Octoprint

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Relicaddict
Contacteer:

Octoprint

Bericht door Relicaddict » 04 mei 2018, 22:22

Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en aan het rommelen geweest.
Mijn raspberry pi 3b vertoonde al langer haperingen in mijn films met kodi als mediaplayer en ik zag dat de nieuwe versie pi 3b+ al ff uitwas en beschikbaar.
Goede reden deze aan te schaffen en de oude nieuw leven in te blazen als octoprint servertje.
Was eigenlijk super simpel en draait zover ik kan zien prima.
Enigste was ff kijken wat goed draaide als printerprofiel voor de ctc i3 b en eigenlijk wat werkte was de original prusa welke connectie wou maken en waar de besturing van werkte.
Is nog ff kijken wat het resultaat wordt, gaat en stuk langzamer dan via SD.
De eerste laag was knudde welliswaar maar er moet nog het eea ingesteld worden.
Voor de print maakt het niet zo heel erg veel uit gezien het een bodemplaat is voor de AM8 die uit het zicht zit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr, Ton.

3Dwim
Contacteer:

Re: Octoprint

Bericht door 3Dwim » 05 mei 2018, 09:49

Mooi !
Wij zitten er ook aan te denken.
Kan je een soort stappenplan/samenvatting maken ?
Wat heb je minimaal nodig, wat is leuk om er bij te hebben ? Moet je firmware flashen ? werkt het met een touchsensor (bed levelen)
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 05 mei 2018, 22:02

Hoi Wim,

Stelt op de raspberry niet veel voor.
Sd kaartje een Image op kopiëren, en de file octonetwork.ini editen en netwerkgegevens invullen als je wifi wilt gebruiken.
Netwerknaam en wachtwoord, hoe te doen staat in die ini file zelf, met netwerkkabel niet nodig dan kan het sd kaartje direct in de raspberry.
Ik had een oud Logitech webcam die werkte direct, niets nodig verder.
Erna ff uitvogelen welk ip adres octoprint gebruikt, te zien in je router eventueel of in nieuwere windows onder netwerk waar hij ook verschijnt.
Zodra je hem in netwerk aanklikt of zijn ip adres in je browser intyp kom je in een simpele setup met enkele standaard vragen en dat is het.
Uiteraard ff verbinden met usb met je printer.

Enigste probleem wat ik heb is dat stil files direct uploaden en laten slice door octoprint slecht werkt.
Eerst een code file maken en dan uploaden werkt als een speer.

Kind kan de was doen ipc, kosten voor mij waren raspberry 35 euro, usb lader action 4.5Ma 5 euro en een sd micro sd kaartje 16Gb wish voor 5 euro.
Meer was het niet.

Gr, Ton
Gr, Ton.

raymond1
Contacteer:

Bericht door raymond1 » 05 mei 2018, 22:37

Is er een rede waarom jullie octoprint gebruiken en niet astroprint met cloud dienst.
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid astroprint slice in astroprint en print in astroprint doe eigenlijk bijna alles via de Android app op.mijn gsm.
Wat is de meerwaarde van octoprint?

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 05 mei 2018, 23:02

Kan ipc ook met octoprint alleen de clouddienst weer ik niet in de zin van online opslag ergens.
Als je bedoelt dat het ding zelf opslag heeft en iCloud noemt kan het wel.
Maar goed wat is de meerwaarde daarvan?
Wel is het zo dat je wereldwijd je print in de gaten kan houden maar de vraag of dat nuttig is betwijfel ik, wel handig om ff je print te bekijken als je om boodschappen bent eng wil checken of je huis. niet afbrand tussentijds.

Waarom OctoPrint?, omdat het het eerste wat google me vertelde wat goed werkte en de positieve recensies.
Astro print nog nooit van gehoord.
Gr, Ton.

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 06 mei 2018, 10:03

Ik maak sinds een tijdje ook gebruik van octoprint. Voornamelijk omdat ik dan via de aangesloten camera, de printer in de gaten kan houden en omdat ik het handig vind om via het netwerk een file te kunnen uploaden naar de printer. (geen heen en weer gekopieer en gesleep meer met sd-kaartjes)

Maar een groot nadeel van octoprint vind ik dan weer dat het lcd-scherm op de printer zelf niets aangeeft over de status van de print enzo. Ook is de anet alleen nog via octoprint te bedienen. Dat is misschien handig als je op je raspberry pi een beeldscherm aansluit, maar aangezien de mijne headless draait en ik octoprint dus op mn pc (een verdieping lager) via het netwerk bedien, is dat wel eens behoorlijk lastig. Vooral als je bij de printer staat en je ziet dat er niets niet goed staat.
Groet,
Theo

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 06 mei 2018, 13:01

Als ik via octoprint print kan ik mijn machine wel bedienen via zijn lcd.
Kan te maken hebben met het soort moederbord of dat gaat of niet. Copy gt2560 bord
Aanpas op lcd, past hij het ook aan op mijn pc en omgekeerd natuurlijk ook.

Nadeel bij mij en begreep bij de meesten dat het slicen via octoprint was ronduit slecht is, en met name de retraction die veel te hoog wordt gezet en ook niet is bij te stellen via octoprint als hij bezig is hoewel de optie ervoor wel aanwezig is via een knop op het scherm onder control.

Ander groot minpunt is het onlogische neerzetten van het object wat nog kant of wal raakt.
Hierbij krihg je onnodige supports en brims welke soms nergens op slaan.

Na wat spitten blijkt ook dat de cura engine in octoprint iets van versie 14 is en toch wel redelijk verouderd ondanks dat hij na installatie op het kaartje toch gaat updaten.????

Zover ik voor mezelf nu kan zeggen is het enige voordeel ervan nu dat je van de pc ergens in je netwerk kan uploaden en je je print en printer kan monitoren, wel dan niet met camera.

Van de week ga ik eens kijken wat Repetier doet https://www.repetier.com/repetier-server-download/
Of het Astroprint wat Raymon noemde.

Gr Ton
Gr, Ton.

zero
Contacteer:

Bericht door zero » 08 jun 2018, 22:52

Heb je al verder gekeken met Repetier ?

Heb Octoprint nog niet aan de praat gekregen op m.n rasperry ( shame on me...) Wireless werkt gewoon niet. Morgen komt m'n camera en dan maar eens proberen met ethernet.

Groet

Z.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 09 jun 2018, 11:49

Repetier wel mee bezig geweest maar is niet voor mij. (voor nu)

Netwerk via octoprint is simpel, enigste is het netwerkbestandje aan passen met wordpad ofzo.
Daarna via de computer naar je raspberry surfen en alles start op.

Ik loop echter wel tegen een groot probleem aan, en dat is als mijn pc in slaapmode gaat dat mijn print dan mislukt.
Op de eoa manier gaat er een signaaltje naar het octoprint servertje, denk een stay alive signaaltje of iets in die lijn, waardoor de filament flow lager gaat.het moederbord te maken heeft.
Als ik de pc uit zijn slaap haalt en weer verbinding maakt met octoprint dan loopt hij weer goed verder.
Maar de tijd tussen slaap en terug aanmelden is net of de ratten aan mijn print hebben gevreten.
Kan te maken hebben met het type moederbordje (copy gt2560) maar dat is nog dikke duimenwerk omdat ik niets heb om wat anders te proberen nog.
Om die reden heb ik de boel nu losgekoppeld tot mijn andere machine af is, dan kan ik het op een anet 8 board testen of het met
Gr, Ton.

zero
Contacteer:

Bericht door zero » 10 jun 2018, 11:55

Als ik alles draaiende heb, zal ik even kijken wat ie bij mij doet.

Ik dacht eigenlijk dat je het bestand naar de Pi stuurde en je pc er verder weinig mee te maken heeft.

Maar ik zal het checken.

Plaats reactie