Ervaringen met printen op PEI sheet

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 25 aug 2019, 11:09

Een paar maanden geleden heb ik een PEI sheet bij Ali besteld in combinatie met een flexibele magnetische onderplaat. Alleen zit hij niet magnetisch bevestigd maar met papierklemmen. Dit werkt voor PLA en PetG eigenlijk prima. Na het printen, de plaat eraf, krom buigen en de printstukken komen er zo vanaf.

Wat dus echt niet werkt is het printen van ABS en TPE op deze ondergrond. Printen doet het prima, maar loskomen doet het dus heel erg moeilijk en daarbij beschadigde ik dus ook de PEI sheet. ABS en TPE zitten er enorm vast aan vast gehecht.

Dan kom je er ook achter dat het een crime is om de oude sheet eraf te halen. Als dat al gelukt is dan moet er nog de vreselijk hechtende 3M lijmlaag af. Dat gaat het beste door er een paar tissues passend op te leggen en het geheel dan met wasbenzine te overgieten. Een tijdje laten inwerken en dan met een plamuurmes eraf schrapen.

Vervolgens alles helemaal schoonmaken en er de nieuwe sheet opplakken. Het is aan te raden om voor gebruik het sheet met fijn staalwol eerst helemaal mat te schuren, dit geeft een betere hechting voor PLA en PetG. En vergeet niet eerst de beschermlaag van de folie af te trekken, want die zie je niet erg goed en zou je zomaar kunnen vergeten en dan maar denken dat het PEI niet goed functioneert. 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 04 okt 2019, 09:48

Even een update.

Ik ben bezig met wat onderdelen in ABS te printen voor de Diamond 3-kleurenkop en heb toch even de gok genomen om dat op de PEI sheet te doen, dit ondanks mijn eerdere slechte ervaringen.

Echter, het gaat nu wel goed. Voorwaarde is wel dat de flexibele plaat eerst volledig afgekoeld is, maar dat is in z'n algemeen bij andere hechtingsmethoden ook al het geval. Tot nu toe laten de prints, inclusief brim, prima los en zitten tijdens het printen goed vast. Of het komt omdat ik het ABS een uitdampkuurtje heb gegeven in m'n droger weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat het exact dezelfde rol ABS is waar ik eerder meermaals de mist mee inging.

Met TPE waag ik het er niet op aangezien dat ook na afkoeling niet hard is en gewoon meebuigt met de flexibele plaat. Maar TPE print ik toch relatief weinig. Voor het ABS is het in ieder geval een meevaller want met de brim erbij heb ik, ook zonder omkasting, bij een bedtemperatuur van 95 graden, geen last van wrapping.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

wim62
Moderator
Berichten: 428
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door wim62 » 04 okt 2019, 10:44

Is mooi om dat te horen .
Hou ik in mijn achterhoofd .

Gr Wim.
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 06 okt 2019, 20:43

Nog weer een update. Nu weer na het printen van ABS was de print heel moeilijk los te krijgen. Uiteindelijk liet de print wel los maar de brim bleef muurvast vastzitten. Maar nu weet ik misschien waardoor het zou kunnen komen. Voor deze ABS print had ik een vrij grote oppervlakte PetG geprint. En PetG laat sowieso moeilijk los van PEI. Ik weet het niet met zekerheid maar het kan bijna geen toeval zijn dat de ABS print voor de PetG er nog gewoon afging. Uiteindelijk zijn de ABS resten er wel weer vanaf gegaan maar wel met heel veel moeite. Mogelijk dat het er ook mee te maken heeft dat ik vanwege de hele kleine resten het geheel na de PetG ook nog weer met staalwol heb opgeschuurd. Overigens werkt het zo wel optimaal tegen warping :)

Wordt vervolgd bij meer ervaringen.

Edit: En de volgende ABS print ging er weer gewoon normaal vanaf. Zal dus toch wel iets met het PetG te maken hebben, want ik had het na die hele vaste ABS ook weer n=met staalwol opgeschuurd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 28 okt 2019, 20:16

Het kan dus ook net weer anders lopen. Wanneer je namelijk een aardig aantal PLA printjes hebt gedaan en daarna een ABS print doet kan het zomaar zijn dat de hechting ineens toch weer wat minder is. Kon ik er voorheen zonder brim en 2 uur printen zonder warping, nu was het na 3 mm al raak en stonden de hoeken omhoog. Maar als je dat weet is het ook weer snel opgelost, want even het oppervlak goed met fijn staalwol poetsen, een lap met bio-ethanol erover en ABS hecht weer als vanouds. Het is dus toch van belang om het oppervlak goed gereinigd te hebben bij het gaan printen van ander materiaal. Bij hetzelfde materiaal achter elkaar merk je eigenlijk geen problemen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 23 mar 2020, 09:59

Ik denk, ik probeer het nog een keertje, het is maar een klein oppervlak. Een print met TPE, maar het kostte dus toch m'n PEI sheet. Het zit zo ontzettend vast dat er spontaan een stuk uitscheurt. Dus duidelijk geval van niet meer doen. Gelukkig heb ik er nog eentje in reserve, al is het een crime z'n sheet te vervangen. Niet zozeer het sheet zelf maar wel de lijm.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door hardy » 23 mar 2020, 11:15

Hallo Rob, je bent nu al zo'n tijdje daar mee bezig, ik zou zeggen probeer toch gewoon eens pertinax of epoxy GFK materiaal, hecht alles op en is niet te beschadigen, mocht er toch een kras inkomen dan gewoon even met een schuurpapiertje erover, ik gebruik de Epoxy plaat nu al een hele tijd op beide printers, werkt perfect met PLA,PETG en ABS, dat is wat ik tot nu toe gebruikt heb, na afkoelen pak je het er gewoon af zonder moeilijk te doen.
Ik heb alleen nog geen Nederlands firma gevonden die het leverd, maar hier is het wel heel goedkoop, alleen de verzendkosten zijn wel vrij hoog, maar die pei platen zijn ook niet echt goedkoop, zeker als je ze ook nog al eens moet vervangen, zal bij de Epoxy plaat nooit meer nodig zijn denk ik.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY)

Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 23 mar 2020, 11:39

Ik heb nog PEI sheet in de bestelling staan bij Ali, maar ik ga denk ik toch maar eens van die pertinax platen bestellen. Gelukkig kan ik ze net over de grens in Duitsland laten bezorgen, dus dan betaal ik het lagere tarief. Even afwachten hoe et met corona verder loopt voor ik dat in gang zet. Anders ligt het straks daar en mag je de grens niet meer over. Voorlopig kan ik nog wel even vooruit.

Ik kan het trouwens wel hier in de buurt kopen. Nadeel is dat er een basisprijs van € 12,50 wordt berekend en 6,50 verzendkosten. Bestel je meerdere stuks dan gaat de prijs rap naar beneden. En kun je het ophalen, zoals ik, dan scheelt het de verzendkosten. Voordeel is dan wel weer dat je het meteen op maat kunt bestellen. Maar pertinax is natuurlijk eenvoudig zelf op maat te maken.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

René
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2020, 20:23
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door René » 23 mar 2020, 16:59

Rob,

Met pertinax ga je de bietenbrug op.
Het moet EPOXY zijn!

René
Ender 3 P en Anet A6 in aanbouw.

Rob52
Berichten: 1577
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 23 mar 2020, 17:12

Ik heb het nagekeken en je hebt gelijk dat wat Hardy aangeeft epoxyplaat is. Heb ook nog gekeken wat het verschil is. Als ik het goed heb dan zou pertinax op basis van papier zijn en epoxyplaat op basis van gasvezel.

Wat zou er gebeuren wanneer je pertinax gebruikt i.p.v. epoxyplaat? Behalve de basis, dus papier of glasvezel is het andere bestandsdeel bij beide epoxyhars. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast