verwarmingselement

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
katjache
Contacteer:

Re: verwarmingselement

Bericht door katjache » 30 mei 2019, 09:08

Heren goedemorgen ik ga jullie beloven datik het probleem duidelijk zal omschrijven hier en de oplossing ook
anet a6 inmiddels in reparatie
Ender 3 pro

katjache
Contacteer:

Bericht door katjache » 01 jun 2019, 19:09

HEREN EN DAMES EN ROB IN BIJZONDER HIER EEN UPDATE.

nu gaat mijn caps Locks uit want ik heb inmiddels de oorzaak kunnen achterhalen (Rob wel bedankt voor je spontane aanbod om te helpen) Wat nu dus de oorzaak schijnt te wezen en ik heb het getest moet alleen nu hele bedrading weer netjes maken(balen) is het volgende.
Mijn leverancier van de temperatuurmeter vaan de a6 gaf mij plotseling bericht dat hij een verkeerde had geleverd die bij een andere(Chinese) printer hoorde hij paste prima ziet er ook zelfde uit alleen kan niet bij een anet a6 temperatuur aflezen. dus dit was het probleem omgeruild en testen zijn tot dit moment goed. iedereen en Rob speciaal bedankt voor meedenken ik ga hem morgen weer assembleren en zal resultaten hier delen.
anet a6 inmiddels in reparatie
Ender 3 pro

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 jun 2019, 19:37

Anet A6/A8 heeft een thermistor van 100 K Ohm (bij 20 grd Celsius). Dat is wel een veel gebruikte. Maar inderdaad niet iets waar je vanuit gaat dat je verkeerd wordt toegestuurd. Dan kan het even zoeken zijn. Maar goed dat het is opgelost en je het ook weer hebt gemeld. Scheelt ook weer ruimte in de kliko :evil:

We gaan je printresultaten graag tegemoet zien.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 01 jun 2019, 19:58

Blij dat er weer een probleem opgelost is .
Zo zie je maar dat je met goede info de problemen meestal wel worden opgelost .
En nog veel print plezier .

gr Wim
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 04 nov 2019, 13:12

Hallo forumleden ,

Ik haak in op dit onderwerp omdat ik ook ongeveer z'n verwarmings- probleem hebt .
Bij mij is het namelijk zo .
Ik verwarm de E3D v6 hotend op naar 200 graden is af te lezen in het display .
Maar als ik het nameet met een infrarood thermometer geeft deze niet meer aan dan plus minus 40 graden
Ik hebt wel een nieuwe e3d thermistor geplaatst en aangepast in marlin #TEMP_SENSOR_0 5 volgens 123-3d moet het #TEMP_SENSOR_n 5 zijn .
Dus nu weet ik niet wat juist is ? en waarom hij niet voldoende warm wordt ?

Gr Wim
Gr Wim

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 04 nov 2019, 14:02

Wanneer er nog niet verwarmt wordt, geeft hij dan wel de normale omgevingstemperatuur aan? Als dat zo is, dan zal er toch iets mis moeten zijn met het heat element of met de aansturing daar naar toe, mosfet misschien? Overigens, hoe meet je dat met zo'n IR thermometer eigenlijk, ik heb zelf zo'n pistool vorm, maar daar lukt het zeker niet mee, daar mee geeft hij bij mij ook niet meer aan, voor het bed werkt hij wel goed, maar dan ook weer zonder glasplaat, want die spiegelt en dat gaat ook weer niet.
Ik heb deze:
https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-inf ... ermometer/

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 04 nov 2019, 14:14

Beetje verwarrend denk ik.

De defenitie #TEMP_SENSOR_0 5 bestaat niet maar #define TEMP_SENSOR_0 5 wel. En dat is de meest gangbare als het om een 100 K NTC gaat. In de kreet #TEMP_SENSOR_n 5 die 123-3D je geeft staat de N voor het nummer van de extruder (afgezien van het feit dat de notatie niet klopt). En als je er maar eentje hebt is dat hier dus 0. ( we tellen hier vanaf 0 en niet vanaf 1).

Dus je kiest bij een 100 K ntc voor #define TEMP_SENSOR_0 5
Alles wat daar nog na komt zijn definities voor meer extruders en die heb je niet, dus zijn niet belangrijk.

Het feit dat je met je IR meter maar 40 graden meet zegt nog niets. Het oppervlak van de nozzle is zo klein dat die vaak niet correct door een (eenvoudige) IR meter wordt gedetecteerd. Wanneer je display de waarde 200 graden aangeeft dan zal dat waarschijnlijk ook wel kloppen. Probeer er eens een nat wattenstokje o.i.d. tegenaan te duwen, bijna zeker dat het gaat sissen.

Als je nog een reserve ntc hebt kun je die ook via de filamenttoevoer in brengen en op een multimeter aansluiten. Bij 25 graden is die dan precies 100 Kohm. Bij 200 graden zou die ca. 548 Ohm (0,548 Kohm) moeten zijn. Maar houd er rekening mee dat er een redelijke afwijking in kan zitten, 10% is niet uitzonderlijk. Je kunt de ntc zo ook buiten de printer testen in bijvoorbeeld kokend water, bij 100 graden is die dan ca. 6,5 Kohm.

Wanneer je een multimeter hebt met aansluiting voor een thermokoppel (meestal type K) dan kun je natuurlijk ook daarmee testen. Ik zou in ieder geval in deze situatie niet teveel vertrouwen op je IR meter.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 05 nov 2019, 12:02

Bedankt voor het meedenken voor een oplossing .
Hebt het inmiddels weten te oplossen , hoe ? nou zo .
Ben er achter gekomen dat het heat blok wel goed warm wordt , hebt al een paar keer flink mijn vingers aan verbrand .
Met een klein stukje PLA tegen het heat blok aan gehouden begon deze te smelten .
dus de temperatuur is wel goed zoals op het scherm .
Maar ik kreeg geen filament doorgevoerd door de e3d .
Na alles uit elkaar gehaald te hebben bleek dat de heat Break en de nozzle verstopt waren .
Na de heat Break flink warm gestookt met een brander kon ik deze weer gebruiken .
En de nozzle hebt ik een nieuwe in gezet .
Nu draait hij weer als vanouds .

Zo zie je maar weer je blijft altijd sleutelen aan een 3D printer .

Gr Wim
Gr Wim

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 nov 2019, 12:14

Bedankt voor de terugkoppeling, dat is toch altijd wel belangrijk 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie