snelheid veranderen bij bepaalde laaghoogte in Cura

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Plaats reactie
Rudjah
Contacteer:

snelheid veranderen bij bepaalde laaghoogte in Cura

Bericht door Rudjah » 05 jan 2020, 18:21

Hallo allemaal , heb wat op internet gezocht en hier in zoekfunctie , mss niet de juiste benaming gebruikt bij het zoeken ;)

vraagje , is het mogelijk bij Cura of andere slice programma dat je bijvoorbeeld aan een bepaalde snelheid kan printen en wanneer je bijvoorbeeld meer gedetailleerd moeten printen , of schroefdraad dat je bij bepaalde laaghoogtes langzaam kunt overgaan naar andere snelheid ! zodat het 1 gedeelte wat grover mag geprint worden ( tijdsbesparing ) en ander gedeelte meer preciezer kan geprint worden ?

Ik heb geen antwoord gevonden , maar mss hebben jullie deze wel ;)

groetjes
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Rob52
Contacteer:

Re: snelheid veranderen bij bepaalde laaghoogte in Cura

Bericht door Rob52 » 05 jan 2020, 19:05

Er zijn sowieso al 2 manieren die je kunt gebruiken in Cura om dit te bereiken. Eentje waar je het zelf per laaghoogte ingeeft. En eentje waarbij Cura het zelf berekent, adaptieve lagen. Let er wel op dat wanneer je met -> Extensies -> Nabewerken -> G-code wijzigen codes tussenvoegt die er de volgende keer dat je Cura met een ander object opent er nog steeds instaan. Verwijder ze dus voordat je Cura afsluit. Als je er niet aan denkt dan kun je bij een volgende print voor een vervelende verrassing komen te staan met onbedoelde effecten.

De zelf in te voegen methode. Voordeel hiervan is dat je ook de snelheid per laag kunt aanpassen. Je kunt meerdere van die codes achter elkaar invoegen met verschillende laaghoogtes. In het plaatje staat toevallig hoogte in mm aangegeven, maar daar kun je ook kiezen voor een expliciet laagnummer. Is nog een experimentele toevoeging.
Afbeelding

De automatische berekening d.m.v. adaptieve lagen. Als dit niet zichtbaar is dan moet je dit eerst in -> Instellingen -> Zichtbaarheid Instellingen Configureren zichtbaar maken. Het gaat hier nog wel om een experimentele functie.
Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Rudjah
Contacteer:

Bericht door Rudjah » 06 jan 2020, 13:59

Hey Rob ,

Dank je voor je reactie.
Ik heb gisteren avond geprobeerd wat betreft de G code aanpassing ...
Heb verschillende ingegeven, wat betreft snelheid verandering op bepaalde hoogtes. 100% , 30%enz.
Eerste gedeelte moet bijv trager gebeuren 40mm/sec tot laaghoogte 127 dan mag het 100% gaan dus iets van een 65mm /sec maar op laaghoogte 247 moet het dan weer trager gaan omwille van printen schroefdraad....

Als ik slice zonder die codes of met codes er is geen verschil in tijd?
Moet ik echt opslaan eerst nemen of doe ik iets verkeerd. Want inderdaad de codes blijven staan.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Rudjah op 06 jan 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jan 2020, 14:21

Ik zou het zo niet durven zeggen. Maar wanneer je 2 snelheden na elkaar kiest (op verschillende hoogte) die duidelijk een groot stuk uit elkaar liggen dan moet je dat toch tijdens het printen merken.

BTW, met die adaptieve methode kun je geen snelheid veranderen, maar door het verschil in laaghoogtes kan het wel een effectievere print worden.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jan 2020, 17:49

Zelf maar een testje gedaan. Maar ik zag ook geen verschil. Toen de G-code eens bekeken en daar is dus niets in veranderd. Dan is het ook niet vreemd dat je er niets van merkt. Ik denk dat dit nog niet rijp is om te gebruiken. Experimenteel, maar nog niet werkend.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 07 jan 2020, 07:54

Dit lijkt wel een hele interessante optie om in de toekomst te kunnen gebruiken.
Oké voor mij nu nog een brug te ver maar over een jaartje ofzo. (als ik enigszins 3D kan tekenen)

Dit onderwerp brengt mij nu op een vraag voor wat betreft lagen.
Hoe kan ik zien of berekenen op welke laag iets begint of eindigt?
Is dat simpel de laaghoogte gedeeld door de hoogte van bijvoorbeeld een opening in het ontwerp of werkt dat toch net even anders?
Dus stel ik print lagen van 0.1 mm en in mijn ontwerp zit een boring op 40 mm vanaf het hotbed.
Kan ik dan simpelweg zeggen 40 / 0.1 = 400 (dus laag 400)?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 07 jan 2020, 09:12

In principe kun je er natuurlijk die berekening op loslaten. Maar staat bijvoorbeeld je eerste laag op 0,3 en de rest op 0,2 dan kan Cura dat positief of negatief afronden en kun je dus een foute berekening maken. Zou je adaptieve lagen gebruiken dan kun je het helamaal niet berekenen. Je kunt het gemakkelijk zichtbaar maken met Cura door de Voorbeeld optie en de schuifbalk rechts. Het menu moet je dan even wegklappen om de laagnummers te kunnen zien. Voorbeeld heb ik hier al eens gegeven.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rudjah
Contacteer:

Bericht door Rudjah » 07 jan 2020, 12:18

Rob52 schreef:
06 jan 2020, 17:49
Zelf maar een testje gedaan. Maar ik zag ook geen verschil. Toen de G-code eens bekeken en daar is dus niets in veranderd. Dan is het ook niet vreemd dat je er niets van merkt. Ik denk dat dit nog niet rijp is om te gebruiken. Experimenteel, maar nog niet werkend.

Hey Rob,
Het werkt wel hoor, heb ook een klein testje gedaan inventor klein proef modelletje getekend....

Zeskant 13 mm 6 hoog daarop een cilinder van 10 mm 8mm hoog daarop shroefdraad m10 en daarna terug klein cilindertje van 6mm 6mm hoog....

Heb voor zeskant gewoon gelaten 50mm/sec 100% voor cilinder 150%genomen... voor Schroef draad 80%genomen en laatste terug 100%
Er zit wat vertraging op ook al zeg ik met input 1 dat hij direct moet veranderen... er zitten wat lagen tussen....

Heb ik dan maar gcode aangemaakt na dit proefje voor een print van 7u30min....

Met 2 maal schroef draad op verschillende hoogtes input van 80%gegeven... op andere hoogtes gewoon 100 % en 150%...
Er zit daadwerkelijk verschil op snelheden...
MAAR..... ECHT veel winst maak je er niet mee... daar je bijvoorbeeld voor schroefdraad trager print en dan dit weer ophaalt door gedeeltelijk 150% te printen...

Het lukt maar de tijdsduur was ongeveer hetzelfde voor mij
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Rudjah
Contacteer:

Bericht door Rudjah » 07 jan 2020, 12:19

Rob52 schreef:
06 jan 2020, 17:49

Hey Rob,
Het werkt wel hoor, heb ook een klein testje gedaan inventor klein proef modelletje getekend....

Zeskant 13 mm 6 hoog daarop een cilinder van 10 mm 8mm hoog daarop shroefdraad m10 en daarna terug klein cilindertje van 6mm 6mm hoog....

Heb voor zeskant gewoon gelaten 50mm/sec 100% voor cilinder 150%genomen... voor Schroef draad 80%genomen en laatste terug 100%
Er zit wat vertraging op ook al zeg ik met input 1 dat hij direct moet veranderen... er zitten wat lagen tussen....

Heb ik dan maar gcode aangemaakt na dit proefje voor een print van 7u30min....

Met 2 maal schroef draad op verschillende hoogtes input van 80%gegeven... op andere hoogtes gewoon 100 % en 150%...
Er zit daadwerkelijk verschil op snelheden...
MAAR..... ECHT veel winst maak je er niet mee... daar je bijvoorbeeld voor schroefdraad trager print en dan dit weer ophaalt door gedeeltelijk 150% te printen...

Het lukt maar de tijdsduur was ongeveer hetzelfde voor mij
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 07 jan 2020, 12:23

Oke, dat geeft dan weer wat hoop. Was ik dus te ongeduldig. Ik dacht ook dat hij met instelling 1 direct zou versnellen of vertragen, maar kennelijk duurt dat dan dus toch nog even.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie