Er zitten hier vast wel rc wetenschappers, toch? hoop ik?

Over alles behalve 3D-printen
justmeigor
Contacteer:

Er zitten hier vast wel rc wetenschappers, toch? hoop ik?

Bericht door justmeigor » 14 feb 2021, 20:22

Een beetje kinderachtig maar ik speel nog steeds met treintjes...
Nu wilde ik graag mijn loco's op mn tuinbaan rc bestuurd hebben.
Gewoon achteruituit en vooruit, that is it.
Echter als ik zie wat er wel niet is op aliexpress....mijn god nog...help!
Ik zoek iets wat een handige hobbiest als ik zelf in elkaar kan solderen maar wat moet ik hebben van frsky of flysky of totaal iemand anders...
Deltang ed is leuk maar ik heb het ideee dat het voor nog nog geen 10% van hun kosten kan....
Kan iemand mij de weg wijzen of sterker nog vertellen wat ik moet doen/kopen?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet Igor
Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, dit kan leuk gaan worden

wim62
Moderator
Contacteer:

Re: Er zitten hier vast wel rc wetenschappers, toch? hoop ik?

Bericht door wim62 » 14 feb 2021, 20:41

Ik denk dat je met deze vragen bij www.modelbouwforum.nl moet zijn .
Daar zitten mensen die meer verstand hebben over rc .
Ik hebt zelf ook een aantal zelfbouw qauatcopters die met frsky taranis x9d plus werken .
Gr Wim .

Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 26 feb 2021, 00:50

Hoe zijn die treinen gemotoriseerd? En loopt de stroom via de rails of hebben ze een accupakket 'aan boord'?
Ik heb hier meerdere zelfbouw RC modelschepen liggen en weet vrij veel van de mogelijkheden. De aanstuurmogelijkheden verschillen een beetje afhankelijk van hoe ze in elkaar zitten kwa levering van de stroom en aansluiting van de motor daarop.
Als je een accu aan boord hebt van de locomotief en een borstelmotor kan je al snel voor niet al te veel geld klaar zijn. Je hebt dan eigenlijk alleen een klein regelaartje nodig en een zender en ontvanger. Doordat je geen stuur/roer hebt heb je in principe voor het gas maar 1 kanaal nodig. Het enige nadeel is dat je voor elke loc een losse ontvanger moet hebben (en eigenlijk ook een zender). Maar er is wel vast wel iets te bedenken om meerdere locs te besturen met 1 zender en meerdere ontvangers.
Het signaal voor een regelaar is niet zo moeilijk en is ook nog wel te besturen met een arduino (al meermaals gedaan) dus mogelijk kan je met een esp(arduino based met wifi) je locs besturen vanaf je telefoon met een app (ja dat kan ook).

Maar het ligt er dus een beetje aan hoe de locs opgebouwd zijn wat de handigste oplossing is kwa aansturing.
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 26 feb 2021, 14:28

Mijn locs zijn vanuit niets opgebouwd zeg maar.
Ze hebben allemaal 2 of meerdere tt motortjes.
Een accupakket van 2de hands laptop cellen, ja ik heb ze uitvoerig getest(106kwh powerwall 8-) )
2s bms en een tulip stekkertje voor het laden.

Ze werken goed op 7,2v met de 2.4ghz zender ontvanger voor een model auto'tje.
De bijgeleverde esc kan dacht ik 15A hebben, 4 tt motortjes achterelkaar gebruikt nog geen 2a.

Dit is een beetje de informatie die ik op het moment geven kan/weet.

Ja de techie techie van vandaag de dag is even heel wat anders na mijn laatste programeer kunsten met gw q of c basic in 1985 met robotica.

Ik brand van nieuwschierigheid.
Alvast bedankt, mvg Igor
Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, dit kan leuk gaan worden

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 26 feb 2021, 23:40

Ja de technieken zijn allemaal wel iets veranderd. 1985 is ook wel ruim voor mijn tijd :) .
Ik heb even gespiekt en de modules die ik bedoelde waren de Esp8266 NodeMCU. Deze zijn ook als simpele arduino te gebruiken en kan je aansturen via wifi met een app of andere Esp8266. Op die manier zijn ze blijkbaar ook door te linken met elkaar (waardoor je mogelijk er 1 als zender kan gebruiken en meerdere als ontvanger), maar met de kosten van die modules in China (+- 7-8 euro voor 2 stuks) kan je ook voor elke loc een aparte Esp gebruiken voor zenden en een losse voor het ontvangen. Koppel een schuif- of draaipotmeter eraan en je hebt je aansturing (in een rc zender is de stick ook gekoppeld aan een potmeter). Er moet natuurlijk wel het een en ander geprogrammeerd worden en een 5v converter ertussen voor de voeding naar de esp kan geen kwaad las ik net ivm warmteontwikkeling (logic voltage is 3.3v dus heel misschien geeft dat nog wel een probleem met de signaalsterkte voor de regelaar).
Voor zover ik nu weet zou dat moeten kunnen werken maar ik zal het nog even aan m'n broer vragen want die heeft er nog weleens wat mee gedaan bij projecten. Mogelijk heeft ie er toevallig nog 2 liggen en kan ik wel een testje draaien (heb toch genoeg rc spul op voorraad).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 27 feb 2021, 07:04

Als je op die manier je trein wilt besturen is wat kennis van een Arduino onontbeerlijk. Heel moeilijk is het niet, tenzij je vreselijk ingewikkelde systemen in elkaar wilt vlechten. Opdelen in hapklare brokken is een beproefde techniek. Tenslotte kun je zelf maar met een trein tegelijk rijden. Anderen of een automaat rijden misschien gelijktijdig met andere treinen om meer beweging op je baan te hebben, als die dat toelaat tenminste. Het is allemaal maatwerk dat je zelf moet begrijpen, anders loopt het snel in het honderd. Klein en eenvoudig beginnen, dan groeit het vanzelf groter. Een trein is een simpel ding vergeleken met een model helikopter en er zijn kinderen die zoiets in de lucht houden.
Succes er mee.
DesignSparkM 5.0, Blender 2.83.0
Cura 4.8, Pronterface 1.6.0
Artillery Sidewinder X-1 v5 (0,4 mm nozzle)
Artillery Genius (0,2 mm nozzle)

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 27 feb 2021, 11:17

Ik denk dat je toch wat meer zou moeten vertellen nog want het gaat strakjes ook om de kosten,
Je had het over frsky of flysky en Koen komt met Arduino en daar zou je dan weer behoorlijk goedkoop mee weg kunnen komen.
Arduino software is best te doen, ik ben wat dat betreft een simpele ziel maar kom behoorlijk ver met Arduino,
Aan die andere kant je had nogmaals had je het over frsky of flysky voordeel kan zijn dat is minder knutselen bedrijfszekerder maar na de ontvanger kun je ook wel weer knutselen.
Ebay, Bangood enz…. daar valt veel vandaan te halen natuurlijk.
En huuu kinderachtig? :? ik dacht het niet, je moet eens weten waar ik nog graag mee knutselt! ;)

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 27 feb 2021, 11:52

Interessant maar wat heeft het met 3D printen en printers te maken ?
En ja je kan dingen voor je treinbaan printen maar daar gaat dit niet over.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 27 feb 2021, 11:58

Dat het een off-topic onderwerp is maar dat er wel gelijk gestemde zielen op dit forum voor dit onderwerp zijn misschien :lol:
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

René
Contacteer:

Bericht door René » 27 feb 2021, 12:16

En dat het in de juist daarvoor bestemde offtopic groep geplaatst is.
Waar 'alles' mag als het maar niet over 3d printen gaat.
Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Testing yourself will make you much wiser
Let's create something awesome
René

Plaats reactie