Ervaringen met printen op PEI sheet

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 25 aug 2019, 11:09

Een paar maanden geleden heb ik een PEI sheet bij Ali besteld in combinatie met een flexibele magnetische onderplaat. Alleen zit hij niet magnetisch bevestigd maar met papierklemmen. Dit werkt voor PLA en PetG eigenlijk prima. Na het printen, de plaat eraf, krom buigen en de printstukken komen er zo vanaf.

Wat dus echt niet werkt is het printen van ABS en TPE op deze ondergrond. Printen doet het prima, maar loskomen doet het dus heel erg moeilijk en daarbij beschadigde ik dus ook de PEI sheet. ABS en TPE zitten er enorm vast aan vast gehecht.

Dan kom je er ook achter dat het een crime is om de oude sheet eraf te halen. Als dat al gelukt is dan moet er nog de vreselijk hechtende 3M lijmlaag af. Dat gaat het beste door er een paar tissues passend op te leggen en het geheel dan met wasbenzine te overgieten. Een tijdje laten inwerken en dan met een plamuurmes eraf schrapen.

Vervolgens alles helemaal schoonmaken en er de nieuwe sheet opplakken. Het is aan te raden om voor gebruik het sheet met fijn staalwol eerst helemaal mat te schuren, dit geeft een betere hechting voor PLA en PetG. En vergeet niet eerst de beschermlaag van de folie af te trekken, want die zie je niet erg goed en zou je zomaar kunnen vergeten en dan maar denken dat het PEI niet goed functioneert. 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Rob52
Contacteer:

Re: Ervaringen met printen op PEI sheet

Bericht door Rob52 » 04 okt 2019, 09:48

Even een update.

Ik ben bezig met wat onderdelen in ABS te printen voor de Diamond 3-kleurenkop en heb toch even de gok genomen om dat op de PEI sheet te doen, dit ondanks mijn eerdere slechte ervaringen.

Echter, het gaat nu wel goed. Voorwaarde is wel dat de flexibele plaat eerst volledig afgekoeld is, maar dat is in z'n algemeen bij andere hechtingsmethoden ook al het geval. Tot nu toe laten de prints, inclusief brim, prima los en zitten tijdens het printen goed vast. Of het komt omdat ik het ABS een uitdampkuurtje heb gegeven in m'n droger weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat het exact dezelfde rol ABS is waar ik eerder meermaals de mist mee inging.

Met TPE waag ik het er niet op aangezien dat ook na afkoeling niet hard is en gewoon meebuigt met de flexibele plaat. Maar TPE print ik toch relatief weinig. Voor het ABS is het in ieder geval een meevaller want met de brim erbij heb ik, ook zonder omkasting, bij een bedtemperatuur van 95 graden, geen last van wrapping.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 04 okt 2019, 10:44

Is mooi om dat te horen .
Hou ik in mijn achterhoofd .

Gr Wim.
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 okt 2019, 20:43

Nog weer een update. Nu weer na het printen van ABS was de print heel moeilijk los te krijgen. Uiteindelijk liet de print wel los maar de brim bleef muurvast vastzitten. Maar nu weet ik misschien waardoor het zou kunnen komen. Voor deze ABS print had ik een vrij grote oppervlakte PetG geprint. En PetG laat sowieso moeilijk los van PEI. Ik weet het niet met zekerheid maar het kan bijna geen toeval zijn dat de ABS print voor de PetG er nog gewoon afging. Uiteindelijk zijn de ABS resten er wel weer vanaf gegaan maar wel met heel veel moeite. Mogelijk dat het er ook mee te maken heeft dat ik vanwege de hele kleine resten het geheel na de PetG ook nog weer met staalwol heb opgeschuurd. Overigens werkt het zo wel optimaal tegen warping :)

Wordt vervolgd bij meer ervaringen.

Edit: En de volgende ABS print ging er weer gewoon normaal vanaf. Zal dus toch wel iets met het PetG te maken hebben, want ik had het na die hele vaste ABS ook weer n=met staalwol opgeschuurd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie