Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
KoenvdE
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Bericht door KoenvdE » 15 sep 2020, 23:12

Vandaag kwamen netjes de nieuwe lagers al aan. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om 4 nieuwe lagerhouder te printen, maar de lagers los hebben in ieder geval geen speling, dus dat is alvast veelbelovend.

Daarnaast heeft de printer nu ook eindelijk een toepasselijke naam *tromgeroffel:

De Spaghettinator.
Want een 3D-printer is natuurlijk geen 3D-printer als ie niet in staat is om van een willekeurige print een berg spaghetti te maken ;).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 16 sep 2020, 09:48

KoenvdE schreef:
14 sep 2020, 22:56
..... de bijna 40cm tussen de assen zorgt er samen met de speling die in de lagers zit voor dat deze vastslaan doordat het frame kan kantelen.
Zou je dan je constructie niet aanpassen, desnoods een soort contragewicht inbouwen door het kantelpunt aan te passen.

Bij het in elkaar zetten van Big Red was ik aangenaam verrast dat de Z-spindels gewoon uit zichzelf naar beneden draaiden.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 16 sep 2020, 14:00

Het kantelen kan gebeuren doordat er dus net wat speling op de lagers zit (ongeveer 0.3-0.4mm schat ik). Dat vind ik al knap met originele Igus drylin lagers en assen die gewoon netjes 12.00mm zijn.

Door deze speling kunnen de lagers een hoek maken over hun lengte, over een lengte van een enkel lager kon de andere zijde van het bed met gemak een cm zakken tot hij vast sloeg. Met dubbele lagers nam dit al af tot ongeveer een halve cm.
Dan zou een mogelijke oplossing het veranderen van de asafstanden zijn. Echter gaat de kantelhoek dan niet veranderen en lost dit het vastslaan ook niet op, de speling blijft tenslotte bestaan.
Het grootste verschil met de big red is dat mijn spindels in het midden van mijn bed staan en de assen op de hoeken, hij heeft dus altijd een as waarover hij kan kantelen doordat er altijd ergens 20cm afstand tussen de spindel en as zit in plaats van dat de spindels direct naast de geleidingsas staan, dat scheelt een hele hoop. Bij mijn anet gaat het daardoor ook gewoon goed (en elke andere printer).

Nu met de lagers met kogels is in ieder geval de speling weg en ik ga zo alvast met 2 lagers testen om te kijken of hij dan niet vastslaat (dat gebeurde met igussen wel). Ik had zelf nooit verwacht dat ik van igus weer terug zou stappen naar normale LM12LUU lagers, maar blijkbaar zijn igussen niet geschikt in toepassingen waar er ook lichte torsie op komt te staan op een korte lagerafstand.
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 16 sep 2020, 14:38

Zojuist even de eerste 2 lagers vastgezet, dit is tenminste hoe het hoort te werken :)
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 16 sep 2020, 15:04

JAaaa netjes Koen lekker soepel!
:thumbsup:
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 16 sep 2020, 19:00

KoenvdE schreef:
16 sep 2020, 14:00
Het kantelen kan gebeuren doordat er dus net wat speling op de lagers zit (ongeveer 0.3-0.4mm schat ik). Dat vind ik al knap met originele Igus drylin lagers en assen die gewoon netjes 12.00mm zijn.
Het kantelen komt (volgens mij) door je ontwerp.
Je merkt het door de lagers.

Gebruik twee schroefassen en je printoppervlak kantelt niet meer.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 16 sep 2020, 19:48

Hoi Wim,
Misschien vertekent het filmpje een beetje maar het bed krijgt 2 spindels en 4 geleidingsassen.
Dit is te zien op het onderstaande plaatje.
KoenvdE schreef:
08 jul 2020, 01:06
Bovenaanzicht:
Afbeelding
Van voor naar achter houdt je dus altijd het probleem dat het bed van nature wil gaan kantelen. Daar zitten immers geen spindels. Van links naar rechts is dit niet het geval doordat de spindels dit dan voorkomen.

Deze manier van bedondersteuning is een veelgebruikt concept in printers waardoor je er dus uit mag gaan dat het zou moeten werken (en je hebt natuurlijk ook printbedden welke maar aan een kant opgehangen zijn zoals bij de ultimakers).
Blijkbaar is er een verschil in speling in de lagers wat het verschil maakt tussen het wel en niet vastslaan. Nu met de nieuwe lagers zonder (voelbare/zichtbare) speling kan ik zelfs met ondersteuning aan maar 1 kant het bed soepel op en neer bewegen terwijl dat met de andere lagers niet eens ging wanneer deze op alle 4 de punten lagers had zitten en deze netjes in het midden op de plek van de spindels werd verplaatst. Terwijl dat dus wel had moeten werken, het is dan ook niet voor niets dat ik er zo verbaasd over ben :).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 22 sep 2020, 20:26

Toch weer een kleine update, helaas wel even zonder foto's (m'n telefoon heeft momenteel een beetje problemen...).

Het netwerkprobleem met alle repeaters was uiteindelijk een uitdaging waar ik me niet aan gewaagd heb. Doordat het via de hotspot van mijn telefoon wel werkte heb ik een oud modem uit de kast geplukt en deze in het stopcontact gestoken. Gevolg: een los wifi-netwerk zonder internet, maar laat ik nu net geen internet nodig hebben voor de printer. Nu heb ik dus sowieso verbinding met mijn printer als ik verbinding heb met dit losstaande netwerk. Voorlopig een prima oplossing zodat ik zeker verbinding kan krijgen (printopdrachten uploaden of instellingen wijzigen kan enkel via de draadloze verbinding). Nu is het enkel nog kijken of het wifi bereik genoeg is om vanaf de schuur naar mn laptop te komen.

Verder heb ik weer verder gewerkt aan de z-as, de spindels zitten er nu ook in. Wel moet ik de assen en spindels allemaal nog inkorten. Maar in ieder geval is alles uitgelijnd en gaat alles soepel met de hand.

Voor de tandriem van de x-as had ik een mooie idler getekend en geprint. Daar was alles ook wel mee gezegd. Uiteraard paste het weer eens niet zoals zou moeten. Ik was even vergeten dat er nog een lager van de y-as onder zat waardoor de idler niet laag genoeg kon.
Tot nu toe is ongeveer elk onderdeel wel 2 of 3x geprint door stomme fouten of nieuwe inzichten/keuzes. Er zit dus al ruim een kg petg in, alhoewel het effectief misschien 250 gram is (als ik dat al red). Misschien toch meer in de computer proefpassen in plaats van gewoon printen en er dan pas achter komen dat het niet past. Al doende leert men, en 1 voordeel, de grootste ontwerpfouten of dingen die toch nog beter konden zijn meteen doorgevoerd.

Ik zal proberen morgen een aantal foto's te plaatsen van hoe het geheel er nu bij staat.
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 22 sep 2020, 20:40

Ja met passen en meten wordt de meeste tijd versleten zeggen ze toch .
Maar ik vind het knap van jou dat je zoiets aandurft .
En tegen die tijd dat het werkt , weet ik ook waar ik moet zijn als ik een grotere print dan 220 mm wil . :D ;)
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame .

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 23 sep 2020, 12:33

wim62 schreef:
22 sep 2020, 20:40
Maar ik vind het knap van jou dat je zoiets aandurft .
Mee eens.
Hoewel ik bij grotere afmetingen van het printoppervlak twijfel aan de optie om juist dat grote zware ding op en neer te laten bewegen.
Ik vraag me ook af of als je uitgaat van een driepunts bevestiging met alleen de spindels je niet veel wrijving uitsluit.
Drie punten bepalen een vlak en de spindels moeten zeker het oppervlak horizontaal kunnen houden.

Wat de vraag dan weer oproept of dat ook opgaat bij onze standaard opstellingen met ook twee glijassen.
Big Red draait nu goed dus ik ga dat nu even niet uitproberen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Plaats reactie