Laser cutter

Over alles behalve 3D-printen
Plaats reactie
Henk B
Contacteer:

Laser cutter

Bericht door Henk B » 09 dec 2017, 12:32

Hallo,

Het is een beetje vreemde titel in dit forum.
Maar ik ben al enige tijd lid en kan, mede door de info hier te lezen, behoorlijk goed overweg met de 3D printer.
Details voor huisjes van de modeltrambaan is er een voorbeeld van.
Maar het printen van een complete gevel is een langdurig gebeuren.
Om die reden had ik mezelf een kadootje gedaan (omdat ik al 7 jaar niet meer rook) wat bestond uit een laser graveer machine.
Met een 2500 mW laserkop.
Het kostte me wel 4 dagen om uit te puzzelen hoe ik dat ding er toe kreeg om netjes de lijnen te snijden die ik wilde.
Met freecad, sketchup en inkscape geprobeerd en uiteindelijk is het me gelukt.
Mede door de ervaring met het tekenen en begrijpen hoe je iets moet doen om een print uit de 3D printer te krijgen.
Waar ik voor de 3D printer SkethUp en Cura gebruik om tot een print te komen gebruik ik nu inkscape en LiteFire om tot een gesneden model te komen.
Een model met kaarsrecht gesneden lijnen in 1 mm grijs karton maar ook 3 mm balsa hout.
Omdat er eigenlijk veel overeenkomsten zijn tussen laser snijden en 3D printen vroeg ik me nu eigenlijk af of er nu een nieuw forum moet komen of dat we hier een subforum aan zouden kunnen toevoegen?
In principe lijkt een DIY laser snijder veel op een 3D printer, alleen is de extruder vervangen door een laser en heeft het ding alleen een X en een Y as aandrijving.
Er zijn zelfs mensen die hun 3D printer omgebouwd hebben naar laser snijder.
Het is maar even een vraag, maar ik zie toch veel voordelen voor de modelbouwers onder ons.

3drob
Contacteer:

Re: Laser cutter

Bericht door 3drob » 09 dec 2017, 13:07

.
Hallo Henk,

Leuk!
Ik moet eerlijk zeggen ik heb stiekem al wat onderdelen voor een….. verzameld.
Ik zou een kombinatie van CNC, grafeer, laser ook willen bouwen.
Heb Arduino met arduino cnc shield ik heb de motoren geen spindel maar draad end –
Ik dacht M8 en GT2 aandrijfriem koppelingen lagers enz enz de hele santemekraam.
Ik mis alleen de RUIMTE er voor!

Maar al bij al ja leuk! Ofwel VOOR!

VrGr Rob.

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 09 dec 2017, 14:05

daarom heb ik dus gewoon een kleine, makkelijk in de kast op te bergen.
Print oppervlak van 20 x 17 is voldoende voor mijn doel.
En mocht het eens groter moeten zijn dan kun je mooi twee delen aan elkaar maken.
En de techniek is simpel, het is net als met het 3D printen, leren tekenen en file laden in het programma.
De prijs van een lasersnijder ligt momenteel ook rond die van Ali-express printer.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 12 dec 2017, 19:31

Heb ze gezien die kleine CNCs
Maar het komt wel hoor, Kwestie van tijd!
Ik zie niemand tegen stemmen dus…..
Lijkt mij alleen maar leuk en het kan er hier naar mijn idee niet minder van worden.

En dus succes, ik lees mee!
Rob.

Plaats reactie