Welke PLA is goed?

Aanbieders van filamenten, poeders, materialen etc.
nwpvr
Contacteer:

Re: Welke PLA is goed?

Bericht door nwpvr » 12 feb 2020, 19:57

PrintEngineer schreef:
12 feb 2020, 19:54
Weer even een nieuwe update omtrent de rol grijze PLA. Het lukt maar niet om er iets mee te printen. Gisteravond heeft mijn collega nog diverse instellingen geprobeerd en weer lukte het niet om iets te printen wat niet na korte tijd al helemaal kromgetrokken op het heatbed ligt. Deze rol PLA hebben we daarom afgeschreven. Wel jammer maar het hoort ook bij de mislukkingen van een (nieuwe) hobby

Dan zou ik er even mee naar de leverancier gaan. Meestal krijg je gewoon een vervangend exemplaar.
Groeten,
Niels

- Ender 3 V2
- Anet A8 Plus met modificaties
- Cura
- Octoprint

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 12 feb 2020, 21:32

nwpvr schreef:
12 feb 2020, 19:57
Dan zou ik er even mee naar de leverancier gaan. Meestal krijg je gewoon een vervangend exemplaar.
Op zich had ik dat kunnen doen maar de rol heeft al een plek in de container gekregen
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Patrick M
Contacteer:

Bericht door Patrick M » 14 feb 2020, 12:25

Ik zie dit in het product aan de afwerking(mooiere layers). Filament van Anycubic is de temperatuur 200 graden en bedtemperatuur 60 graden. Met ander filament zijn de specificaties van de maker van het filament 210 en 70 graden. Maar dit geeft zo geen goede afwerking. Voor mij geen twijfel meer. Ik gebruik het filament van de maker van mijn 3D printer.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 feb 2020, 12:32

Patrick M schreef:
14 feb 2020, 12:25
Voor mij geen twijfel meer. Ik gebruik het filament van de maker van mijn 3D printer.
Dat willen ze je altijd graag laten geloven, maar 90% van dat verhaal is commercie. Zolang een product aan bepaalde eisen voldoet dan is het in die machine te gebruiken met hetzelfde (goede) resultaat. Ik heb zelf met dit bijltje gehakt in diverse sectoren en het is echt het beschermen van de eigen markt en klantenbinding.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 14 feb 2020, 13:55

Afwerking, gebruik etc. heeft niets te maken met het materiaal of leverancier. Dat heeft alles te maken met je instellingen.
Als een fabrikant dit allemaal uitgezocht heeft voor een bepaald merk/leverancier dan kan die ook makkelijker roepen dat je die of die rol moet gebruiken.

Wat zeker uitmaakt is of een fabrikant dus niet de leverancier een constante kwalitiet kan produceren.
Laatst gewijzigd door 3Dwim op 14 feb 2020, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Patrick M
Contacteer:

Bericht door Patrick M » 14 feb 2020, 13:57

Qua prijs is het voor het filament hetzelfde en het geeft in mijn ogen een beter resultaat. Waarom zou ik dan ander filament gebruiken?
Maar ieder zijn of haar eigen mening.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 feb 2020, 18:51

Daar heb je helemaal gelijk in. Ben je er gewoon tevreden mee hoef je uiteraard niet naar iets anders te zoeken. Maar er zijn ook mensen die alleen dat gebruiken wat de fabrikant van het apparaat voorschrijft omdat ze daar heilig in geloven of geen risico durven nemen. Op zich ook geen probleem als je er niet meer voor betaalt. Maar dat laatste wil ook nog wel eens anders zijn.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Patrick M
Contacteer:

Bericht door Patrick M » 14 feb 2020, 22:41

Ik heb al filament van een ander merk gebruikt, hogere temperatuur nozzle en heatbed gelijk de fabrikant van dat filament voorschrijft. Voor de rest hetzelfde gesliced. Het filament van Anycubic geeft de beste resultaten.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 14 feb 2020, 23:05

Met name de kwaliteit van de grondstoffen in een product als PLA bepalen de uiteindelijke kwaliteit. Jaren gelden werkte ik nog in de rubberindustrie en weet dat je daar ook behoorlijke verschillen kon zien in de kwaliteit van grondstoffen. En dus slaat 3Dwim de spijker volledig op z 'n kop door te zeggen dat het voor een fabrikant moeilijk kan zijn om een constante kwaliteit te leveren. En dat geldt absoluut voor producten die gevoelig zijn voor vocht of andere omgevingsinvloeden
Een rammelende Anet A6 met nutteloze upgrades - niet omdat het moet, maar omdat het kan

Plaats reactie