Pa pallet printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Joeytjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:39
Contacteer:

Pa pallet printen

Bericht door Joeytjeh » 10 jul 2019, 15:45

Hallo, ik zou met mijn pallet printen pa (nylon) willen printen.
Heeft hier iemand advies qua tempraturen
Het object laat continu los of trekt krom en laat daardoor los van de verwarmde plaat(110graden)
Extruder staat op 265 graden :roll:

3Dwim
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door 3Dwim » 10 jul 2019, 17:54

Welkom op het forum.
ben je nieuw met 3D printen ?
Heb je ervaring met het delen van je kennis ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Joeytjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:39
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door Joeytjeh » 10 jul 2019, 18:17

Ben er al behoorlijk wat uren mee aan het hobbyen

Rob52
Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door Rob52 » 10 jul 2019, 18:57

Wat (ik inschat wat) Wim eigenlijk bedoelt is dat het wel handig is wanneer je eerst wat meer over jezelf, ervaringen met 3D-printen en je printertype enz. vertelt. Bijvoorbeeld in het voorsteltopic. Met die achtergrondinformatie geeft dat een betere inschatting hoe te antwoorden op je vraag. Dit i.p.v. van zomaar plompverloren met de deur in huis te vallen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door wim62 » 10 jul 2019, 19:01

Joeytjeh schreef:
10 jul 2019, 15:45
Hallo, ik zou met mijn pallet printen pa (nylon) willen printen.
:roll:
Vertel even wat voor printer je hebt ?
En wat je zelf al hebt gedaan ?

gr Wim
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

wim62
Moderator
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door wim62 » 10 jul 2019, 19:02

haha Rob52 was mij net voor .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Rob52
Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door Rob52 » 10 jul 2019, 19:04

Dan moet de boodschap toch wel duidelijk overkomen nu :evil:
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Joeytjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:39
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door Joeytjeh » 11 jul 2019, 09:16

Sorry heren.
Ik ben begonnen met de ultimaker 3
Hier heb al verschillende ontwerpen mee gemaakt met verschillende materialen
Pla petg abs
Ik wilde een stapje verder met het printen en heb een pallet printer gekocht, van pollen de Pam serie p
Ik ben begonnen met de basis materialen, pla, pla woodfill, pva en tpu en met succes een aantal ontwerpen gemaakt
Nu wil ik verder met een aantal materialen
Om te beginnen pa en daarna verder met pc en peek

Met pa heb ik de extruder op 255 graden
De verwarmd bed op 110 graden
De kamer geregeld tussen de 50/60 graden
Kapton tape heb ik gebruikt

Maar het laat continu los van het bed, ook de hechting van de lagen op elkaar is niet stevig

Hopende u een uitdagend advies 😅😄

Rob52
Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door Rob52 » 11 jul 2019, 09:57

Ik heb er toch eerst even op moeten googlen. Ook al omdat je PVA aangaf en dit dus een supportmateriaal is en geen printmateriaal. Toen kwam ik er ook achter dat je pellets bedoelt en geen pallets. Daar zit wel even een groot verschil in. (Pellets zijn korrels, granulaat, (basis)materiaal terwijl pallets houten grondplaten voor vervoerders zijn.) Ik ben verder niet bekend met de printer. Ziet er wel indrukwekkend uit en lijkt me ook wel een uitdaging.

Afbeelding

Waarschijnlijk ben je op dit forum de enige gebruiker van een dergelijke printer en zal het moeilijk worden daar een medegebruiker van te vinden.

Eerste waaraan ik zou denken zijn toch het hechtingsmateriaal in combinatie met de nozzle-/printtemperatuur en de hoogteafstelling van de nozzle tot het printbed. Hechtingsmateriaal geef je kaptontape op. Heb ik ook wel eens geprobeerd maar vind dat toch niet in alle gevallen even goed werken. De hechting van de eerste laag is natuurlijk cruciaal en ook de hoogte van de nozzle afstelling. Maar ik neem aan dat je daar onderhand wel op zult letten. Daarbij heb je ook nog eens een verwarmde kamer, iets waar het de meeste gebruikers sowieso al aan ontbreekt. Dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen. Ander dingetje waar ik dan aan denk is misschien vocht. PA/nylon is extreem gevoelig voor vocht (en UV) en mogelijk dat dit de problemen veroorzaakt. Dit is slechts een gok want ik heb er geen ervaring mee.

Je printtemperatuur lijkt me aan de lage kant. PA heeft (afhankelijk van het type) een smelttemperatuur van ca. 250 graden en wordt geadviseerd om op 260-280 (ook weer afhankelijk van het type) te printen. (printtemperaturen variëren per fabricaat maar te lage temperaturen geven altijd problemen) Verder wordt ook geadviseerd om PA voor gebruik 4 tot 8 uur bij 60 graden te drogen. Eigenlijk is het niet eens een advies, maar een must. Nu geldt dat voor rollen pa, maar ik neem aan dat dit niet anders is voor granulaat of pellets. Pellets hebben een nog groter oppervlakt dat vocht kan absorberen, dus zal het daar zeker voor gelden.

Voor de bedtemperatuur wordt 110 tot 130 graden geadviseerd. Mogelijk dat je ook die temperatuur nog iets moet opvoeren voor een betere hechting. Wat ik verder nog tegenkwam is het gebruik van de MAGIGOO PA HECHTINGSPEN voor een optimale hechting van PA. Of dit alleen maar een markting verhaal is of dat het echt werkt weet ik niet. Let op de waarschuwingen bij gebruik van dit materiaal. Ook wordt hier en daar het gebruik van gewone blauwe schilderstape als ideaal genoemd.
ook de hechting van de lagen op elkaar is niet stevig
Dat is bijna zeker en vast een te lage print-/nozzletemperatuur. Controleer echter ook eens de calibratie van de extruder feed. Te weinig materiaal, ook al is dat misschien maar 10%, Kan ook laaghechtingsproblemen veroorzaken. Maar temperatuur is denk ik toch wel de belangrijkste.

Gebruik een ruime brim om je printobject en een eerste laagdikte van minimaal 0,3 mm.

Let ook op de materiaalkoeling. Te veel koeling is niet goed en te weinig koeling kan weer problemen geven bij overhang. Beperk de koeling in het eerste deel eens tot 50%. En uiteraard voor de eerste laag op 0%. Blijft de wrapping schakel dan de koelfan helemaal uit.

Dan eventueel nog de printsnelheid. Dat is altijd een uitprobeer dingetje, maar begin eens met een lage snelheid van bijvoorbeeld 30/40 mm per sec. Wanneer je te snel print in combinatie met een te lage nozzletemperatuur dan zal het ook niet goed hechten.

Er is tegenwoordig ook een type nylon 12 dat minder hygroscopisch zou moeten zijn.

Voor zover mijn beperkte kennis en advies.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Joeytjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:39
Contacteer:

Re: Pa pallet printen

Bericht door Joeytjeh » 11 jul 2019, 15:31

Dankjewel, daar kan ik wel weer iets verder mee komen hoop ik.
Sorry voor soms mijn niet correcte spelling 😑
Ik heb de pellets inderdaad eerst in de oven gehad ivm vocht.
Als ik de extruder op 260/265 heb staan komt er vaak wat bruine(verbrande) deeltjes mee.
Maar ik ganu spelen met de eerste laag, de dikte stond op 0,2 dat ga ik langzaam verhogen.
Ook een ruime brim 6mm en twee lagen

Als dit niet lukt, krijg ik morgen nog een bed sticker van pei binnen

Tot zover bedankt 😄🙌

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten