Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
3drob
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Bericht door 3drob » 25 aug 2020, 12:08

Hallo overbuurman,

Mag ik het eerlijk zeggen?
Niet lelijk bedoelt maar met al dat mooie materiaal wat je gebruikt zou ik eerder een CNC machine er mee maken.
đź‘‹
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 25 aug 2020, 12:38

Dit soort formaat printers hebben nu eenmaal een sterk frame nodig om alle krachten aan te kunnen. Voor een CNC machine zou ik nog dikkere extrusies gebruiken.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S, Prusa i3 MK3S MMU2S
Gebruik de kortingscoupon: 3DPRINTFORUM voor 5% korting
Voor al uw filamenten :!: -> https://3dwensshop.nl/ <- :!:

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 25 aug 2020, 14:42

3drob schreef: ↑
25 aug 2020, 12:08
Hallo overbuurman,

Mag ik het eerlijk zeggen?
Niet lelijk bedoelt maar met al dat mooie materiaal wat je gebruikt zou ik eerder een CNC machine er mee maken.
đź‘‹
VrGr Rob
Hij wil (groot) gaan printen en niet frezen :D en voor cnc heb je ook nog zwaarde materiaal nodig ;)
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 25 aug 2020, 15:06

Voor CNC wil je inderdaad eigenlijk nog zwaarder bouwen, en vooral niet zo hoog. Dit wil echter niet zeggen dat ik niet in de toekomst licht freeswerk wil gaan proberen te doen, al is het maar om te kijken of het gaat (kijk een beetje op tegen de rotzooi die het in de behuizing gaat geven). Printplaten frezen of balsa kan nog wel eens interessant zijn. Aluminium gaat hem sowieso niet worden, daar is ie zeker te licht voor gebouwd. Mogelijk ga ik ook nog wel experimenteren met een laser, maar dit zijn allemaal mogelijkheden voor later.

Eerst maar eens zorgen dat ie straks kan printen met 2 koppen :). Dat wordt al uitdagend genoeg, maar gelukkig zijn mijn adapters vandaag in Duitsland op de post gegaan dus die zullen binnenkort ook wel binnenkomen. Ik ga vanavond dus maar even lekker vechten met RepRapFirmware. Nu eerst maar weer wat onderdelen tekenen, dan kan m'n printer tenminste weer even gaan staan snorren.
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 25 aug 2020, 15:41

3D Wens Shop schreef: ↑
25 aug 2020, 12:38
Dit soort formaat printers hebben nu eenmaal een sterk frame nodig om alle krachten aan te kunnen.
Wat voor krachten komen er op dan ?
Ik kan mij alleen maar de riemspanning voorstellen. De rest moet soepel lopen en dus geen krachten veroorzaken.
In tegenstelling tot frezen ontstaat er geen tegenwerking > krachten, vanuit de bewerking. Hoe groter je bouwt des te stabieler het wel moet worden, zodat niet de hele handel staat te wiebelen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 25 aug 2020, 15:54

@Wim precies onder andere de massa op de X en Y-as. Een bowden extruder heeft relatief weinig massa bij de extruder. Maar neem als voorbeeld een direct drive extruder waar de stappenmotor mee beweegt. Dat geheel kan flink wat trillingen veroorzaken. Ik neem aan dat je wel eens je printer hebt gevoeld, terwijl deze heen en weer aan het schudden was met de printkop. Reken er op dat er krachten vrij komen. Ik heb mijn Creality CR10s (30x30x40) destijds ook moeten verstevigen, omdat ik voornamelijk bij hoge prints, veel te veel rimpelingen zag in het 3D geprinte object.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S, Prusa i3 MK3S MMU2S
Gebruik de kortingscoupon: 3DPRINTFORUM voor 5% korting
Voor al uw filamenten :!: -> https://3dwensshop.nl/ <- :!:

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 25 aug 2020, 16:04

De krachten zullen ongeveer even groot zijn als voor een andere printer, echter gaat bij een groter formaat bijvoorbeeld doorbuiging en resonantie meer meespelen (langere delen hebben een lagere eigenfrequentie). Dit is ook precies de reden waardoor je soms bij bepaalde stukken in een print last hebt van een schuddende printer (of zelfs tafel). De natuurkunde speelt bij opschalen op verschillende gebieden een steeds grotere rol.

Zo moet ik er bijvoorbeeld rekening mee houden dat mijn printbed ongeveer een mm groter wordt op het moment dat ik deze naar de 110 graden ga verwarmen. Ik mag deze dus niet te strak monteren omdat hij deze ruimte moet krijgen om te verplaatsen met opwarmen, anders trekt of het bed of het frame waarop deze bevestigd is krom.
Als je kijkt naar de x-gantry, deze heeft een lengte van 550 mm, zal deze ook meer doorzakken dan wanneer deze maar 250 mm lang is, hierdoor zal je het traagheidmoment van het profiel/as moeten vergroten om dit tegen te werken. Normaal maakt een 0.1 mm doorbuiging vaak niet uit, maar dat is met 3D-printen toch vaak al de helft van je laagdikte en je wilt dus zo min mogelijk doorbuiging realiseren.
Ook wordt het effect van het schudden naar mate je printer hoger wordt groter, de kracht krijgt ten opzichte van het vaste punt (de onderkant) een grotere arm, en kan dus voor meer beweging zorgen als dit niet door een zwaardere constructie tegengewerkt wordt. Als je dit niet zou doen zullen de uitwijkingen groter worden dan bij een kleinere printer en je wilt bij een grotere printer niet direct op printkwaliteit inleveren.

Dit verhaal had natuurlijk nog veel theoretischer gekund maar ik denk dat dit voorlopig wel diep genoeg erop in gaat :).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 01 sep 2020, 20:28

Even een korte update:

Gisteren de belts geplaatst voor de y-as, dat betekent dus dat die nu kan bewegen. Nu de rest nog :).

Momenteel ben ik druk bezig met het printen van wat ashouders voor de Z-as en met het werkend krijgen van de SKR 1.4 Turbo in combinatie met het adapterboard. Het is nu alleen nog even wachten op het uitbreidingsbordje van BTT.

De wifi en Duet Web Control werkt nu in ieder geval wel al. Ik loop wel tegen 1 punt aan: af en toe pakt ie hem niet op de pc/telefoon.
Hier in huis hebben we een router/modem(gewoon het standaard ding van de provider) en 2 repeaters, deze hebben alle 3 dezelfde naam en wachtwoord.
Nu vermoed ik dat ik dus enkel verbinding kan krijgen als zowel mijn computer/telefoon op hetzelfde kastje zitten als de printer. Ik kon namelijk met mijn telefoon wel verbinding krijgen terwijl het met mijn laptop op hetzelfde moment niet lukte, die kreeg na een paar keer wifi verbreken en verbinden ineens wel weer verbinding. Dus ik moet nog even puzzelen met de instellingen van het netwerk hier in huis om te zorgen dat ik er altijd bij kan.

Gelukkig werkt niet alles in een keer vlekkeloos, zo blijf ik tenminste zoet ;).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 01 sep 2020, 20:53

Het klinkt nog beheersbaar Koen. Houden zo.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1 v5

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 14 sep 2020, 22:56

We zitten niet stil (ook al lijkt het soms wel zo).

Ondertussen ben ik tot de ontdekking gekomen dat enkele 12mm igus glijlagers niet voldoende zijn om de z-as soepel op een neer te kunnen laten, de bijna 40cm tussen de assen zorgt er samen met de speling die in de lagers zit voor dat deze vastslaan doordat het frame kan kantelen. Nu had ik maar 6 igussen liggen en ben ik nog niet helemaal tevreden bij 3 assen met dubbele iguslagers omdat er nog net teveel speling op zit. Vandaag heb ik dus maar LM12LUU lagers besteld om dit probleem hopelijk te verhelpen.
Ik had na mijn Anet eigenlijk de LM..UU lagers afgezworen maar de speling erop is toch kleiner en de snelheden op Z zijn toch niet heel hoog. Dit verhaal wordt vervolgd.

Afbeelding

Ook heb ik vandaag 1 stepper draaiende gekregen op mijn SKR 1.4 Turbo met SKR-Duet wifi module en stepperdriver expansion (op een veel te zwaar ontworpen printje).
Dit betekent dat ik op dit board RepRapFirmware draai samen met Duet Web Control.
Printen vanaf een SD gaat niet meer maar alles inclusief het aanpassen van alle printerinstellingen gaat over de eigen server die je printer zelf opzet. Het is even wennen maar het werkt toch wel erg makkelijk, 12V eraan en verder alles in de browser aanpassen. Geen geklooi meer met compilen van firmware en bordjes die ineens niet door de pc gevonden worden. Oké nu moet ik wel nog zorgen dat de huiswifi het ook goed doet want daarop werkt het van geen kant, maar via de hotspot van mijn mobiel werkt het schitterend.

Wel leuk dat nu ik deze weg ingeslagen ben marlin
sinds een aantal dagen ineens ook ondersteuning heeft voor de markforged kinematica, ik heb nu namelijk toch wel een aardige leercurve nodig om alles goed aan de praat te krijgen. RepRapFirmware heeft namelijk niet heel veel raakvlakken met Marlin, zelfs de stromen voor de stappenmotoren hebben verschillende waardes nodig doordat de ene de RMS en de andere de peak current neemt.

Maar het voordeel is: Peter Ross, die het bordje ontwikkeld heeft, geeft gigantisch goede support. Geen vraag is hem te gek, de stepper gaf vandaag namelijk nog wel wat gedoe maar door zijn hulp is het allemaal snel opgelost. En is er meteen een andere fout uit mijn configuratie gehaald omdat hij per ongeluk de verkeerde pins doorgegeven had de laatste keer (van de SKR 1.3 ipv 1.4). Het scheelt 2 getallen, maar dat is toch net het verschil tussen het wel en niet werken van de extra module.

Dat was hem weer even voor deze keer. Langzaam maar zeker begint het toch ergens op te lijken :).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

Plaats reactie