TFT firmware probleem

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Plaats reactie
CH62
Contacteer:

TFT firmware probleem

Bericht door CH62 » 09 nov 2020, 12:25

Het moederbord van mijn Artillery Sidewinder X1 was stuk, na een maand of 2 wachten kreeg ik een nieuwe uit China. Marlin firmware met succes op het nieuwe moederbord geïnstalleerd met Arduino (TFT kabeltje eerst losgemaakt zoals aanbevolen). Maar het installeren van de TFT firmware via SD kaart loopt fout! De machine doet niks meer. Wel draait de onderste ventilator nog: krijgt dus nog wel stroom. Weet er iemand waar dit aan zou kunnen liggen, of heb ik iets in de procedure fout gedaan/over het hoofd gezien? Dank bij voorbaat voor jullie hulp. Christian.

hardy
Contacteer:

Re: TFT firmware probleem

Bericht door hardy » 09 nov 2020, 13:18

Hallo Christian, Welkom op het forum hier (we hebben daar een apart voorstel topic voor, wordt zeer gewaardeerd hier ;) ).
Vertel eerst eens iets meer wat er precies aan de hand is geweest, waarom was het moederboard stuk en hoe weet je eigenlijk zo zeker dat de firmware er goed opzit, kon je voordat het display eraan gezet werd wel de machine bedienen met b.v. pronterface of octoprint?
en welke ventilator loopt nu nog, vermoedelijk die van de voeding, maar dat zegt niks over of de rest wel stroom krijgt, heb je ook een nieuw display gekregen? of het oude weer aangesloten.
We hebben gewoon wat meer info nodig om je eventueel verder te kunnen helpen.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

CH62
Contacteer:

Bericht door CH62 » 12 nov 2020, 12:37

Beste, dank om te reageren. Waarom het moederbord stuk ging weet ik niet. De temperatuur van hotend en bed stonden bij opstarten meteen op 164° en -15°! Bij Artillery zeiden ze dat het probleem bij het moederbord lag. Na het verwisselen van het moederbord én opnieuw laden van de firmware werkte het TFT scherm wél (niet vervangen). Dus ga ik ervan uit dat de firmware er goed op staat, slechts na updaten van de TFT firmware bleef alles zwart op het scherm, enkel de ventilator onderaan in behuizing draait nog. Ik gebruik geen pronterface noch octoprint. Om de firmware te installeren hang ik de printer via usb aan mijn iMac. Ik ben best handig op tal van vlakken, maar van elektriciteit en elektronica heb ik geen kaas gegeten...
Dank bij voorbaat, Christian

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 12 nov 2020, 13:35

waarom moest je de firmware van het display upgraden, en dat doe je dan toch gewoon met een stick/SD kaartje op het display zelf?
Zoveel ik kon zien zit er een MKS Gen-l board in die kun je gewoon met arduino flashen, het display is ook van MKS, maar moet je flashen met een stick of SD kaart met daarop de files:
MKS_font
MKS_pic
MKStft28.bin
en eventueel, wanneer je ook het wifimodule gebruikt MKSWifi.bin
Dat flashen gaat dan automatisch printer aanzet met de stick of SD kaart erin, deze moet wel eerst geformateert zijn voor je de files erop zet.
De files kun je ook hier vinden.
https://github.com/artillery3d/sidewind ... t-firmware
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

CH62
Contacteer:

Bericht door CH62 » 13 nov 2020, 14:37

Beste Hardy,
wat je voorstelt heb ik ook allemaal keurig gedaan... TFT firmware die ik wou installeren bood extra opties. Ik probeer het dit weekend opnieuw (met andere SD-kaart?)
Dankjewel, Christian

CH62
Contacteer:

Bericht door CH62 » 14 nov 2020, 14:41

Beste Hardy, mijn 2 verschillende SD kaarten klaren de klus blijkbaar niet... De firmware dan eens op een USB stick gezet, en na 10 seconden is het TFT scherm opnieuw leesbaar! Ik wacht nu nog met alles te testen, want de stress zit mij momenteel hoog: als je écht niets weet van elektronica (en er kan zoveel mislopen) weet je nooit of het aan jou ligt, aan de hardware of aan de software. Nogmaals dank voor jouw hulp. Christian

Plaats reactie