Prusa i3 - zelfbouw ideetjes

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
3drob
Contacteer:

Prusa i3 - zelfbouw ideetjes

Bericht door 3drob » 01 okt 2016, 11:28

ik ben de laatste tijd heel erg druk met mijn werk en wat minder leuke dingetjes.
(wel nog wat met QRP zendertje gedaan maar minimaal)
ik heb nu ook al weer een hele lange tijd niet meer met de printer bezig geweest maar hoop strakjes.....
mijn printer moet ik nog fatsoenlijk maken (de bedrading voornamelijk)

ik heb dus een prusa i3 soort.
maar vroeg mij wat af,
omdat ik (en denk wel meer mensen) wel eens heb zitten denken de printer in een kast te maken.
https://myalbum.com/photo/ytGftCp8n2XE/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/pyrT9kZ1YnJT/1k0.jpg
maar als je de foto vergroot zie je de de X as motor langs het frame aan de zijkant zitten.
nu had ik zitten denken,
gestel dat je die motor nu eens aan de andere kant zet dus omdraait,
zodat je het O frame breder kunt maken en dan het frame kunt betrekken bij het maken van de/een kast?

op deze manier (denk ik!) kun je meerdere kanten op!
1 je kunt hem helemaal in een kast bouwen met O frame geïntegreerd.
2 je kunt HALF in een kast bouwen waar de extruder naar buiten steekt
(ook de X motor steekt dan natuurlijk uit, maar de rol(filament) kun je in de kast houden)
3 als je printer/extruder erg degelijk/goed lopen zou je de kast over de extruder heen kunnen maken en dan de kant van de Y motor uit laten steken,
sterker nog de Y motor zou ook naar de andere kant kunnen in de kast met eindschakelaar en al.
ga je nog verder een doorzichtig scherm/kap.....

neem aan dat niemand dit al eens geprobeerd heeft?(of misschien wel)
het zijn zomaar gedachtegangetjes die in mijn bolletje voorbij kwamen.
echt compacter word het zo niet maar dacht deel het met jullie en wie weet wat jullie er mee kunnen doen.....

VrGr Rob.
(dit zet ik ook in een ander forum!)

3drob
Contacteer:

Re: Prusa i3 - zelfbouw ideetjes

Bericht door 3drob » 01 okt 2016, 15:01

in het andere forum begrepen ze me niet helemaal.

ik bedoelde met omdraaien in plaats dat de X motor naast het frame terecht komt,
gebruik je dan de zelfde gaatjes maar dan plaats je de motor van de andere kant er op.
of dit zonder verbouwen lukt weet ik niet 1 2 3 maar weet wel dat het mogelijk kan zijn:
http://reprap.org/wiki/File:I3-X-end-motor.png
dus de motor aan de verkeerde kant plaatsen, in het aller ergste moet je een nieuwe printen.
maar mijn gedacht was dat je het frame aan de kant van de X motor dan ook ietsjes breder zou kunnen houden/maken.
dus voor mensen die een prusa i3 gaan mouwen kunnen het frame dan bijvoorbeeld van hout!
kunnen ze aan de kant van de X as motor breder laten en integreren met de/een kast.
misschien kan het wel maar smaller word het niet!

ik dacht ventileer dit idee wie weet heeft iemand er iets aan.
VrGr Rob.

Plaats reactie