Nieuwe zelfbouw printer (scratch)

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
hardy
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw printer (scratch)

Bericht door hardy » 16 aug 2019, 19:18

Vandaag het eerste functionele onderdeel geprint met m'n nieuwe cube, een montage plaatje om het display aan het frame te kunnen monteren, ging direct helemaal goed, ook de handmatige bed leveling ging goed, en dus blijf ik het nog wel even aankijken of er een BL-Touch op moet.
Afbeelding

Afbeelding

Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 16 aug 2019, 20:03

Erg mooi Hardy netjes hoor! :thumbsup:
Vind je het misschien erg als ik nu een beetje jaloers ben? 😉

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 17 aug 2019, 08:51

3drob schreef:
16 aug 2019, 20:03
Erg mooi Hardy netjes hoor! :thumbsup:
Vind je het misschien erg als ik nu een beetje jaloers ben? 😉

VrGr Rob.
Bedankt, jaloers zijn mag natuurlijk, maar is niet nodig, iedereen die zich er een beetje in verdiept en er ook plezier aan heeft kan dit ook, twee jaar geleden had ik nog niets met 3D printen en al helemaal niet met het ontwerpen en tekenen hiervan.
Nu tekenen ik alles zelf met fusion, ik gebruik thingiverse alleen maar voor de ideeën, maar teken het daarna zelf naar eigen behoefte, zo is deze printer dus ook ontstaan, en ik blijf natuurlijk lekker verder prutsen aan dat ding.

Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 17 aug 2019, 15:26

HAAaaaa je weet hoe ik dat bedoel,
En Robbel is ook al zo goed bezig netjes allemaal hoor!
Natuurlijk is jaloers een overdreven uitspraak je moest eens weten wat IK, heb en nog krijg…….
( MAAR ik mag het hier niet vertellen!!! HAHAHAAAAA ) 😉 LOL
HEEJjj Hardy!!! :D

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 sep 2019, 13:55

Even gebrainstormd om mij hotend, naar idee van Jón Schone (properprinting), snel wisselend te maken, alleen de connector kon ik nog nergens vinden, dus heb ik even bij een oude normale 15pens d-sub connector een gat in het midden geboord, en dat lijkt goed te gaan.
Afbeelding

Hardy

properprinting
Contacteer:

Bericht door properprinting » 11 sep 2019, 21:13

Gaaf project man! En tof dat je mijn ontwerp als inspiratie hebt gebruikt! Het vinden van de connectoren blijft een dingetje, ik heb er toevallig gister een aantal besteld via RS components maar dat is wel een b2b site. In je tekening heb je de vrouwelijke connector aan de tool kant zitten, maar in de onderste foto heb je de tube aan de vrouwelijke connector zitten. Is die onderste foto ter illustratie? Ik adviseer wel om de vrouwelijke connector inderdaad aan de tool kant te houden zoals in de tekening want dan kan je ook tools aansluiten die geen filament nodig hebben zoals een laser of freeskop met een reguliere male 15 polige. Misschien was je dit al van plan, maar ik meld het voor de zekerheid toch maar even ;)
Het handigheidje is pas gevonden wanneer het eigenlijk niet meer nodig is.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 sep 2019, 22:42

properprinting schreef:
11 sep 2019, 21:13
In je tekening heb je de vrouwelijke connector aan de tool kant zitten, maar in de onderste foto heb je de tube aan de vrouwelijke connector zitten. Is die onderste foto ter illustratie? Ik adviseer wel om de vrouwelijke connector inderdaad aan de tool kant te houden zoals in de tekening want dan kan je ook tools aansluiten die geen filament nodig hebben zoals een laser of freeskop met een reguliere male 15 polige. Misschien was je dit al van plan, maar ik meld het voor de zekerheid toch maar even ;)
Bedankt voor je reactie, maar het is inderdaad alleen nog maar ter illustratie, ook weet ik nog niet zeker of ik het toe ga passen, want de extruder houder heb ik al vrij makkelijk verwijderbaar met twee connectortjes en één centrale schroef, maar dat van jou met de hendel en d-sub leek mij ook wel leuk, daarom ben ik maar eerst eens gaan tekenen om te kijken hoe het er uit zou kunnen zien, maar eerst moet de printer ook nog verder worden afgewerkt, ik heb toevallig vandaag mijn filament sensor geprint en geplaatst, was nog wel even werk om hem helemaal goed te krijgen in marlin.
Ik laat wel steeds iets van de vorderingen hier zien.
P.s. Ik heb wel een account bij RS en Farnell, maar om maar twee connectoren te bestellen bij RS is mij te duur(hobby hé) en bij farnell kon ik hem niet vinden, want daar zijn de kosten veel lager. Ik boor er zelf wel twee als het zover is.

Hardy

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 12 sep 2019, 19:56

Ik kijk altijd met verbazing naar wat men bedenkt om een hot-end te koelen. Eerst een doos er omheen dan een ventilator er op.
Hetzelfde geld voor de printkoeling waarom zou blazen van links en rechts, dus tegen elkaar in, nou werken ? Waar gaat de luchtstroom dan heen ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 12 sep 2019, 20:34

Hoi Wim, die doos is helemaal open hoor, is echt wel over na gedacht, ik heb het hotend ook bewust niet te hoog gezet en ook behoorlijk ver van de rail af, zodat de fan zijn werk goed kan doen, de luchtstroom van de partcooler is hoofdzakelijk naar onder gericht, de openingen zitten aan de onder kant zodat eigenlijk alleen het reeds geplaatste filament snel afgekoeld word en niet al tijdens het uitlopen.
Dat ze nu tegenover elkaar blazen versterkt alleen maar de luchtstroom naar onderen, kan ik mooi zien met een schaaltje water eronder.
Afbeelding

Hardy

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 15 sep 2019, 19:54

Ik was toch wel nieuwsgierig hoe het er in het echt uit zou zien, dus vandaag toch de printers maar eens aangezet.

Afbeelding

Hardy

Plaats reactie