eigenschappen kunststoffen

Aanbieders van filamenten, poeders, materialen etc.
Plaats reactie
Eljas
Contacteer:

eigenschappen kunststoffen

Bericht door Eljas » 10 mar 2017, 21:59

Deze week heb ik in Veldhoven de beurs bezocht. Veel moois gezien. Uiteraard draait het vooral om de printers. Waar ik graag meer over wil weten is het materiaal dat gebruikt wordt om sieraden te printen. Ik heb al gewerkt met PLA, en Moldlay.
Even kort wat ik daarmee doe.
Het 3d ontwerp gaat in een potje met vuurvast gips. Deze pot wordt verwarmd zodat het model eruit gesmolten wordt. Daarna wordt de pot verwarmd naar 550 graden C. In de holle ruimte wordt gesmolten metaal gegoten.

Wat hierbij cruciaal is is dat alle kunststof weg moet zijn uit het gips. Er mag aan de binnenkant geen restmateriaal achterblijven. Dit heeft immers een negatief effect op het gietresultaat. Wanneer ik kunststoffen ga verwerken wil ik dus graag dat :

Het kunststof een laag smeltpunt heeft (onder de 200 graden C),
Niet plakkerig aanvoelt (nadelig in het gips),
Als het verbrand het volledig verbrand dus niets mag achterblijven alleen maar as.

Moldlay voldoet prima.

Wie van jullie weet waar ik verder aan info kan komen betreffende andere kunststoffen die voldoen aan mijn eis. Het liefst waar ik ook proefstukjes kan krijgen om te testen. Op de beurs is wel gebleken dat er telkens weer met nieuw materiaal geprint gaat worden. Misschien is het voor mij wel een onbegonnen zaak om het te proberen bij te houden :). En het printen vanuit vloeistoffen. Is zo'n eindproduct voor mij te gebruiken?

Plaats reactie