Probleem met printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Robbel2005
Contacteer:

Re: Probleem met printen

Bericht door Robbel2005 » 02 feb 2019, 09:24

Inderdaad, stel de Z - offset in op volgende manier met pronterface

Z-Offset Instructies:

Home 3D printer (home button in pronterface)

M851 Z0 ------------------- Reset Z0 Offset
M500 ------------------ Settings opslaan in eeprom
M501 ------------------ Set Active parameter
M503 ------------------ Display active parameter
G28 XY ------------------- Home X en Y as
G28 Z ------------------ Home Z as
G1 F60 Z0 ------------------- Verplaats nozzle naar de echte 0 offset
M211 S0 ------------------------ uitschakelen soft endstops

Beweeg de nozzle met kleine stapjes naar beneden zodat een blad papier juist vast komt te zitten. Kijk op het printerdisplay voor de Z offset waarde. (Neem dit getal en voeg er de dikte van het gebruikte blad papier bij. Vb. “0.1”)

M851 Z X.XX ------------------- (voorbeeld –1.39) Dit is uw Z - offset
M211 S1 ------------------- terug inschakelen soft endstops
M500 ------------------- Settings opslaan naar Eeprom
M501 ------------------- set active parameters
M503 ------------------- Toon de huidige settings
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

JeroenK
Contacteer:

Bericht door JeroenK » 09 feb 2019, 19:47

Bedankt voor de reacties. Ga ik zeker proberen.
Ook krijg ik van creality een nieuw heated bed opgestuurd. De mijne is niet vlak.

Faahrev
Contacteer:

Bericht door Faahrev » 09 feb 2019, 21:41

Hi Jeroen,

Ik sluit me aan bij de andere antwoorden maar...
Ook ik heb een CR10S (die ik vreselijk verbouwd heb) en die hebben een eigenaardigheidje.
De hotend (zeg maar printkop) van Creality loopt vaak verstopt. Die zie op verschillende modellen; ook op de CR10.
Het resultaat is prima in het begin van de print (zoals je skirt en begin eerste laag) maar begint iets later suikerspin te produceren.
Jouw foto is dan het resultaat.

De printkop heeft een aantal onderdelen (van onder naar boven):
Nozzle
Heaterblok met daar doorheen de PTFE buis die naar de extruder loopt
Coolerblok (het rode gedeelte waar de fan tegen blaast)
Drukkoppeling (waar de PTFE buis doorheen is gedrukt en die de buis vasthoudt)

Makkelijk gezegd: door de gebrekkige werking van die drukkoppeling komt de PTFE buis een beetje los van de nozzle. Daar ontstaat een kleine ruimte die gevuld wordt met filament. Deze koelt af en veroorzaakt een verstopping.
Waarschijnlijk vindt ook je extruder dit ook minder grappig; deze gaat staan ratelen terwijl hij loopt. Klopt?

Oplossing:
Verhit de kop (180)
Verwijder het filament vanaf de extruder uit de PTFE buis.
Draai met een 6mm sleuteltje de nozzle een aantal slagen los (heet!!)
Laat de kop weer afkoelen
Verwijder de drukkoppeling
Verwijder de nozzle
Verhit de kop
Druk met een stuk PTFE van boven uit de verstopping naar beneden. Je moet er nu 'schoon' doorheen kunnen kijken.
Laat de kop weer afkoelen
Plaats de nozzle weer terug. Draai niet met kracht door. Verhit eventueel de kop om de nozzle definitief vast te draaien.

En nu komt het: we gaan de kop ietsje veranderen.
Druk een stuk PTFE door de kop tot strak aan de nozzle. Zet een streepje op de buis waar het schroefdraad van de drukkoppeling eindigt. Trek de buis eruit en snij (NIET knippen) de buis 2mm boven dit streepje af.
Druk het afgesneden stukje weer terug.
Neem een M3 ringetje (hobbyzaak) en leg dit op het stukje buis.
Steek je filament door de extruder, door de bowden buis (het PTFE dat van de extruder naar de kop loopt), door de drukkoppeling en door het ringetje in de buis die in de printkop zit.
Plaats nu de drukkoppeling op de kop. Draai deze eerst een beetje met de hand aan. Beweeg het filament een beetje heen en weer terwijl je dit doet zodat het ringetje netjes het filament door blijft laten.
Draai de drukkoppeling nu vast met de sleutel. Het stukje buis zit nu 'gevangen' tussen de nozzle en het ringetje.
De drukkoppeling heeft nu alleen de bowdenbuis vast te houden en je hebt nooit meer een verstopping.

Voor gevorderden: Boor met een 4mm boortje een gat van 3mm diep IN de nozzle aan de achterkant zodat de PTFE buis er IN past. Je hebt nu een nog betere afdichting.

Veel succes, bij mij heb ik sindsdien NOOIT meer een doorvoer probleem gehad met geen enkel medium.

Rolf.
Creality CR10S, Custom aluminium heatbed met 220v Keenovo, Custom Low Noise Control Box met ingebouwde Raspberry 3B en Geeetech 2560 printboard, EZABL level sensor, veer gedragen ophanging, Dual CR10 printhead en extruder.

Plaats reactie