Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
KoenvdE
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D-printer (400x400x600mm printbereik)

Bericht door KoenvdE » 16 jul 2020, 12:53

Gelukkig mag de printer in de garage wonen, hij staat op een oude cirkelzaagtafel welke ik op wieltjes gezet heb. Dus dat wordt de toekomstige 'printroom' :) . Ik heb hem nog niet gewogen maar 1 ding weet ik wel, hij weegt nu al als dieplood.

Kwa kosten heb ik nog geen precies plaatje. Wel kan ik alvast zeggen dat het frame en de assen al ruim 400 euro hebben gekost. Het heatbed zal ook nog een kleine 100 euro gaan kosten. Dan heb ik nog een hele berg kleiner materiaal als bevestigingsmiddelen, elektronica als fans, SSR ed. nog niet meegeteld. Ik ga er dus maar vanuit dat ie waarschijnlijk (au, dit doet pijn) de 1000 euro aan gaat tikken.
Nu heb ik dan ook niet echt bezuinigd op de elektronica. Ik heb geen goedkope SSR besteld voor 3 euro in China maar een 25A versie van 20+ euro bij een van de grote elektronicagiganten, dit in verband met de kans op falen en het wel beschikbaar zijn van een normale datasheet. Daarnaast zijn de coldend-fans en part-cooling fans allemaal uitgevoerd met kogellagers waardoor deze ook een stuk duurder uitvallen dan wanneer je de goedkoopste die je kan vinden besteld. Maar dan heb je wel minder last van rammelende fans en een hoger debiet (dus meer koeling). Ik geef liever meteen iets meer uit dan dat ik achteraf weer de helft moet gaan vervangen. Dat is het voordeel als je al een printer hebt staan waar je altijd alles zo goedkoop mogelijk hebt proberen te upgraden. Dan weet je uiteindelijk wel waar je wel en niet op moet besparen.
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

Ricardo1983
Contacteer:

Bericht door Ricardo1983 » 16 jul 2020, 15:18

Dat je op een flink bedrag uitkomt, dat had ik wel verwacht, maar de "handel" kits/printers lijken me duurder.
Nu kom je natuurlijk ook duurder uit, door het extra materiaal omdat je de spoel-houder er meteen in verwerkt.

Maar ik ben echt benieuwd wat deze printer gaat doen zodra die klaar is..
Ik ga hem in ieder geval volgen :D

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 26 jul 2020, 23:20

Geen grote updates vandaag, wel een hele kleine essentiële ;)

Soms heb je weleens van die momenten dat het best wel even puzzelen is om voor elkaar te krijgen wat je wilt. Zo ook nu: de gt2-belts om de Y-as met daaraan de gantry te verplaatsen moeten natuurlijk gespannen kunnen worden. Echter moet dit met een zo klein mogelijke formaat om zo een maximaal printbereik te behouden.

Zo gezegd zo gedaan, na een paar testprintjes en aanpassingen is het gelukt.
Het geheel is nu kleiner dan de karretjes op de rails, dus een klein formaat bereiken is gelukt waardoor ik de belt straks kan spannen zonder printbereik in te leveren. De maten zijn 32mm lang, 28mm breed en nog geen 20mm hoog (op de flap tegen het ontsporen van mn X-carriage na dan)
Dat er nog een versie 2 komt is zeker daar er nu oa. nog geen bevestigingsmogelijkheid is voor de flapjes voor de optical endstops en de praktijk nog uit moet wijzen of de wanddikte groot genoeg is om de moer niet door de print te trekken bij het spannen van de belt.

Hoe werkt het geheel nu?
De print bestaat uit 3 delen:
- De eerste verbind het karretje met het extrusieprofiel van de gantry. Dit door middel van 2 blokken welke in de profielgleuf schuiven tegen het roteten en 1 M6 bout in de kern om hem vast te schroeven.

Afbeelding

- Het tweede deel is het deel dat hierbovenop komt met dezelfde 4 montagegaten voor het karretje. Eerst moet dus de gantry gemonteerd worden waarna deel 1 en 2 op elkaar op het karretje geschroefd kunnen worden. Hierin zit de niet verstelbare bevestiging voor 1 zijde van de belt. Ook zitten er 2 moeren in om het spanblokje mee te bevestigen.

Afbeelding

- Deel 3 is het spanblokje zelf. Deze wordt door middel van 2 M3 inbusbouten op spanning gezet. De belts zitten monteerd door ze dubbel te vouwen om een 3mm asje en de 2 uiteinden in een rechthoekige sleuf te schuiven waardoor de tanden in elkaar blijven steken en dus niet kunnen veranderen van plek.
Aan de onderzijde is nog een zwaluwstaart gemaakt zodat de spanner niet scheef kan gaan staan of kan gaan klapperen.

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken: langzaam maar zeker vordert het project op zijn gemak :)

Als er nog iemand een adresje weet waar ik redelijk betaalbaar aluminium tooling plate kan krijgen houd ik me aanbevolen (eventueel in een PB als het hier niet op prijs gesteld wordt als er bedrijven genoemd worden). De paar bedrijven die ik tot nu toe om een offerte heb gevraagd zijn of erg duur of zitten eigenlijk te ver weg.
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

Lourens
Contacteer:

Bericht door Lourens » 27 jul 2020, 18:03

Mijn complimenten!
Dat ziet er mooi en doordacht uit.
Wat ik natuurlijk niet kan zien, is of het ook (langdurig) sterk genoeg is.
Maar daar kom je tzt vanzelf achter.
De Ark van Noach was gebouwd door amateurs.
De Titanic door professionals....
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Creality Ender 5 Plus / Cura 4.7.1

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 27 jul 2020, 22:23

Klopt, dat zal de praktijk uit moeten gaan wijzen. De eerste 2 aanpassingen zijn ook alweer gedaan. Ik had namelijk ruimte om de bevestiging aan het karretje dikker te maken waardoor de gantry al meer stevigheid heeft straks.

Dit doordat ik vandaag de gantry tijdelijk gemonteerd heb en ook de Y-as aandrijving.
Alles loopt tot nu toe erg soepel en daar ben ik dan ook wel erg blij mee😄 Zie hier de plaatjes:

Afbeelding
Hier is meteen te zien waarom ik blij was dat ik toch ruimte had voor een beetje extra dikte in dat hoekstuk.

Afbeelding
En de Y-as aandrijving. De belt wordt op spanning gezet door eerst de volledige aluminium extrusie te verplaatsen waarna de fijnafstelling mogelijk is met de 4 schroeven waar de stepper mee gemonteerd zit.

Ik ben in ieder geval alvast blij dat het nu langzaam een klein beetje vorm begint te krijgen😄
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 27 jul 2020, 23:17

het wordt langzaam wel wat ;) , ik ben benieuwd hoe je strak de X wagens gaat aandrijven, ik ben daar zelf ook al over aan het nadenken voor bij mijn cube, ik wil alles binnen de cube houden, maar dan wordt dat ding wel erg breed om ook nog een redelijk print oppervlak te behouden.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 28 jul 2020, 13:49

Ziet er mooi uit zeg,
Het gaat er op lijken ik zou zeggen zet hem op en succes met het bouwen!
:thumbsup:
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

René
Contacteer:

Bericht door René » 28 jul 2020, 14:35

Kun je ook een overzicht foto plaatsen?

René
Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 31 jul 2020, 11:59

Bedankt allemaal!

De x-steppers zullen statisch geplaatst worden tegen de achterzijde (nog even in dubio hoe precies maar dat moet vast wel goedkomen ;) ).

Toevallig kwamen gisteren de extra hoekstukken binnen en ik heb de drybox er dan ook eindelijk aan vast kunnen zetten.

Afbeelding

Vanochtend kwam ook mijn siliconen heater van 900W en 230V binnen. Als het goed is komt ook de aluminium tooling plate nog vandaag. Dus dan is alles voor mijn heatbed compleet. Het bed is wel iets duurder uitgevallen daar er in de buurt geen goedkope adressen waren voor toolingplate. Er kwam dus nog even 22.50 verzendkosten bij (excl. Btw). Maar zelfs daarmee dat was nog altijd goedkoper dan in de buurt ophalen.
Conclusie: alleen m'n heatbed kost momenteel al meer dan 100 euro (alu plaat, heater en ikea spiegel) maar is dan wel compleet. Dus die kan binnenkort geassembleerd gaan worden. Dus updates komen er nog genoeg :)
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8

René
Contacteer:

Bericht door René » 31 jul 2020, 12:39

Ziet er nu al gaaf en imposant uit.

René
Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Plaats reactie