Complete zelfbouw printer

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
KugelFanger
Contacteer:

Complete zelfbouw printer

Bericht door KugelFanger » 14 jul 2018, 13:29

Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn voorstel post heb vermeld wil ik dus een printer zelf gaan bouwen, dus geen Kit of prebuilt printer voor mij. Deze post maak ik om hopelijk mijn voorgang vast te leggen, en eventueel hulp van de forum leden te kunnen krijgen op bepaalde punten waar ik tegen aan ga lopen.

De redenen om zelf een printer te bouwen zijn de volgende:

1: Aangezien ik (nog) niet veel verstand heb van 3d printen hoop ik met het bouwen meer inzicht te krijgen, en zo dus ook gedeeltelijk de kennis te krijgen om eventuele fouten op te kunnen lossen (die ik zekerweten ga tegen komen)

2: Graag wil ik zelf in de hand houden wat ik wel en niet voor mijn printer gebruik. Zo hoop ik enigszins de kans te verkleinen op gevaarlijke situatie's, Ik noem even de Anet A8 als voorbeeld aangezien die redelijk wat veiligheids upgrade's nodig hebben om "veilig" te zijn.

3: Ik bouw/repareer graag mijn eigen dingen. En voor mij is het dus een mooi concept om een 3d printer zelf te bouwen, die mij enigszins gaat helpen bij het bouwen van andere dingen.

Ok het plan wat ik heb is als volgt. Ik wil een Anet A8/Prusa i3 achtige clone maken, en hopelijk eindigen met een middenweg de 2 voorgenoemde printers die hopelijk doet wat ik zeg. Ook hoop ik te eindigen met ongeveer de zelfde hoeveelheid printvolume

1: Het frame wil ik graag van staal maken. Ik heb gekeken naar een Tatara frame, maar ik heb nog niet kunnen vinden in nederland en dus maakt dit een vrij duur (i.v.m. de verzend kosten). Ik heb vervolgens verder gekeken, en heb een goed ontwerp gevonden die op papier voldoet aan mijn wensen.

https://www.thingiverse.com/thing:2263216
De aluminium onderdelen zijn hier te koop
https://www.dold-mechatronik.de/AM8-Alu ... nkel-20x20

maar hier doet direct het eerste "Grote" Probleem zich voor: Ik heb dus zelf geen 3d printer om de onderdelen te printen die mijn steppermotors, geleiders, printkop vast te houden. En hiermee hoop ik dus ook mijn eerste (mischien brutale) vraag te stellen, is er iemand die eventueel deze onderdelen voor mij zou kunnen printen (natuurlijk tegen betaling) volgensmij staat er op thingiverse ook alle ontwerpen (qua brackets). Ik heb ook al gekeken naar shapeways maar die zijn redelijk duur, en eerlijk gezegd betaal ik liever geld aan iemand hier. Er zijn hier ook nog heel groot aantal kleine onderdelen nodig, maar die lijken me vrij simpel ik beschrijf de grootste dingen

2: Heaterbed + mount. Hier heb ik veel en lang naar gekeken maar ik kan niet echt een iets vinden, en dus dan ook de tweede vraag: hebben jullie eventueel tips voor heaterbed + mount (ik neem aan dat die 2 dingen vaak samen gekocht worden vandaar dat ik ze samen noem)

3: De aansturing. Ik heb enigszins ervaring met arduino, dus leek het me een logische keuze om met de arduino/Ramps combo te gaan. Na wat onderzoek gedaan te hebben zitten hier nog wel wat fouten in, en hebben veel beginners (Ik) problemen met de polyfuses en andere dingen. Ik heb verder gezocht en ik heb de MKS Gen V1.4 gevonden, voordelen ten op zichte van de Ramps is dat de MKS zonder modificatie al op 24Volt draait (wat weer positief moet zijn voor je Heaterbed heb ik begrepen) en zekeringen zijn ook dus goed ontworpen. Het is nog steeds een ATMEGA2560 dus hetzelfde platform als arduino en dus wat makkelijker voor mij

Voor de Steppermotor drivers wil ik graag de Trinamic TMC2130 gaan gebruiken om deze als grootste voordeel voor mij autohoming en autoREhoming hebben. Ik ben geen voorstander van limitswitches en dus hoop ik die met deze setup niet hoeven te gebruiken.

En ook hier een simple 24volt voeding die alles aankan, maar dat lijkt me simpel

4: De printerkop kan ik simpel over zijn. ik wil de E3D V6 kop met een bowden extruder setup gebruiken. ik wil nog wel een autobedleveling sensor er bij hebben, maar ook dit licht weer aan mijn heaterbed dus hier ben ik nog niet helemaal uit. Ik neig wel naar een Induction sensor of Capacitive sensor om dat die normaal gesproken het meest nauwkeurig uit de test komen.

Verder wil ik nog kijken of mijn steppermotors geschikt zijn maar daar komt de foto dus nog van, eerst moet ik even denken of dit allemaal mogelijk is, en wat jullie er van denken.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Relicaddict
Contacteer:

Re: Complete zelfbouw printer

Bericht door Relicaddict » 14 jul 2018, 15:59

Dus eigenlijk wil je dat iemand iemand een printer voor je bouwt kort samengevat.

Profielen zijn goedkoper in china te bestellen waar je overigens geen verzendkosten voor betaald.
Verbindingen zul je ook nodig hebben, die zittendeels in het ontwerp.
Toevallig heb ik de zelfde willen bouwen, maar helaas gaat dit ontwerp niet werken en is er wat aanpassing nodig.
Het ontwerp de AM8 die je wilt is ook gebaseerd om een a8 om te bouwen en zit bvb geen x lijn bij, de voeding en elektronica zullen dan ook niet passen.
De voeding voor arduino met ramps is van een gewone 12volt led voeding waarvan het bord met 2 poorten word gevoed 2x + en -.
Welk led display wil je, want die zijn ook allemaal anders.

En met bouwen leer je weinig over printen zelf.

Klinkt misschien wat ontmoedigend, maar aan de andere de andere kant is dat ook deels de lol van het zelfbouwen dit ook zelf te doen.
ANders is het nog steeds niets meer dan een bouwpakket.

Advies is dan eerder om eerst een printer te kopen van 100-150euro en daarmee aan de slag te gaan en stuk voor stuk je droom printer te bouwen.
Onder het bouwen zul je ook steeds je plan bijschaven en dingen toch anders doen dan je orginele idee.
Gr, Ton.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 14 jul 2018, 16:16

Dit model is van een werkende AM8 machine.
De bouwer is helaas overleden dus zal niet meer worden geupdate.
Handig is om Cura 3.4 te downloaden en te installeren om ze te kunnen bekijken.

https://drive.google.com/drive/folders/ ... W9pdDdPcFE
Gr, Ton.

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 14 jul 2018, 21:39

Relicaddict schreef:Dus eigenlijk wil je dat iemand iemand een printer voor je bouwt kort samengevat.

Profielen zijn goedkoper in china te bestellen waar je overigens geen verzendkosten voor betaald.
Verbindingen zul je ook nodig hebben, die zittendeels in het ontwerp.
Toevallig heb ik de zelfde willen bouwen, maar helaas gaat dit ontwerp niet werken en is er wat aanpassing nodig.
Het ontwerp de AM8 die je wilt is ook gebaseerd om een a8 om te bouwen en zit bvb geen x lijn bij, de voeding en elektronica zullen dan ook niet passen.
De voeding voor arduino met ramps is van een gewone 12volt led voeding waarvan het bord met 2 poorten word gevoed 2x + en -.
Welk led display wil je, want die zijn ook allemaal anders.

En met bouwen leer je weinig over printen zelf.

Klinkt misschien wat ontmoedigend, maar aan de andere de andere kant is dat ook deels de lol van het zelfbouwen dit ook zelf te doen.
ANders is het nog steeds niets meer dan een bouwpakket.

Advies is dan eerder om eerst een printer te kopen van 100-150euro en daarmee aan de slag te gaan en stuk voor stuk je droom printer te bouwen.
Onder het bouwen zul je ook steeds je plan bijschaven en dingen toch anders doen dan je orginele idee.
Nee ik wil zeker niet dat iemand voor mij een 3D printer bouwt, ik heb waarschij lijk wel hulp nodig. Misschien heb ik een paar verkeerd er woorden gebruikt. Maar ik wil zelf een 3D printer bouwen, echter heb ik geen 3D printer dus kan ik sommige dingen niet printen. Vaak wordt er bij zelfbouw uitgegaan dat je al beschikt over een 3D printer, een alternatief is dat ik het aan bijvoorbeeld aan shapeways uitbesteed.

Ok ik begrijp dat ik van een 3d printer niet veel inzicht krijg, toch wil ik nog steeds een printer zelf bouwen omdat ik het oom gewoon leuk vindt

De profielen uit China bestellen is dan zeker een goed idee, maar ik begrijp dat dit een onvolledig ontwerp is?? (Ontwerper overleden dus geen updates meer)

Dit stuk begrijp ik niet zo goed, als ik het ontwerp kan bouwen vindt ik het prima. Mocht het niet meer geüpdatet worden vindt ik niet zo erg. Ik wil

Het Ramps systeem werkt op 12 volt inderdaad, maar deze wil ik nietgebruiken. Ik wil een MKS Gen 1.4 gebruiken, omdat dit een board is die op de Ramps lijkt maar een aantal voordelen heeft op de ramps.

Ik heb op YouTube gezien dat mensen op een anet a8 "upgraden" met een ramps board of zelfs een een van de duurdere boards die er op de markt zij. En dit lijkt prima te werken. Maar goed misschien moet ik toch even verder kijken.

Edit: Ik snap nu wat je bedoeld, de 3d geprinte onderdelen zijn niet een op een over te zetten met een ander board, en de voeding zal ook niet passen. Hier heb ik inderdaad al rekening mee gehouden. wat ik wou laten printen zijn de onderdelen voor de steppermotors en de en de assen (die moet ik toch vast zetten, en die gaan niet veranderen) de X-as had ik ook rekening mee gehouden dat ie er niet bij zit. deze bevestiging zal ik inderdaad dan nog apart moeten aaschaffen. maar uiteindelijk zal dit ontwerp (met de nodige aanpassingen) wel werken toch?? of zit ik nou helemaal verkeerd te denken

De link die jij hebt gegeven zijn 90 euro exclusief verzendkosten, en komen allemaal uit rond de 150 euro. Ik probeer de 150 euro te vermijden i.v.m. de belasting en invoer rechten (dan wordt het snel heel duur)

Misschien een ander niet onbelangrijk ding is: de anet a8 heeft een dingen die ik direct wil vervangen, ik vindt dit een beetje zonde.

In ieder geval ik ga ook de prebuilt kits even na kijken misschien is dat toch een betere weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door KugelFanger op 15 jul 2018, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 14 jul 2018, 21:47

Ooh ik vergeet te zeggen, het schermpje was ik vergeten. Moet ik induiken, maar volgens mij is er op de maat na niet zoveel te kiezen. De ATMEGA 2560 heeft niet zoveel ondersteuning (qua schermpjes dan)

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 14 jul 2018, 22:59

welkom.

Tatara frame: waarom kan je dat niet "vinden" in nederland ?

Dat kan je ook niet vinden want het is een ontwerp. dat ontwerp breng je naar een ijzerboer en laat het snijden.
Dat is net zo iets als onderdelen door iemand anders laten printen. Als je geen haast hebt kan het zelfs zo zijn dat je ergens tussendoor geholpen wordt en niet de hoofdprijs hoeft te betalen.
Vergis je niet alles valt en staat met het frame. lagers, printplaat, motors moet je toch kopen. Maar daar heb je weinig aan asl je frame niet goed is.
Je kan ook een complete printkop kopen met of zonder extruder, 1 of 2 printkoppen zelfs.

De Anet A6 is prima. Alleen het ontwerp is qua stabiliteit etc naatje.
We hebben er wel veel van geleerd.
Dus nu wordt er een tatara frame gesneden.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 14 jul 2018, 23:23

3Dwim schreef:welkom.

Tatara frame: waarom kan je dat niet "vinden" in nederland ?

Dat kan je ook niet vinden want het is een ontwerp. dat ontwerp breng je naar een ijzerboer en laat het snijden.
Dat is net zo iets als onderdelen door iemand anders laten printen. Als je geen haast hebt kan het zelfs zo zijn dat je ergens tussendoor geholpen wordt en niet de hoofdprijs hoeft te betalen.
Vergis je niet alles valt en staat met het frame. lagers, printplaat, motors moet je toch kopen. Maar daar heb je weinig aan asl je frame niet goed is.
Je kan ook een complete printkop kopen met of zonder extruder, 1 of 2 printkoppen zelfs.

De Anet A6 is prima. Alleen het ontwerp is qua stabiliteit etc naatje.
We hebben er wel veel van geleerd.
Dus nu wordt er een tatara frame gesneden.
Aah ok,

Ik dacht dat de tatara frame een koopbare model was, als je overzee kijkt zijn ze kant en klaar te koop. Zodoende dacht ik dat het een fabrikant was die dit soort frame's kant en klaar had liggen.

Ik ben met je eens dat een 3D printer veel voordeel uit een stevig frame haalt, daarom wil ik dus direct beginnen met een stalen frame, de anet a8 en anet a6 zijn vast geen verkeerde printers maar ik heb reviews bekeken en iedereen beschrijft de zelfde tekortkomingen. Dat is ook de reden dat ik wil proberen zelf een 3D printer te bouwen (naar eigen specificaties)

Dat ik de rest moet kopen weet ik, maar als ik de goede basis heb (het frame) wil ik verder gaan kijken wat ik verder nodig heb. Zo hoop ik mijn eerste printer te bouwen. Ik heb er zowiezo geen haast mee, en ik wil ook zeker weten wel overwogen beslissingen maken, dat is ook de reden dat ik mijn "project" hier post, en hoop goede info te krijgen die mij helpt bij de juiste beslissing nemen.

Maar ik ga maar is kijken waar ik zo'n frame kan laten snijden, ziet er wel een heel stuk steviger uit als het am8 frame. Nog even tegen elkaar afwegen wat de meest logische keuze is

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 15 jul 2018, 15:19

Dankjewel. ik zocht op de verkeerde text, dan kom je toch bij hele andere dingen uit.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 15 jul 2018, 21:06

ik heb het elders ook laten zien,
bekijk het maar op het gemak:
https://www.youtube.com/watch?v=w4unGblJ7-A
En ja met een door andere printer geprint materiaal,
Dat zou een andere goedkope printer moeten zijn.(kip/ei)
Moet ik er nog wel hier even bij zeggen DAT,
Een heleboel geprinte onderdelen heb je niet, en zijn niet echt nodig!
En aan die andere kant kun je natuurlijk OOK,
Een goedkope 3D printer kopen (bijvoorbeeld via Duitsland!)
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=di ... r&_sacat=0
En die ZO verschrikkelijk NAAR JOU zin op pimpen……..
Het nare is dat ik lees wat je wilt,
maar dan toch is het slimmer om eens goed te bekijken welke printer KITs er te koop zijn.
En als je die dan verbouwd of gebruikt om onderdelen te printen voor jou ontwerp…..
Of ik nu wil of niet maar ook ik val steeds terug op het beginnen met een goedkopie!
Financieel is dat het aantrekkelijkste(denk ik!)

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie