Anet A6 flashen met Marlin 1.1.9

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Robbel2005
Contacteer:

Re: Anet A6 flashen met Marlin 1.1.9

Bericht door Robbel2005 » 29 feb 2020, 15:43

Anagel schreef:
29 feb 2020, 13:44
dat wellicht mijn moederbordje defect is geraakt... In dat laatste geval is het wellicht handig om nog een poging te wagen met een nieuw bord, maar dat gelijk eens kijken welke upgrade daarin handig is. Wie heeft tips?
Skr v1.3 (15 euro zonder steppers) of de nieuwer skr v1.4. 32 bit bordje voor een prijsje!
Je kan dan ineens voor tmc 2208 of tmc 2209 stille steppers gaan, waarvan je via Uart de stroom kan instellen in je menu ipv met een schroevedraaiertje aan de stepper.
Hou er wel rekening mee dat dit geen plug en play is! De endstopconnectors moeten anders worden aangesloten, eventueel moet de wiring naar de steppermotors omgekeerd worden.
De Anet display moet je via een adapter of wijziging van aansluiting in orde maken, ofwel neem je ineens een 12864 display (7 a 8 euro) waar je trouwens je sd kaart opzij kan inpluggen om te printen Je zal de firmware moeten compileren voor je systeem.
https://www.aliexpress.com/item/3298008 ... hweb201603_
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 2.0.1/Tatara frame/3DV6/SKR V1.3/tmc2208/Bltouch
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Anagel
Contacteer:

Bericht door Anagel » 29 feb 2020, 16:59

Robbel2005 schreef:
29 feb 2020, 15:43
Anagel schreef:
29 feb 2020, 13:44
dat wellicht mijn moederbordje defect is geraakt... In dat laatste geval is het wellicht handig om nog een poging te wagen met een nieuw bord, maar dat gelijk eens kijken welke upgrade daarin handig is. Wie heeft tips?
Skr v1.3 (15 euro zonder steppers) of de nieuwer skr v1.4. 32 bit bordje voor een prijsje!
Je kan dan ineens voor tmc 2208 of tmc 2209 stille steppers gaan, waarvan je via Uart de stroom kan instellen in je menu ipv met een schroevedraaiertje aan de stepper.
Hou er wel rekening mee dat dit geen plug en play is! De endstopconnectors moeten anders worden aangesloten, eventueel moet de wiring naar de steppermotors omgekeerd worden.
De Anet display moet je via een adapter of wijziging van aansluiting in orde maken, ofwel neem je ineens een 12864 display (7 a 8 euro) waar je trouwens je sd kaart opzij kan inpluggen om te printen Je zal de firmware moeten compileren voor je systeem.
https://www.aliexpress.com/item/3298008 ... hweb201603_
Dat ziet er erg volledig uit, voor een erg schappelijk bedrag. Nu ben ik niet de expert op het gebied van de instellingen van een 3D printer.... Is het met beperkte kennis een beetje te doen om dit goed in te stellen? Daarbij zie ik op Ali verschillende bestelvarianten, beetje bomen en bos voor mij... Heb jij ervaring met dit bordje op een Anet A6?

Nog even verder kijkend, dan ziet deze er ook wel volledig uit, mbt wifi, BLtouch voeding en dat soort dingen. https://nl.aliexpress.com/item/40004800 ... hweb201603_

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 29 feb 2020, 19:11

Ja, ik heb de skr v1.3 in gebruik sinds begin januari, met tmc 2208 in uart mode op mijn Anet A6 Tatara frame.
Zoals gezegd, het is wel beetje uitzoeken, maar met configfiles voor skr voor Anet A6 geraak je al heel eind.
Hangt er natuurlijk vanaf welke steppers je zal plaatsen, Met 5x drv 8825 kom je al voor bordje en drivers met 20 euro toe. Met tmc 2208 ongeveer 28 euro.
En je display voor ongeveer 7 euro.
Ik laat voor zover mogelijk altijd opsturen onder de 21 euro verzending inclusief, dan hoef je nooit douaneimport kosten te betalen.
Eventueel in verschillende bestellingen. Bigtreetech levert normaal uit China op een goede 14 dagen. Kan natuurlijk met Coronavirus nu wat langer zijn....
Afbeelding
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 2.0.1/Tatara frame/3DV6/SKR V1.3/tmc2208/Bltouch
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 29 feb 2020, 19:21

Eigenlijk zouden we dit moeten voorzetten onder ander topic :
SKR V1.3 OP ANET A6 MET MARLIN 2.0.

Het topic is over Anet A6 standard mainbord flashen met Marlin 1.1.9
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

gemini96
Contacteer:

Bericht door gemini96 » 25 mar 2020, 16:40

Robbel2005 schreef:
10 sep 2018, 20:03
Een Anet moederbord flashen met Marlin firmware.

De Marlin documentatie geeft goede instructies voor het flashen, maar de instructies zijn niet specifiek bedoeld voor het Anet moederbord met zijn eigenaardigheden. Ook verondersteld men dat je met Arduino kan werken wat niet voor iedereen zo is.
Daarom deze gids om toch iedereen het bord te kunnen laten flashen , zowel met als zonder aan de bootloader te wijzigen.
Alle gebruikte software en files heb ik op Yandex-disk in een map “Marlin" gezet zodat men niet op verschillende plaatsen moet zoeken.
https://yadi.sk/d/N1vy6RXlz5GfXg
Ook kan u dit document daar als Word document downloaden, met enkele afbeeldingen inclusief.
Ook de originele websites worden meegegeven waar u eventueel zelf de laatste versies kan downloaden.

1)Download de software.
Ofwel op de yandex link hierboven
A) Arduino IDE versie 1.8.5 die ik heb gebruikt ofwel op https://www.arduino.cc/en/Main/Software eventueel een latere versie.
B) Marlin. Huidige versie 1.1.9 weer op de yandex link ofwel op Github
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin
C) Anet hardware file with optiboot.zip weer van de yandex link.
D) Configuration.h en configuration_adv.h files. Ik heb een set voor Marlin zonder en één voor Marlin met Autolevel door gebruik van een inductive npn probe. (LJ12A3-4-Z/BX)

2)Installeer de Arduino IDE.
Kijk goed waar deze twee mappen worden geinstalleerd:
Een map voor de code (Mijn documenten/Arduino) en een voor de board files: maak nog een map aan in Mijn documenten/Arduino en geef deze de naam “hardware" .

3)Pak het zipbestand Marlin uit.
Kopieer daarvan de Marlin map naar de map Mijn documenten/Arduino. Hernoem de map naar Marlin 1.1.9. Zo kan u overzicht houden bij latere updates van Marlin.
Ga met verkenner in de map Marlin en zoek de bestanden Configuration.h en Configuration_adv.h . Hernoem deze naar bv Configuration.origineel en Configuration_adv.origineel. (of delete ze beide)
Kopieer de gedownloade Configuration.h en Configuration_adv.h files naar dezelfde locatie.

4) Voeg de Anet bord files toe aan de Arduino IDE. Dit is noodzakelijk omdat het Anet bord de ATMega1284p gebruikt. (Helft flash geheugen maar dubbel ram van een 2560)
Pak de Anet hardware file met Optiboot.zip file uit. Kopieer de Anet map daarvan naar de Mijn documenten/Arduino/hardware – map.

5) IDE instellen en compileren.
A) Open met de snelkoppeling de Arduino IDE.
Ga naar Bestand openen (Het zou moeten openen in mijn documenten/Arduino
Blader naar Marlin 1.1.9/Marlin/Marlin.ino.
Dit is het project of “sketch” bestand van Marlin.
Ieder project wordt geopend in een nieuw TAB venster. Je kan in dat tab venster gaan kijken in de Configuraton.h file, om zeker te zijn dat de versie is die geopend staat die je gekopieerd hebt.
Indien gewenst kan je in de lijn #define CUSTOM_MACHINE_NAME de naam van de printer wijzigen in bv "Anet A6 “ of wat je maar wil.

B) Ga naar Tools – board en indien je zoals in het begin beschreven de Anet bord files op je goede plaats gezet hebt in Arduino, zal je ANET V1.0 zien.Selecteer deze.

(INDIEN JE DE OPTIBOOT LOADER WIL INSTALLEREN DAN NEEM JE
“Anet V1.0 Optiboot “ maar dan ga je eerst naar punt 7: optiboot loader installeren, omdat je de bootloader anders terug zou kunnen overschrijven.)

Dus: nu installeren we Marlin maar we laten de originele bootloader intact.

C) Als je de Anet A6 wil flashen, met de “Full graphics display” van Anet heb je de U8glib library nodig.
Ga naar sketch – include libraries – manage libraries en zoek naar U8glib. Klik op U8glib als je deze ziet staan en installeer. Laat de install even lopen.
Ga naar Sketch – include libraries en klik op U8glib om deze bij te voegen.
Indien dit ok is, zal je bovenaan de Marlin .ico tab #include <U8glib.h> zien verschijnen.

D) Ga naar sketch – verify/compile en het compileren zal starten.
Als alles ok is, dan zal je na enkele minuten een melding krijgen.
Indien het niet ok is, of bv het bestand te groot is voor het Anet moederbord flashgeheugen, zal je daarvan een melding krijgen. (Dan kan je voor de optiboot loader gaan – zie verder - of minder opties gebruiken, in te stellen in Configuration.h)

6) FLASHEN . Verbind met de usb kabel de pc en het controller bord. Meestal worden de usb drivers vanzelf geinstalleerd, indien niet is soms een reboot nodig van de pc.
Ga naar tools – port en kies de seriele com poort die gebruikt wordt voor de verbinding met de pc. Kijk eventueel hiervoor in configuratiescherm – apparaatbeheer poorten – com en lpt om te kijken op welke poort de verbinding staat.
In het geval van dit voorbeeld “com4"
Ga naar Sketch – Upload en de upload zal starten.
Eerst lijkt het of er niets gebeurd, maar na enkele minuten zou het klaar moeten zijn, dan reboot je printer uit zichzelf en op het display zal Marlin version 1.1.9 komen te staan.

Ikzelf heb hier niets uitgevonden! Marlin is het werk van een ganse community en de instructies zijn vertaald, en hier en daar wat aangepast, van Mark Everett, die dit op volgende facebook groep gepost heeft in de afdeling bestanden. (uiteraard volledig in het Engels): Anet A6 3D printer (RepRap Prusa i3)
De waardes van de configuratiefiles heb ik ook van daar , heb ze overgezet in de configuratiefiles die werken in Marlin 1.1.9 want de geposte zijn van oudere Marlin versies.
Het flashen doet u op eigen ricio! Indien er iets fout zou lopen, is het mogelijk dat uw bord niet meer bruikbaar is. Dit is wel te herstellen door de juiste bootloader te flashen en dan de juiste Marlinversie, maar in het slechtste geval zal u daar hulp voor nodig hebben als u er zelf niet uitkomt!

7) DE OPTIBOOTLOADER INSTALLEREN.

Om de bootloader te flashen heeft u een usbasp programmer nodig. Kostprijs 1.43 euro verzending 29 cent.
https://nl.aliexpress.com/item/10-Pin-t ... 4c4dBfvlaA

(Het kan ook zonder, maar dan heeft u een arduino nodig geprogrammeerrd als isp.
Hiervan ben ik zelf niet op de hoogte, ik vermeld het maar om volledig te zijn.)

Er moet ook nog een driver voor windows voor deze programmer geinstalleerd worden.
Deze driver kan je installeren door weer op de Yandex link te zoeken naar zadig 2.3.exe.
Download dit bestand en met hulp van dit programmaatje kan je de usbasp driver makkelijk installeren. Je vindt het bestand en meer uitleg hierover ook op https://zadig.akeo.ie/

We gaan nu de bootloader flashen.
Hiervoor sluiten we de usbasp programmer aan met het bijgevoegd verloopstukje naar de 6 polige stekker. U sluit hem als volgt aan op het Anet moederbord:

De benaming van de pinnen vind u terug op de stekker.

a)Open het Arduino IDE programma.
b)Kies het juiste bord in Tools – boards -------Anet V1.0 Optiboot
c)Klik op tools - programmer en kies USBasp
d)klik tools -- burn bootloader
e)Wanneer het in orde is, zal het bord resetten, en de lcd zal blanco zijn.
De firmware moet immers nu nog geinstalleerd worden.
De programmer kan nu weer verwijderd worden van het bord.

Voordeel van de optiboot loader is dat het 1.5k aan flashgeheugen vrijmaakt.
Dit kan men gebruiken om bv autolevel te installeren, samen met de sd card ondersteuning en het full lcd screen.

Je kan nu de handleiding van punt 5B verder volgen, kies nu wel Anet V1.0 Optiboot.
De firmware flash je verder met de usb kabel, niet met de programmer.
HELP! Ik ben totaal geen programmeur maar ik krijg een foutmelding als in arduino als ik dit probeer te compilen....
in de endstop_interups.h krijg ik op regel 161 de volgende fout: non-constant condition for static assertion

ikben hier dusdanig slecht in dat ik door de bomen het bos niet meer zie....

als iemand mij zou kunnen helpen: HEEEEEL graag

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 25 mar 2020, 16:54

gemini96 schreef:
25 mar 2020, 16:40

HELP! Ik ben totaal geen programmeur maar ik krijg een foutmelding als in arduino als ik dit probeer te compilen....
in de endstop_interups.h krijg ik op regel 161 de volgende fout: non-constant condition for static assertion
ik ben hier dusdanig slecht in dat ik door de bomen het bos niet meer zie....
Heb je de nieuwste Arduino versie gebruikt?
Zo ja probeer dan eens met versie 1.8.5.
Helaas kan ik bij de originele tekst niets meer editen.
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 25 mar 2020, 22:41

@gemini96,

Welkom op het forum.
Hoe ben je op 3D printen gekomen en wat print je zo al ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Kees de k
Contacteer:

Bericht door Kees de k » 05 apr 2020, 18:00

Ik heb ook een Anet A6 met Bigtreetech SKR V1.2 met firmware 2.0.3.
Dit bordje kan je helemaal niet flashen met Marlin.
Marlin 1.1.9 is niet geschikt en aangepast voor de 32 bit bordjes.
Ook al krijg je het er toch op het werkt niet.
Bovendien is er Marlin firmware van af 2.0 voor de SKR V1.3 en andere 32 bitters.
En om die te flashen daar heb je Visual Studio code voor nodig (https://marlinfw.org/docs/basics/install.html).
Het is best wel een zware overgang maar eenmaal gewent valt het wel mee.
Bij mij werkt de firmware wel alleen het afstellen van het print bed gaat bij mij niet goed.
Ik gooi de boel nog al eens door elkaar.
Heel handig de eind stops activeer je met M120 dan lopen ze daar ten minste niet door heen.
Deze staan standaard niet aan dus scheelt nog al wat schade.

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 05 apr 2020, 18:52

Dit topic ging oorspronkelijk over het flashen van een stock Anet bord met Marlin 1.1.9
Helaas is het ontspoord door af te wijken nr skr bordjes.
Daarom vroeg ik al(zie vorige post in dit topic) om de discussie over skr bordjes in een nieuw topic voort te zetten....

Verstuurd vanaf mijn MIX 2 met Tapatalk

We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

wobr
Contacteer:

Bericht door wobr » 08 apr 2020, 14:48

Sorry voor het omhoog halen van een antiek topic... Ik moest deze regel uit de configuration.h halen om te kunnen compilen zonder foutmeldingen. Voor origineel Anet A6 mainboard

#define ENDSTOP_INTERRUPTS_FEATURE in the Configuration.h

zou dat een issue geven? Heb (nog) geen auto bedleveling

gevonden op: https://reprap.org/forum/read.php?415,864152

Plaats reactie