmaken van het bed.

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
Wimprint
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jul 2020, 18:37
Contacteer:

Object makkelijk losmaken van het bed.

Bericht door Wimprint » 28 jul 2020, 17:19

Als het object klaar is, dan het bed verwarmen tot 100 graden.
Met de koekjesschep of plamuurmes er zachtjes onder duwen en het gaat vanzelf los.
[youtube]https://youtu.be/w9McbpEvEfY[/youtube]

wim
Werk met een FlashForge Creator Pro en Blender

Rob52
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Object makkelijk losmaken van het bed.

Bericht door Rob52 » 28 jul 2020, 17:31

Ik vind dat echt een heel foute manier en ik zou dit ook niemand aanraden..

Ten eerste is het bij diverse printondergronden juist zo dat een hoge temperatuur voor hechting zorgt en dat door het afkoelen er onderlinge (verschillen in) krimp ontstaan waardoor het object zou moeten loslaten. Dat dit in de praktijk niet altijd even gemakkelijk gaat is wat anders. Maar dat het op zich wel werkt bewijst het feit dat objecten die met printondergrond in de koelkast of zelfs kort in de vriezer zijn gelegd, wel los komen. Dat gaat uiteraard allen als het printbed makkelijk afneembaar is.

Afgezien van dat is het misschien in de video wel een aardig voorbeeld, maar is het ook van formaat met een groot hechtoppervlak. Daardoor zal het iets minder vervormen dan kleinere objecten. Je ziet de onderzijde ook duidelijk vervormen als de taartschep ertussen wordt geduwd. Maar vervormen doen ze weldegelijk als de temperatuur te hoog is. Er wordt veel met PLA geprint. PLA heeft een glastemperatuur van ca. 60 graden. Ga je dat tot 100 graden verwarmen dan begint het al dikvloeibaar te worden. Bij ABS en PetG speelt dat minder, maar vervorming ga je krijgen. Ik heb het zelf ook gehad en dan nog met PLA op een bed van "normaal" 60 graden. Niet doen dus.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Wimprint
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jul 2020, 18:37
Contacteer:

Re: Object makkelijk losmaken van het bed.

Bericht door Wimprint » 28 jul 2020, 18:47

Bedankt voor het commentaar Rob52

Ik snap dat het bij kleine voorwerpen fout kan gaan. Daar heb je gelijk in. Maar zit er een groot gedeelte vast en kan het eventuele vervormen weinig kwaad, dan zal ik het zeker toepassen. Ik kan wel kijken of de temperatuur lager kan het hoeft ook weer niet heel makkelijk los te laten. Maar al dat wrikken om iets los te krijgen lijkt me ook niet erg goed voor het apparaat zelf.
Ik ga dus ook opzoek naar een tussen weg.

Maar ik hou je waarschuwing in gedachten.

wim
Werk met een FlashForge Creator Pro en Blender

Rob52
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Object makkelijk losmaken van het bed.

Bericht door Rob52 » 28 jul 2020, 19:06

Iedereen mag uiteraard doen zoals hij/zij dat het beste dunkt. Het is uiteindelijk je eigen printer, maar bovenstaande methode lijkt me gewoon niet goed. Maar ik herken ook heel goed het probleem van een niet los willen komende print. En dan is een bepaalde vorm van "brute kracht" eveneens ongewenst. En dan zit je met een dilemma. In dat opzicht werkt het in veel gevallen een stuk prettiger wanneer je een printoppervlak hebt dat je gemakkelijk kunt loshalen zoals een glasplaat of een magneetplaat met PEI-sheet o.i.d.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast