Nieuwe zelfbouw printer (scratch)

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
hardy
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw printer (scratch)

Bericht door hardy » 22 dec 2019, 16:02

Toch nog nog weer iets te vroeg hier een vraag gesteld :x Het werkt nu, com_poort moest op -1., nu werkt het, er staat in de config.h dat het niets uitmaakt 0 of -1., dus gewoon op nul begonnen en later nog hogere nummers geprobeerd zonder resultaat.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY)

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 01 jan 2020, 14:37

Even weer wat upgrades uitgevoerd, ik heb bij beide Z-assen de flexibele koppelingen vervangen door PETG geprinte starre exemplaren.
Ik vond die toevallig op thingiverse en ze paste zowaar ook nog, want meestal moet ik het na zo'n voorbeeld zelf opnieuw teken en aan mijn eisen aanpassen, omdat veel dingen die daar geplaatst worden net niet zijn zoals ik het zou willen.
http://www.thingiverse.com/thing:602481
Afbeelding
Daarom heb ik daarna ook, na hetzelfde idee, de pneumatische koppeling van de bowden-tube vervangen door een zelf getekende en geprinte versie, omdat ik daar toch nog steeds beweging in bleef houden en er zelfs afgelopen week een keer de tube er uit vloog.
Deze koppeling werkt perfect, de tube zit nu muur vast.
Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 jan 2020, 15:25

Ik ga ervan uit dat de flexibele koppelingen bij de Z-assen er niet voor niets zitten. Niet zozeer om verend te zijn, want dat zijn ze in eerste instantie als je ze correct monteert. Maar meer om eventuele onzuiverheden in concentrische beweging op te vangen. Ik kan me voorstellen dat als je de Z-assen star wilt verbinden je ook de bestaande flexibele koppelingen kunt gebruiken en de spindel en aandrijfas strak op elkaar monteert. (Volgens diverse samenbouw instructies is dat juist de foute montagewijze, maar het ligt er maar aan wat je doel ermee is.) Voordeel daarvan is dat je nog steeds, al is het gering, een kleine concentrische afwijking kunt opvangen. Die wordt nu met een starre koppeling in kracht overgezet op de motor zelf. Op zich zal het allemaal niet zo'n vaart lopen, want als er veel afwijking in zit dan is de constructie sowieso al niet tof.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 01 jan 2020, 15:46

Rob52 schreef:
01 jan 2020, 15:25
Ik ga ervan uit dat de flexibele koppelingen bij de Z-assen er niet voor niets zitten. Niet zozeer om verend te zijn, want dat zijn ze in eerste instantie als je ze correct monteert. Maar meer om eventuele onzuiverheden in concentrische beweging op te vangen. Ik kan me voorstellen dat als je de Z-assen star wilt verbinden je ook de bestaande flexibele koppelingen kunt gebruiken en de spindel en aandrijfas strak op elkaar monteert. (Volgens diverse samenbouw instructies is dat juist de foute montagewijze, maar het ligt er maar aan wat je doel ermee is.) Voordeel daarvan is dat je nog steeds, al is het gering, een kleine concentrische afwijking kunt opvangen. Die wordt nu met een starre koppeling in kracht overgezet op de motor zelf. Op zich zal het allemaal niet zo'n vaart lopen, want als er veel afwijking in zit dan is de constructie sowieso al niet tof.
Hier zijn de meningen over verschillend, de betere printers worden inmiddels zelfs met doorlopende spindels uitgevoerd, dus één lange motoras, dat zou dan ook verkeerd zijn, in ieder geval schijnt een flexibele koppeling in de dubbele Z constructie een iets minder strak oppervlak in Z richting te leveren omdat de kleinste weerstand ook een geringe vering oplevert met daarbij behorende horizontale onnauwkeurigheid.
Maar de reden dat ik dit gedaan heb., is meer om gewoon weer eens wat te knutselen aan mijn printer, en misschien verbeterd/verslechterd er ook nog iets, die bowden-koppeling overigens is wel gewoon een must vind ik.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 jan 2020, 15:50

hardy schreef:
01 jan 2020, 15:46
Maar de reden dat ik dit gedaan heb., is meer om gewoon weer eens wat te knutselen aan mijn printer,....
Dat is ook de belangrijkste denk ik, maakt niet uit wat het is :lol:
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 28 feb 2020, 20:28

Vandaag weer een onzinnige update gedaan ;) , gewoon even de dremel in de display print gezet om een fatsoenlijke SD-card reader aan de voorkant te zetten met release klik en waar de SD kaart gewoon op een normale manier recht in gestoken kan worden, alleen moet ik nog kadertjes vezinnen om het display en het kaart slot beter te zien.
Afbeelding

Afbeelding

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 mei 2020, 13:09

Weer eens wat gefreubelt aan mijn printer, de filament sensor opnieuw ontworpen, mij eerste ontwerp werkte goed tot ik groen PETG ging gebruiken, want dat bleek toch het IR licht door te laten, dus maar eens iets nieuws bedacht, niet helemaal zelf, maar naar een idee van de prusa sensor.
Dit was mijn vorige ontwerp.
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.p ... nsor#p7307

Waarom niet met een micro-switch? Omdat die het filament niet in tegengestelde richting wil aannemen, dus wanneer de rol op is en je wilt unloaden dan stoot het tegen het rolletje van de switch aan, dus drukt het vanaf die kant niet naar beneden, ik ben hier al een hele tijd mee bezig geweest met verschillende soorten switchen, maar het is gewoon niet mogelijk, omdat draaipunt van het armpje van het rolletje niet in het midden zit (kan ook niet anders).

Nu is het dit geworden.
Afbeelding

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 mei 2020, 14:58

Mooie oplossing. Maar je had ditzelfde concept toch ook voor een microswitch kunnen gebruiken? En voor de magneten had ook een simpel veertje kunnen werken. Maar zo zie je maar er zijn vele wegen die er naar Rome leiden.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 mei 2020, 16:34

Rob52 schreef:
13 mei 2020, 14:58
Mooie oplossing. Maar je had ditzelfde concept toch ook voor een microswitch kunnen gebruiken? En voor de magneten had ook een simpel veertje kunnen werken. Maar zo zie je maar er zijn vele wegen die er naar Rome leiden.
waarom geen microswitch? zie uitleg boven.zoals je hier ziet kun je probleemloos het filament van rechts naar links langs de microswitch schuiven, maar van recht terug kukt niet, dan krijg je het wieltje niet omhoog omdat je dan in de richting van het draaipunt drukt, dus wanneer je filament op is of breekt, dan kun je er niet bij om het eruit te halen, dus moet je het door de printer er weer uitvoeren(unload), maar dat lukt dan niet.
En ja, het had ook met een veertje gekund, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, hihi. Sowieso is een filament sensor overkill, maar wel leuk om te maken. (een zoveelste benchy is ook onzin)

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 mei 2020, 17:05

Ik begrijp je uitgangspunt met een microswitch, maar als je de hevel die je in de versie met de photo interruptor gebruikt een microswitch laat schakelen werkt het wel. Maar uiteraard is deze oplossing ook prima en misschien nog wel mooier.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie