3D foto's (litophane)

Alles over 3D print webwinkels, websites, reviews etc.
hardy
Contacteer:

Re: 3D foto's (litophane)

Bericht door hardy » 17 jul 2020, 18:40

Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

Janosik
Contacteer:

Bericht door Janosik » 17 jul 2020, 23:12

Bedankt hardy. Net een cadeautje voor de buren gemaakt. ;) Afbeelding

Ik vind het ongelofelijk mooi, maar ik moet toch dringend iets gaan doen aan die horizontale banden.
Oké... genoeg GEZEURD; tijd voor actie nu ;).

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 18 jul 2020, 22:06

Ik heb dit eens geprobeerd en eigenlijk ben ik echt wel verwonderd wat zo'n 3D printer wel kan ....
Nu ben ik gestart met gewoon via de webpagina http://3dp.rocks/lithophane/ (thanks Janosik) een zwart/wit foto om te zetten om te printen. De stl heb ik via Cura, zonder settings te wijzigen, behalve dat de temperatuur van de nozzle op 202° staat en bed op 65°, omgezet naar gcode om af te drukken.
Nu moet ik hier ook bij vermelden dat ik met die temperaturen enkele aanvaardbare testprints gemaakt heb met PLA maar dat was met zwarte PLA maar nu print ik met de witte PLA die bij de printer zit als demo-materiaal.
Nu kan het zijn dat ik dus andere temperaturen moet gebruiken bij deze meegeleverde PLA (waarvan ik ook al gelezen heb dat deze niet zo'n goede kwaliteit is - ik heb geen idee of dat waar is of niet).

Op zich is de foto in de 3D print wel duidelijk herkenbaar maar ik krijg een hele hoop diepe krassen in de print.
Op de achterzijde (hier heb ik geen foto van) van de print had ik wel veel dunne lijntjes filament tussen de beide uiteinden van de gebogen vorm van de print. Als ik mij niet vergis noemt men dit stringing.
Nu weet ik niet of deze diepe krassen gelinkt kunnen worden aan die stringing
NB: het lukt mij niet om een afbeelding toe te voegen dus ik de het met maar met een url
https://tinyurl.com/y27e7v5e

Tips om dit te proberen op te lossen? Dan probeer ik morgen nog eens opnieuw (wel met een kleiner formaat want deze heeft 6 uur geprint en door een kleiner formaat te nemen hoop ik meerdere testen op 1 dag te kunnen maken)

mvg
Didier
3D-Beginner met Ender 5 Pro, Creality glasplaat en Micro Swiss All Metal Hotend

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 19 jul 2020, 09:17

Mhhh, ik heb zelf nog een beetje verder gezocht en volgende gevonden:
Daarnaast kan je ook de temperatuur van de printkop verlagen, het stringing-effect kan hier mogelijks worden door verminderd. Wanneer de temperatuur tijdens het printen stapsgewijs wordt verlaagd, zal het effect steeds kleiner worden. Let echter op dat je binnen de temperatuurtoleranties van het gebruikte filament blijft. Door met een lagere temperatuur te printen kan er ook ‘underextrusion’ ontstaan, dus dat er juist te weinig filament uit de printkop komt.
Maw ik veronderstel dat dit probleem dus "UnderExtrusion" is en dat dit komt doordat ik de temperatuur met 10° verlaagd heb.
Ik ga eens proberen met mijn temperatuur opnieuw op 212° te plaatsen en die "‘retraction’ instellingen" aan te passen.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 jul 2020, 10:35

DenDuze schreef:
19 jul 2020, 09:17
Ik ga eens proberen met mijn temperatuur opnieuw op 212° te plaatsen en die "‘retraction’ instellingen" aan te passen.
Vanwaar die rare tempwaarde (212)? gewoon 210 of 215 is toch voldoende, 1 tot 3 graden zul je geen verschil van merken, zelfs 5 graden nog niet. Ik zelf maak meestal sprongen van 10 graden wanneer ik met temperatuur bezig ga.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 19 jul 2020, 10:52

tsjaa, misschien maakt dat inderdaad geen verschil.
Ik ben een volledige leek ivm 3D printen en bij mijn eerste testen had ik problemen en door de temperatuur te verhogen was het beter.
Met de temperatuur op 212° (wat gewoon een test was) was het gewoon beter dus heb ik dat zo laten staan.
Ik heb inderdaad gelezen dat je best met stappen van 10° werkt om te experimenteren met de temperatuur.

Maar zou het probleem dat je ziet in de image (zie url) aan te temperatuur liggen of eerder aan andere instellingen?

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 jul 2020, 11:05

DenDuze schreef:
19 jul 2020, 10:52
Maar zou het probleem dat je ziet in de image (zie url) aan te temperatuur liggen of eerder aan andere instellingen?
Ik denk niet zozeer in de temperatuur, als je het plaatje goed analyseert dan zie je dat de lijnen dunner zijn, dus op dat moment(hoogte)wordt er minder materiaal geprint, of de hoogte van de nozzel is op dat moment iets hoger dan de vorige laag, waardoor het filament minder plat op de vorige laag gedrukt wordt, dit kan verschillende oorzaken hebben.
Met welke laaghoogte print je? het beste is om op 0.08 of 0.12mm te gaan zitten.
Groeten, Hardy

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 19 jul 2020, 15:40

Hey Hardy,

Ik weet niet op welke instellingen ik stond, zoals gezegd heb ik gewoon de standaard instellingen genomen van Cura en enkel de temperatuur aangepast.
Ondertussen heb ik iets anders geprobeerd.
Zwart/wit foto (contrast een beetje extra aangepast) icm de "CHEP4.6.x_0.12(Best)" profile.
Ik moet zeggen dat het resultaat, in mijn inziens, heel goed is maar toch nog steeds last van stringing waardoor ik die fijne lijntjes krijg in de print.
Afbeelding

Hier ook het achteraanzicht waar je duidelijk de stringing (als dat de juiste benaming is)

Afbeelding

Wat probeer ik het beste aan te passen om dit resultaat te verbeteren?

Janosik
Contacteer:

Bericht door Janosik » 19 jul 2020, 16:53

Ik ben zelf een 'absolute beginner', en ik weet dus niet zeker of die stringing veroorzaakt wordt door verkeerde print-temperatuur, maar....
Telkens ik een nieuw filament koop, print ik eerst en vooral een temperatuurtoren. Op de hoogtes buiten de ideale temperatuur wil ook wel eens zo'n stringing optreden, dus...

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 19 jul 2020, 19:03

DenDuze schreef:
19 jul 2020, 15:40
..... icm de "CHEP4.6.x_0.12(Best)" profile.
Waarom zou een instellingen file van een ander bij jouw printer moeten passen/werken ?
Volgens mij zegt hij zelf dat je zijn files moet aanpassen aan je eigen printer.
Dus heb je iets gewijzigd ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Plaats reactie