Heated bed

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
AntMan
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2017, 01:27
Contacteer:

Heated bed

Bericht door AntMan » 15 dec 2017, 01:39

Mijn kleine iMakr Startt heeft een printoppervlak van 14(l) x 12(b) x 13(h)
Op zich niet heel groot, maar momenteel toereikend voor wat ik ermee doe.

Nu het enige waar ik "last' van heb is warping.
Deze printer heeft geen heated bed, en ongeacht wat ik probeer (lijmstift, tape, van die speciale stickers) blijft het probleem dat de hoeken van grotere objecten los blijven komen van het bed.

Ik denk dat dit opgelost kan worden door de installatie van een heated bed, maar dan komt de grote vraag:
Welk, hoe, ....

Ik ken er absoluut niets van, ik ben al verbaasd dat de printer het doet nadat ik hem in elkaar gestoken heb :p

kaphaak
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door kaphaak » 15 dec 2017, 10:19

Hoi Koen.

Ik denk dat het heated bed je probleem niet oplost. Belangrijk is met name wat voor een materiaal je printbed is en verder nog een hele bunch aan andere zaken.
Zelf heb ik een Renkforce RF 100 met nog een kleinere oppervlakte bed als die van jou maar ook dat doet niet ter zake. Een tijd geleden zag ik een filmpje op YouTube waarin een Renkforce RF100 gebruiker, een jongen van 15 bleek achteraf, de meest gekke zaken uithaalde om de print goed te laten zitten op zijn printbed. Vreemde was dat ik zelf, door veel te lezen en filmpjes te bekijken er geen last van had.
Op zijn verzoek heb ik toen een YouTube filmpje gemaakt waarin ik (overigens alleen met tekst in beeld) verteld heb waar je naar mijn mening op moet letten en waarom ik er nauwelijks last van heb.

Ongetwijfeld zullen er nog meer zaken zijn die er invloed op hebben maar ik nodig je van harte uit om eens dit korte fimple te bekijken, het heeft de jongen van 15 uiteindelijk ook geholpen. Overigens ik gebruik, buiten schoonmaakmiddelen, dus geen tape of haarlak of wat dan ook.
Het filmpje vindt je https://www.youtube.com/watch?v=o7LnAhab5g4&t=5s

Succes.
Ronald.

AntMan
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2017, 01:27
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door AntMan » 15 dec 2017, 12:05

Bedankt voor het filmpje.
De leveling van mn bed zit denk ik wel goed.
Met een a4 blad kan ik er wel onder, maar het blad heeft wat moeite om door te schuiven als je snapt wat ik bedoel.

Wat betreft de printsnelheid van de eerste lagen, hoe stel ik zoiets in?
Ik gebruik Cura als slicer. Weet niet of die optie daarin zit.

Mn laatste print was eentje dat bijna het hele printbed nodig had qua grote.
In het begin zag het er goed uit maar het eindresultaat tozn ik vanmorgend op stond (was print van 9u en heb deze nacht hem laten printen terwijl ik sliep) blijkt toch nog gewarped te zijn waardoor het geheel onbruikbaar is.

Temperatuur staat op 210 bij het printen, ik heb echter geen idee of die temperatuur op de smelttemperatuur of de spuitkop temperatuur.
de flow staat op de standaard instelling vanuit Cura op 100%

Bij bovenvermelde print heb ik gebruik gemaakt van een raft. Had deze zelf expres enkele lagen meer ingesteld in de hoop dat deze zouden helpen tegen het warpen.
Heeft niet geholpen dus, en hem af jet stuk krijgen was ook geen evidentie (zat vrij vast aan het stuk)

Ik gebruik op mn printplaat ook nog dit: https://nl.reprapworld.be/products/verw ... m_5_stuks/

kaphaak
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door kaphaak » 15 dec 2017, 12:29

Ok de printsnelheid kun je in Cura instellen, tenminste ik gebruik versie 15.04.6 en dan kun je dat in het tabblad advanced instellen bij bottom layer speed. Doel is om de eerste laag goed te laten plakken op het printbed. Als dit niet goed genoeg is dan kan het inderdaad in een latere fase gaan warpen.

Je zou ook een kunnen proberen een lagere snelheid ook later in de print in te stellen. Ook dat is in Cura instelbaar. Als het te snel print dan krijgt de laag niet voldoende kans om af te koelen. Overigens is het niet zo dat de standaard instellingen van een programma als Cura altijd juist zijn. Beste resultaten worden juist gegenereerd door met instellingen te spelen. Hiervoor zijn ook diverse benchies ontwikkeld die je als test kunt printen. Zoek maar eens op http://www.thingiverse.com op de term benchy. Het bootje is nog wel de bekendste. Ik zou daar ook eens even een paar van die dingen drukken met verschillende temperaturen. Want elk merk en elke kleur PLA heeft zo zijn eigen ideale instellingen, zo gebruik ik Renkforce PLA en Reaal PLA de ene print ik met 210 graden de andere met 200 graden. Ik heb dat uitgefilterd door eerst wat benchies te printen met verschillende temperaturen. Dit zijn allemaal zaken die met warping te maken kunnen hebben.

groet ronald.

3drob
Berichten: 612
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door 3drob » 19 dec 2017, 15:42

Het zou moeten kunnen!
kijk hier ook even:
http://www.3dprintforum.nl/3dprintforum ... 3608#p3608

VrGr Rob.

AntMan
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2017, 01:27
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door AntMan » 19 dec 2017, 20:00

Die ga k ook eens uittesten met het plexiglas.
Heb toevallig nog plexiglas in overvloed liggen.

AntMan
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2017, 01:27
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door AntMan » 19 dec 2017, 22:56

OK, als ik dit eerder had geweten.
Plexiglas is perfect gewoonweg :D
Neemt de PLA perfect aan, blift mooi hangen en is toch nog makkelijk te verwijderen.
En het belangrijkste van al: Geen warping meer :D

THX

3drob
Berichten: 612
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Heated bed

Bericht door 3drob » 19 dec 2017, 23:35

Mooi zo!
ik zelf heb zo'n heated bed in kombinatie met haarlak en moet soms flink moeite doen om het los te krijgen.
Bij jou een verwarming er op maken gaat wel maar dat wil je gewoonweg niet!

VrGr Rob.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten