3D foto's (litophane)

Alles over 3D print webwinkels, websites, reviews etc.
DenDuze
Contacteer:

Re: 3D foto's (litophane)

Bericht door DenDuze » 19 jul 2020, 20:19

Eerste heb ik gewoon in Cura het standaard profiel gebruikt.
Daar had ik, na enkele testprints, de temperatuur van nozzle en bed iets verhoogd.
Met die instellingen heb ik toen enkele kleine stukjes geprint.
Nu met het proberen van deze lithophane merkte ik duidelijk dar er toch iets niet goed was (zoals gezegd kan dat ook liggen een ander filament dat ik gebruik).
Omdat ik niet direct weet waar te starten heb ik dan eens geprobeerd met deze profiles van Chep die ik eens gedownload had met het idee van je weet maar nooit.
Blijkbaar werkt deze profile redelijk goed voor mijn printer.
Niet perfect dus ik zal inderdaad nog zaken moeten wijzigen, nu blijft de vraag welke want zoals reeds vermeld heb ik nog geen ervaring met 3D printen en is het voor mij dus gissen (na zoeken op internet maar daar staan natuurlijk veel zaken op).
Ik heb momenteel nog niks gewijzigd aan de instellingen die in CHEp zijn 4.6.x_0.12 profile zitten
3D-Beginner met Ender 5 Pro, Creality glasplaat en Micro Swiss All Metal Hotend

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 jul 2020, 20:34

Je kunt ook nog eens hier naar kijken, hiermee heb ik mijn eerste lithophane gemaakt, ging direct goed.
https://www.youtube.com/watch?v=gtWTPszGGqY
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 20 jul 2020, 08:48

ok thanks, probeer ik vanavond eens te bekijken.

Ondertussen een ander onderdeel geprint.
Dit heb ik zelf gemaakt in Tinkercad (wat is dat een sterk programma met veel mogelijkheden en heel eenvoudig voor een leek in cad programma's)
NB: foto is niet van mijn print zelf want ik ben momenteel niet thuis maar de print is quasi perfect
Afbeelding

Ik weet dat dit een totaal ander ontwerp is dan die lithophane maar in dit stuk zie ik eigenlijk niks van problemen mbt stringing (is er misschien wel maar toch niet echt zichtbaar) - komt waarschijnlijk omdat er in dat stuk eigenlijk geen echte verplaatsing is over niet bedrukte ruimtes

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 27 aug 2020, 11:21

Na enkele andere soorten prints nog eens deze lithophanes geprobeerd.
Grotendeels van de print is eigenlijk wel goed (denk ik toch) maar in het bovenste stuk zie ik toch teveel lijntjes naar mijn goesting.

Wat kan eventueel de reden zijn van deze lijntjes?
Vooral als je ziet dat het onderste deel, dus waar het eigenlijke onderwerp van de foto staat, hier weinig last van heeft.
Uiteraard heb je in dat onderste deel wel meer filament-dikte dan in het bovenste stuk (licht van kleur) maar het probleem lijkt toch meer op lijnen waar er geen/te weinig filament geprint wordt (of ben ik hier fout?)
Kan het ook zijn dat op deze lijnen de Z-as meer verhoogd dan op de andere lijnen? Wat zou daar dan de reden van kunnen zijn?
Voorkant
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding

Afbeelding

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 27 aug 2020, 12:33

Z-as meer verhoogd,
Bedoel je de snelheid? Het zal gegarandeerd een instelling zijn!
Je zou zeggen als je begint met een bepaalde snelheid dan eindig je daar ook het beste mee,
Om verschil/of anders te voorkomen.

Er bij gezegd vind hem toch niet slecht zo wat ik zie!

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 27 aug 2020, 13:22

Tot zover ik weet is de snelheid constant
Afbeelding

Ja, zoals vermeld is de lithophane niet echt slecht maar toch ... die lijntjes vallen uiteraard nog veel meer op als je een goede lichtbron achter de lithophane plaatst (wat ook de bedoeling is).
Ik heb enkel geen idee wat de reden zou zijn voor dit probleem (er zullen waarschijnlijk wel meerdere kandidaten zijn).
Daar dit een print was van > 15 uur wil ik niet gaan experimenteren maar toch meer doelgericht gaan zoeken en daarvoor reken ik op de hulp van de meer ervaren (eventueel met Lithophanes) 3D printer enthousiasten.

Nu ben ik voor lithophanes ooit gestart met een gedownload profile van Chep en heb ik daar enkele aanpassingen aan gemaakt gedurende test-prints.
Dit profiel staat op layer 0.1 (uiteraard ook een reden waarom dit zo'n lange print is) en ik dacht dat de layerhoogte toch grotendeels de qualiteit bepaald. Maar zie ik plots naast mijn opgeslagen profiel in Cura 4.6.1 "low quality" staan???

Afbeelding

Van waar komt dit? Ik heb het profiel opgeslagen als "LATEST_DD lithophane #2" dus wat bepaald die "low quality" die ernaast staat?
Of mag je dit gerust negeren en is dit iets wat niet klopt.

René
Contacteer:

Bericht door René » 27 aug 2020, 16:42

Leuk dit, dus ook maar eens geprobeerd.

Ik denk dat je het beste de print gewoon plat op het bed kan maken
en later middels verwarming van het object dit in een ronding te buigen.

Verder blijf ik het zeggen een goed gekalibreerde printer is een eerste vereiste voor een goede print.
Hier een voorbeeld van mijn print.

Geprint vlak op het bed,
Afbeelding

Met een lamp erachter,
Afbeelding

Super glad oppervlakte en weerspiegeling van de lamp,
Afbeelding

Eigenlijk spiegelglad, weerspiegeling van het raam,
Afbeelding

Kalibratie loont.
Laatst gewijzigd door René op 27 aug 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 27 aug 2020, 16:58

Fade height staat bij mij op 100. Denk dat daar je probleem in zit. Litho print ik altijd staand NOOIT liggend.

Afbeelding\

Als ik een litho print dan alleen in pla. De printsnelheid is zo'n 40. Zorg wel dat de litho iets gebogen print of dat ik er 'steuntjes' bij print.
Zorg ook dat een foto een goede resolutie heeft. Mijn ervaring is met https://lithophanemaker.com/ werkt het beste. De standaardinstellingen gebruik ik. Enige waar ik echt druk mee ben is de calibratie van het bed. Zorg er voor dat het bed echt recht is en dat de glasplaat schoon is

René
Contacteer:

Bericht door René » 27 aug 2020, 17:26

Maar ook in jouw print zie ik veel lijnen.
Afbeelding

Dat komt door het verticaal printen.
Als je het volgens mijn methode doet heb je bij een goed gekalibreerde printer die lijnen dus niet.
Het is maar wat je voorstaat natuurlijk.
Ender3P - En bezig met de bouw van een ????
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie

Let's create something awesome
René

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 27 aug 2020, 17:30

René schreef:
27 aug 2020, 16:42
Ik denk dat je het beste de print gewoon plat op het bed kan maken
Dat dacht ik eerst ook, maar dat is dus niet zo. Afgezien van het rond maken dan. Als je hem staande print krijg je veel meer detail in de diepte. Iets dat niet lukt met laaghoogtes wanneer je hem plat op het bed print.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie