Knutselen met de Anet A6

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Relicaddict
Contacteer:

Re: Knutselen met de Anet A6

Bericht door Relicaddict » 15 apr 2018, 14:28

Zal proberen altijd te verkomen dat je een gedeelde voeding heb.
Volgens het plaatje deel je de voeding van het moederbord met de voeding van de mosfet.
Mosfet doorbrand heb je kans dat je moederbord ook mee neem.

gr ton
Laatst gewijzigd door Relicaddict op 15 apr 2018, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Ton.

3Dwim
Contacteer:

Re: Mosfet schema

Bericht door 3Dwim » 15 apr 2018, 15:56

Robbel2005 schreef:
15 apr 2018, 13:57
JKoole schreef:
02 apr 2018, 11:09
Hoor vaker dat je een mosfet er tussen moet zetten maar hoe sluit je die aan dan?
Gaarne tips of een schema, bij voorbaat dank!!
Gr. Jaap.
Kijk hier eens!!!
https://3dprint.wiki/reprap/electronics/heatbed_mosfet
DAT is een fout plaatje !
Volgens mij ook al eens op facebook voorbij gekomen.
Waarom fout ? nou juist door die gedeelde voeding. De mosfet sluit je direct aan op de 12V voeding. Moederboord stuurt alleen aan/uit signaal, dunne kabeltje en mosfet schakelt dan naar heat bed. Je moet dus een extra kabel trekken naar de voeding voor je mosfet.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Robbel2005
Contacteer:

Re: Mosfet schema

Bericht door Robbel2005 » 15 apr 2018, 16:06

3Dwim schreef:
Robbel2005 schreef:
15 apr 2018, 13:57
JKoole schreef:
02 apr 2018, 11:09
Hoor vaker dat je een mosfet er tussen moet zetten maar hoe sluit je die aan dan?
Gaarne tips of een schema, bij voorbaat dank!!
Gr. Jaap.
Kijk hier eens!!!
https://3dprint.wiki/reprap/electronics/heatbed_mosfet
DAT is een fout plaatje !
Volgens mij ook al eens op facebook voorbij gekomen.
Waarom fout ? nou juist door die gedeelde voeding. De mosfet sluit je direct aan op de 12V voeding. Moederboord stuurt alleen aan/uit signaal, dunne kabeltje en mosfet schakelt dan naar heat bed. Je moet dus een extra kabel trekken naar de voeding voor je mosfet.
Dank voor je reactie. Ik heb link vervangen door een naar juist bedradingsschema.

http://moderntoil.com/wp-content/upload ... iring4.jpg

Verstuurd vanaf mijn MIX 2 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Robbel2005 op 15 apr 2018, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9 met autolevel/inductive probe
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 16 apr 2018, 13:31

Wil niet vervelend doen, maar doorlussen van 2 hoogvermogen apparaten is ook niet handig.
Zal de mosfets opsplitsen op verschillende uitgangen van de voeding.
Per uitgang zijn die misschien ook nog eens apart gezekerd of gestuurd met een beetje geluk.

Gr, Ton.
Gr, Ton.

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 16 apr 2018, 14:07

Precies wat ik ook dacht @Ton

Op de voeding heb je voldoende 12v aansluitingen voor het mb en 2 mosfet's. Ik ie dus eigenlijk niet in waarom je die niet zou gebruiken. Lijkt mij een stuk veiliger.

Groet,
Theo
Groet,
Theo

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 25 nov 2018, 10:12

Ik heb dat plaatje ook eens bekeken en de commentaren die er zoals bij voorbij komen. Ik ben het daar niet mee eens. Zolang de gebruikte draaddiameter ruim voldoende is, is er met dat schema niks mis. Losse aansluitingen maken het wel overzichtelijker, maar niet veiliger. Het idee dat ieder, mosfet en moederbord, een aparte aansluiting op de voeding heeft en het daardoor veiliger is, is mijns inziens flauwekul. Je gebruikt weliswaar 2 keer 2 draden, maar ze zitten op de voeding gewoon parallel aangesloten. Ook al zijn daar 6 klemmen, 3 "groepen", beschikbaar. Die zijn echt niet 3 keer apart afgezekerd.

Het heeft alleen zin om wel 2 aparte aansluitingen te maken als de draaddiameter per aansluiting van 1 of van beide aansluitingen net toereikend is. Dan zou een gezamenlijke stroom door 1 zo'n draaddiameter een te hoge stroom laten lopen. Dus gewoon een draad kiezen die dik genoeg is.

Maar ook dit is weer een onderwerp waar de meningen recht tegenover elkaar staan. Gelukkig kan ieder lekker zelf bepalen hoe hij dat in de praktijk zelf aansluit, parallel of apart. Zolang je er zelf maar een goed gevoel bij hebt. (en het natuurlijk verantwoord en veilig is )
Groeten, Rob.

Anet A8.

Ahjwinth
Contacteer:

Bericht door Ahjwinth » 25 nov 2018, 11:11

Ik heb 3 aparte paren vanaf de voeding naar 3 aparte zekeringen getrokken. 1 Zekering 5A voor electronica, 1x 10A voor het hotend en 1x 10A voor het heatbed.
Vanaf de zekeringen naar 2 aparte mosfets voor het hotend en heatbed. Alles netjes gescheiden en afgezekerd.
Doordat de bekabeling apart loopt blijft de temperatuur ook constant. In Octoprint was voor de ombouw duidelijk te zien dat het hotend afkoelde op het moment dat het heatbed inschakelende. Nadat ik alle circuits eigenbedrading van de voeding naar de mosfets heb gegeven blijft de temperatuur stabieler van het hotend. Op het moment dat het heatbed inschakelde is geen temperatuur daling meer te zien van het hotend.

Deze zekeringhouder gebruikt:
https://www.thingiverse.com/thing:1927820
Anet A6, 2 Mosfets en een aantal andere modificaties, orgineel Hotend. Hypercube Evolution in aanbouw

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 25 nov 2018, 12:08

Zelf ben ik ook geneigd om het apart aan te sluiten, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat het omstreden ontwerp op de tekening niet per definitie fout is. Toch vind ik het vreemd dat als je de juiste draaddiameters gebruikt dat er dan temperatuurdips verschijnen. Ik ga ervan uit dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk is geconstateerd. Maar ik zou het niet anders kunnen verklaren dan verlies in de kabels want uiteindelijk is het in beide gevallen toch één en dezelfde power supply die de prik levert. Op zich natuurlijk wel weer wijs om alles per stuk te zekeren.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Ahjwinth
Contacteer:

Bericht door Ahjwinth » 25 nov 2018, 19:21

Ik denk dat het de combinatie van de enkele draad van de voeding naar de Anet printplaat. En de weerstand in de print zelf die er voor zorgen dat de spanning zakt van het hotend als het heatbed inschakelde. De PID regeling compenseert niet snel genoeg om te compenseren voor de spanningval in de bekabeling.
aparte 2.5mm2 bedrading vanaf de voeding naar de 2 mosfets maakte alles stabiel.
Anet A6, 2 Mosfets en een aantal andere modificaties, orgineel Hotend. Hypercube Evolution in aanbouw

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 nov 2018, 14:11

Nou, ik heb de mosfets gemonteerd en ben toch zo eigenwijs geweest om alleen de originele voedingskabel te gebruiken en door te lussen. De voedingskabel heb ik nu niet direct op het MB aangesloten gelaten maar op de mosfet van het HB aangesloten. Die is weer door gelust naar de mosfet van het HE en dan naar het MB. Doorlusdraad is 2 x 1,5 mm2. Alles getest en doorgemeten. Geen warmteontwikkeling, geen spanningsdips en geen temperatuurdips. Geen problemen dus en minder bedrading.

Ik zat er nog over na te denken, maar mogelijk dat er nog een verschil zit in het het gebruikte MB. De oudere gebruiken een, zoals ik begrepen heb (maar correct me if I'm wrong), Ramps board en de nieuwere een Anet 3D board. Ik heb de laatste erin zitten. Ik ken de verschillen niet in detail, maar mogelijk iemand van hier wel.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Plaats reactie